Spara/investera sommarjobbspengarna

Permalänk
Entusiast

Spara/investera sommarjobbspengarna

Nu när skolorna börjar igen antar jag att jag inte är ensam om att sluta jobba för sommaren. Jag antar att jag heller inte är ensam om att vilja spara undan en del av pengarna jag samlat på mig under sommaren. JAg vet att det finns en del ekonomer och andra ekonomiskt sinnade personer här så de kanske kan dela med sig av lite tips. Personligen är jag mest internerad av långtidssparande. Dels för bostad men även för en allmän buffert om något skiter sig i framtiden. Tidsskalan är alltså ett antal år och jag är inte sugen på att riskera alltför mycket. I dagsläget har jag ett fondpaket som min bank (SEB) rekommenderade med fem blandade fonder. Mest lågrisk men en med lite högre risk. Den har gått sådär senaste tiden men det har väl iof hela börsen gjort så det är väl inte så konstigt. Finns det bättre val? Är det rätt tid att köpa på sig en lite större mängd fonder nu när börsen är låg eller ska jag sprida ut köpen mer över året? Jag ska kanske lägga ner fonderna och satsa på ett annat sparande?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det bästa just nu verkar vara ett spakronto med bra ränta och statlig insatts garanti. visserligen är börsen låg just nu. men det har den bra anledning att vara. vill du vara säker skulle jag iaf lägga pengarna på ett sparkonto några månader till. För att se hur det ser ut på börsen då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med ett sparkonto med bra ränta, finns ju nu några som har väldigt bra ränta. Vänta lite och se hur börsen utvecklar sig. Fonder tycker jag personligen är rätt överskattade, blir ju sällan några stora pengar. Ett bra sparkonto är ju i många fall bättre.

Tror inte heller det är fel heller att shoppa på börsen nu om man ska spara på lång sikt.

Permalänk
Entusiast

Jag har redan ett sparkonto hos SEB som heter enkla sparkontot. Just nu verkar det vara 1,65 % ränta. Kanske skulle testa deras placeringskonto som verkar ha nästan tre procent ränta.
Börsen är nog inget för mig för det verkar kräva för mycket arbete. Jag orkar inte sitta och hålla koll på börsen hela tiden och hålla på att köpa och sälja hela tiden. Vill ha något enkelt och stabilt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Eller så sparar du på Bluestep som ger 1% bättre ränta än SEB.

http://www.bluestep.se/rantor.aspx

Permalänk
Medlem

Om du inte vill riskera dina surt förvärvade pengar så är det bästa antaligen lite tråkigt att sätta in dem på något konto.
Bankerna är förvisso snåla med dålig ränta, men pengarna minskar iallafall inte drastiskt i värde (möjligen att inflationen minskar lite vad du får för dem).

Om du är lite mer vågad så kan det ju eventuellt vara köpläge på aktier just nu. Efter det här raset kan det komma en period av rätt bra återhämtning. Dock kan det lika gärna sätta igång och rasa igen beroende på vilka beslut alla våra politiker tar.
Så du riskerar mycket, men kan också vinna.
Dock bör man aldrig investera mer än en liten del av sina besparingar i aktier.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det är rea på börsen nu. Om man är långsiktig är detta inget dåligt tillfälle att gå in. Man ska köpa när alla andra är rädda och sälja när alla tror det går bra. Börsen handlar mest om förväntningar. Om du inte kan eller vill administrera dina tillgångar aktivt är en fond ett bättre alternativ. Kolla noggrant på fondens förvaltningskostnad, ofta kan hela vinsten ätas upp av förvaltarens avgifter. Jag gillar Spiltans fonder då de är aktivt förvaltade och faktiskt ändrar sitt innehav efter marknaden. Storbankernas fonder ligger ofta stilla i sina investeringar med 95% av deras resurser och handlar bara aktivt med 5%. Ska man göra så kan man lika gärna köpa aktierna själv och slippa avgiften. Lycka till.

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem

Kan inte mycket men såg en rätt intressant sak på veckan på SVT.

De jämförde hur mycket du får tillbaka på 100 kr om de sätts på "sparkonto" eller aktier. Personen i fråga hade två barn, 5 och 9 år och utvecklingen för aktierna var inget vidare.

