Intel Skymont på 10 nanometer 2018

Permalänk
Skrivet av NoH:

Tick är den nya arkitekturen, tock är en krympning utav den.

Nej.

Skrivet av Intel:

Tick-tock in action

Year 1: First the "Tick"
Intel delivers new silicon process technology, dramatically increasing transistor density while enhancing performance and energy efficiency within a smaller, more refined version of our existing microarchitecture.

Year 2: Then the "Tock"
Intel delivers entirely new processor microarchitecture to optimize the value of the increased number of transistors and technology updates now available.

http://www.intel.com/technology/tick-tock/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoH:

Tick är den nya arkitekturen, tock är en krympning utav den.

Det är faktiskt som Bacon skrev att 'tick' är krympningen och 'tock' är en ny arkitektur (och att hela cykeln kan ske inom samma tillverkningsprocess). Det hör man nästan på orden, tock har mer stuns än tick ;).

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Grafen är i princip självkylande. http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utvecklin...

Vad menar du med stora processorer? Redan idag kan man klocka en grafentransistor i 1000GHz. Det betyder att du knappast behöver lite många transistorer för att få samma prestanda som i dagens cpuer. vilket borde leda till väldigt små kretsar.

Edit: fel av mig, finns ingen 1000GHz-transistor idag, men forskarna tror att det är möjligt. IBM har tagit fram en som klockar 155GHz.

Kolla nyteknik.se istället för wikipedia. wikipedia är ganska tunn på info.

Läste lite fel när ajg skrev mitt svar

Och om de är självkylande så är det ju sjukt bra, OC någon?

Och vad är anledningen att de inte redan använder detta mirakelmaterial? dyr att utvinna?/utvecklingsteknik svår etc?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Och vad är anledningen att de inte redan använder detta mirakelmaterial? dyr att utvinna?/utvecklingsteknik svår etc?

Ja, extremt dyrt just nu. Men teknikerna för att utvinna det förbättras hela tiden, och om grafen har dessa mycket goda egenskaper kommer det nog satsas en del resurser på att få ner kostnaderna.

Vet inte om det finns något nytt, men ett polskt forskarlag har jobbat på en metod som sägs kunna framställa grafen med mycket lägre kostnader.
http://www.physorg.com/news/2011-04-team-material-graphene.ht...

Permalänk
Hedersmedlem

Ifall grafen tar över efter kisel så kommer jag få seriösa problem då jag alltid läser det som "grafen" och inte "grafén" även om jag vet vad som ska stå där...

Blir intressant att se vad som händer när vi närmar oss 10nm.

Permalänk
Medlem

Något som kan vara intressant att veta

Skrivet av NordicHardware:

För de många läsare som inte är intresserade av servermarknaden så brukar Intel släppa sina serverplattformar ungefär ett år efter att de släppt en ny arkitektur/krympning av en arkitektur för konsumenter. Så med alla de datum ovan kan ni dra av ett år så borde ni på ett ungefär få fram lanseringen för stationära och bärbara.

Permalänk
Medlem

nästa steg 2020: Skynet

were doomed!

Permalänk
Medlem

hur mycket går det att krympa i framtiden?
är 1 nanometer möjligt?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

ovärt att skaffa sandy bridge nu bättre att vänta till Skymont kommer ut

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Skrivet av grynnan:

10 nanometer... ~30 atomer..
Nya material? Lär läcka lite elektroner.. ^^

Eltejp ftw

Permalänk
Skrivet av Rhino:

Det är faktiskt som Bacon skrev att 'tick' är krympningen och 'tock' är en ny arkitektur (och att hela cykeln kan ske inom samma tillverkningsprocess). Det hör man nästan på orden, tock har mer stuns än tick ;).

Ja, tänk dig att pendeln svänger till höger på tick och till vänster på tock (tillbaka till en ny krympning, igen).

Permalänk

2009-09-01
http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=4835

"Fortfarande sitter forskarna på sina laboratorier och framställer små, små bitar av grafen med hjälp av vanlig frystejp. Det gör till exempel Jan Stake och hans kolleger på Chalmers.

– Vi håller också på med tejp, säger Ulf Jansson, kemiprofessor i Uppsala. Men det är en värdelös metod. Det är jättejobbigt, tar lång tid och det blir dyrt.

Det går att köpa grafen som är framställd på det här sättet men den kostar mycket mer än sin vikt i guld – ungefär tusen dollar för en bit med samma yta som tvärsnittet av ett hårstrå.

Tejpmetoden bygger på att grafen framställs ur kristaller av grafit, ungefär samma ämne som finns i stiftet på blyertspennor. Med tejp lyfter man de tunna skikt som bygger upp grafiten, och när skikten är tillräckligt tunna så har man grafen. För att vara riktigt säker på hur tjocka skivorna är, och att de inte har vikt ihop sig över varandra, behöver man sortera dem med hjälp av ett elektronmikroskop."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swahnroger:

2009-09-01
http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=4835

"Fortfarande sitter forskarna på sina laboratorier och framställer små, små bitar av grafen med hjälp av vanlig frystejp. Det gör till exempel Jan Stake och hans kolleger på Chalmers.

– Vi håller också på med tejp, säger Ulf Jansson, kemiprofessor i Uppsala. Men det är en värdelös metod. Det är jättejobbigt, tar lång tid och det blir dyrt.

Det går att köpa grafen som är framställd på det här sättet men den kostar mycket mer än sin vikt i guld – ungefär tusen dollar för en bit med samma yta som tvärsnittet av ett hårstrå.

Tejpmetoden bygger på att grafen framställs ur kristaller av grafit, ungefär samma ämne som finns i stiftet på blyertspennor. Med tejp lyfter man de tunna skikt som bygger upp grafiten, och när skikten är tillräckligt tunna så har man grafen. För att vara riktigt säker på hur tjocka skivorna är, och att de inte har vikt ihop sig över varandra, behöver man sortera dem med hjälp av ett elektronmikroskop."

Låter jobbigt

Permalänk
Skrivet av cider123:

Låter jobbigt

Ja, och 1000 dollar för typ ingenting. Man får hoppas priserna går ner lite dom närmaste 10 åren, annars lär Intel få krama ur ännu mindre än 10 nm ur sina kiselbrickor.

Permalänk
Medlem

Grafen!!

Permalänk

Jag antar att grafen inte håller ledningen i många år. Optiska processorer måste vara det snabbaste och minsta vi kan komma till.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Grafen har andra nackdelar gentemot Kisel också, inte bara att det är dyrt och svårtillverkat.
Jag läste en artikel där dom pratade om det och sade att grafen nästan är omöjligt att använda så som vi använder Kisel i processorer idag.
Men, nu hittar jag inte den. Någon som vet vad jag pratar om?
För det vet jag inte själv.