5-åringen
100 kr hade blivit ~60 kr på 5 år för aktierna

9-åringen
100 kr hade blivit ~90 kr på 9 år för aktierna

Visst har börsen varit mycket ned sedan 2008, men tycker ändå att man kan dra slutsatsen att är man inte intresserad av att lägga en massa tid på aktier var vecka, så kommer sparkonton ge dig betydligt mer, för mindre "slit".

Permalänk
Medlem

Det tycker jag är en felaktig slutsats. Du har helt rätt i att det är enklare att ränteplacera sina pengar men att en sådan investering generellt ger betydligt mer är helt fel. Det SVT har gjort är ju en ren efterkonstruktion. Samma exempel med två barn i andra åldrar hade kunnat visa på den direkta motsatsen.
Skulle jag investera för mer än tre år framåt (som jag gör) så erbjuder börsen möjlighet till så mycket högre vinster att det inte går att avstå. Risken är ju såklart större vilket gör det viktigt att följa rådet som tidigare nämndes att aldrig placera pengar som man inte har råd att förlora.

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Smack:

Det tycker jag är en felaktig slutsats. Du har helt rätt i att det är enklare att ränteplacera sina pengar men att en sådan investering generellt ger betydligt mer är helt fel. Det SVT har gjort är ju en ren efterkonstruktion. Samma exempel med två barn i andra åldrar hade kunnat visa på den direkta motsatsen.
Skulle jag investera för mer än tre år framåt (som jag gör) så erbjuder börsen möjlighet till så mycket högre vinster att det inte går att avstå. Risken är ju såklart större vilket gör det viktigt att följa rådet som tidigare nämndes att aldrig placera pengar som man inte har råd att förlora.

Fast hur mycket måste man jobba aktivt då? Jag har nästan ingen kolla alls på börsen och aktiehandel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Köper du aktier långsiktigt bör man fortfarande hålla sig uppdaterad med vad som händer i världen och kolla till sin investering minst en gång i veckan tycker jag. Köper man fonder betalar man ju (genom förvaltningsavgiften) för att någon annan ska göra precis det så därför kan man ta det betydligt lugnare. Dina pensionspengar sätts ju i fonder och hur ofta är du inne där och kollar :)?
Jag är ingen utbildad expert på området men lite koll har jag skaffat mig och personligen tror jag på tesen att man ska köpa när alla andra är rädda och sälja när de är fartblinda. Sen är ju bara frågan exakt när dessa ideala köp och säljpunkter inträffar :).

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk
Entusiast

Jo att man ska sälja när det är dyrt och köpa när det är billigt är jag med på. Lite därför jag funderade på vad jag ska göra nu när börsen verkar ligga lågt.
Det där med en gång i veckan blir nog för mycket tid för mig. Jag har fullt upp med att plugga och har inte riktigt intresset. Känns som om man måste ha aktier som hobby om det ska vara värt. Kanske ska hålla mig till fonder istället och kanske lägga en del pengar i det där placeringskontot.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony Clifton:

Det kan komma ett jätteras när som helst med tanke på olika omvärldsfaktorer. Jag är villrådig. Vad gör man med sitt sparade kapital?

Man köper guld, silver och andra industriellt användbara råvaror som tar liten plats eller produktionsmedel, så som verktyg och infrastruktur.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Denna ger lite perspektiv på börsen och långsiktigheten:
http://jab.se/?p=131

"Tryggve räknat ut att de var och en hade satt in 197.780 kr under de 50 år som gått. På hans sparkonto fanns 808.088 kr och då hade han ändå betalat skatten på räntan med sin lön.
...
Ture tittade undrande på Tryggve. Trots aktierna hade han alltid sovit gott. I aktiefonden hade han nu 20.1 miljoner kr och sämre huvudkudde kunde han tänka sig.
Oture sa att han aldrig sovit lugnt om nätterna. .. För trots att han i 50 års tid köpt så dyrt det bara varit möjligt, hade han fått ihop 15.935.000 kr."

edit: Källa är någon börstidning. Har det inscannat någonstans

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Entusiast

Ska ta ett snack med en fondrådgivare på min bank i veckan. Som det ser ut nu har jag förlorat pengar i år igen vilket börjar bli irriterande. Får se vad de har att säga till sitt försvar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska ta ett snack med en fondrådgivare på min bank i veckan. Som det ser ut nu har jag förlorat pengar i år igen vilket börjar bli irriterande. Får se vad de har att säga till sitt försvar.

Haha, lycka till att få ut något av det där.
Nej, men bli din egna rådgivare. Börja läsa på lite om värdepapper, kolla information på olika forum, börja di.se 5 min om dagen så du får koll på läget. Jag vet att du är ganska klipsk, så detta borde inte vara några problem. Sen efter vad du tror hur det kommer att gå, allt är ju bara kvalificerade gissningar, så placerar du dina pengar i aktier, fonder eller bankränta.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska ta ett snack med en fondrådgivare på min bank i veckan. Som det ser ut nu har jag förlorat pengar i år igen vilket börjar bli irriterande. Får se vad de har att säga till sitt försvar.

Hmm... se till att aktivera ditt BS (bullshit) filter när du är i banken. Dessutom borde du undersöka själv vilka fond som är bra. Nu för tiden är det ju indexfonder som är i vinden ( http://www.e24.se/business/bank-och-finans/indexfondernas-ar_... ). Banker gillar inte at rekommendera dom då dom är billiga och bra för dig. Själv sparar jag endast i indexfonder. Et globlat, regionalt (norge) sen ett som spekulerar i nya marknader. Indexfonder kostar väldig lite att köpa då dom följer en index...

Dessutom antar jag att du har ett sparavtal i fond... att köpa fond en gång i året och hoppas på det bästa är inte så smart direkt. Det är bättre om du sparar regelbundet en gång i månaden istället för då sprider du risken en del och köper när börsen går upp och ned.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Strukt:

Hmm... se till att aktivera ditt BS (bullshit) filter när du är i banken. Dessutom borde du undersöka själv vilka fond som är bra. Nu för tiden är det ju indexfonder som är i vinden ( http://www.e24.se/business/bank-och-finans/indexfondernas-ar_... ). Banker gillar inte at rekommendera dom då dom är billiga och bra för dig. Själv sparar jag endast i indexfonder. Et globlat, regionalt (norge) sen ett som spekulerar i nya marknader. Indexfonder kostar väldig lite att köpa då dom följer en index...

Dessutom antar jag att du har ett sparavtal i fond... att köpa fond en gång i året och hoppas på det bästa är inte så smart direkt. Det är bättre om du sparar regelbundet en gång i månaden istället för då sprider du risken en del och köper när börsen går upp och ned.

Just nu har jag fem olika fonder och sparar bara under och efter sommaren när jag har pengar. Förra året satte jag in pengar juni till december just för att sprida riskerna.

Indexfonder ser lite intressant ut. Var köper man dem om de nu inte finns hos bankerna?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Stora bolag som ger bra avkastning. Det slår sällan fel, och du behöver inte vara aktiv med sparandet om du inte vill.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ska ta ett snack med en fondrådgivare på min bank i veckan. Som det ser ut nu har jag förlorat pengar i år igen vilket börjar bli irriterande. Får se vad de har att säga till sitt försvar.

Det låter rimligt. Med all säkerhet kommer din "rådgivare" ( ja, jag använder citationstecken för att ironisera en smula över begreppet, personen i fråga är rimligen en säljare) att hänvisa till börsens kräftgång som index. Om din fond är "aktivt förvaltad" och likväl gått sämre än index bör du fråga vad du betalar för tycker jag.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zatom:

Det låter rimligt. Med all säkerhet kommer din "rådgivare" ( ja, jag använder citationstecken för att ironisera en smula över begreppet, personen i fråga är rimligen en säljare) att hänvisa till börsens kräftgång som index. Om din fond är "aktivt förvaltad" och likväl gått sämre än index bör du fråga vad du betalar för tycker jag.

I slutet hade fonderna faktsikt hämtat sig till plus minus noll på ett år. Det som roade mig mest var att jag pratade med samma person på banken som för ett år sedan och nu var helt plötsligt fonderna dåligt blandade. Hon dissade sitt egna råd men verkade inte riktigt vara medveten av det. Slutade i alla fall med att jag sålde av allt och la över det i en förvaltad fond med en stor andel räntepapper och resten vad gott och blandat av allt från aktier till fastigheter, papper och råvaror. Det kan nog bli bra eventuellt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24