Intel Skymont på 10 nanometer 2018

Permalänk
Melding Plague

Intel Skymont på 10 nanometer 2018

Intels utvecklingsmodell "tick-tock" går som klockan och processorjätten ser inga hinder på vägen mot 10 nanometer, som kan vara verklighet redan om cirka sju år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, om de kan hålla tidsplanen.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att inte vara särskiljt intresserad av vad Intel hoppas de kan tillverka om sju år?

Permalänk
Medlem

Om x86 ens är relevant då... arm eller nåt kanske har gått om. Antagligen därför intel visar musklerna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Är jag ensam om att inte vara särskiljt intresserad av vad Intel hoppas de kan tillverka om sju år?

Jag är, marknaden är säkert också. Speciellt AMD.

Permalänk
Medlem

Om det nu blir så, undra vad som händer efter 2018 då

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Om det nu blir så, undra vad som händer efter 2018 då

En ingenjör på intel råkar dela med 0 och hela världen går under.

Vild gissning..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Om det nu blir så, undra vad som händer efter 2018 då

Dem kommer nog gå över till nått annat då än kisel

Optiska processorer kanske?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av usilusken:

Om x86 ens är relevant då... arm eller nåt kanske har gått om. Antagligen därför intel visar musklerna

Skickades från m.sweclockers.com

x86 har trots allt varit relevant i persondatorer i ungefär 32 år nu, och för tillfället finns ju ingen motståndare. Jag tror nog att det är rätt garanterat att vara relevant om 7 år, oavsett hur konkurrensen ser ut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xyllian:

Är jag ensam om att inte vara särskiljt intresserad av vad Intel hoppas de kan tillverka om sju år?

Vadå, för att AMD fortfarande står o stampar på 32-45nm och inte kommer att kryma sina processorer de närmaste 12 månaderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Dem kommer nog gå över till nått annat då än kisel

Optiska processorer kanske?

Min gissning är att grafen kommer vara det hetaste halvledarmaterialet. Med grafen borde klockfrekvenser ökas markant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av banck:

Ja grafen lär ha mognat lite då

har jag fattat det rätt att det samma uppbyggnad som grafit fast bara ett lager atomer tjockt?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritz88:

Min gissning är att grafen kommer vara det hetaste halvledarmaterialet. Med grafen borde klockfrekvenser ökas markant.

Skickades från m.sweclockers.com

Är även krypningar möjliga eller är det stop vid 10nm?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Ja grafen lär ha mognat lite då

har jag fattat det rätt att det samma uppbyggnad som grafit fast bara ett lager atomer tjockt?

Detta lär ju innebära rätt stora processorer, eller är jag ute och cyklar?

Och om sant så lär det vara mer svårtkylt då massan är större?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Detta lär ju innebära rätt stora processorer, eller är jag ute och cyklar?

Och om sant så lär det vara mer svårtkylt då massan är större?

det är iaf ett väldigt häftigt ämne med många egenskaper http://sv.wikipedia.org/wiki/Grafen

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Detta lär ju innebära rätt stora processorer, eller är jag ute och cyklar?

Och om sant så lär det vara mer svårtkylt då massan är större?

Du är definitivt ute och cyklar. En atom är inte speciellt stor om du jämför med dagens kiselbanor. Vi kommer inte behöva kylare då grafen har en så hög värmeledningsförmåga

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Detta lär ju innebära rätt stora processorer, eller är jag ute och cyklar?

Och om sant så lär det vara mer svårtkylt då massan är större?

Grafen är i princip självkylande. http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utvecklin...

Vad menar du med stora processorer? Redan idag kan man klocka en grafentransistor i 1000GHz. Det betyder att du knappast behöver lite många transistorer för att få samma prestanda som i dagens cpuer. vilket borde leda till väldigt små kretsar.

Edit: fel av mig, finns ingen 1000GHz-transistor idag, men forskarna tror att det är möjligt. IBM har tagit fram en som klockar 155GHz.

Kolla nyteknik.se istället för wikipedia. wikipedia är ganska tunn på info.

Permalänk

Har de inte blandat ihop tick och tock i denna artikel? Tick ska vara det inledande (ny arkitektur) och tock nästa steg (krympning av sagt arkitektur).
Kan ha fel, men tror det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Är jag ensam om att inte vara särskiljt intresserad av vad Intel hoppas de kan tillverka om sju år?

Du är nog ganska ensam om att vara ointresserad, ändå läsa artikeln, och sen också kommentera den.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Vadå, för att AMD fortfarande står o stampar på 32-45nm och inte kommer att kryma sina processorer de närmaste 12 månaderna?

Hade amd lika mycket stålar som intel så hade de säkert legat före tror jag. men som sagt det är ju självklart amd står o stampar o går lite runt samma träd i cirklar när det inte finns pengar.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Har de inte blandat ihop tick och tock i denna artikel? Tick ska vara det inledande (ny arkitektur) och tock nästa steg (krympning av sagt arkitektur).
Kan ha fel, men tror det är så.

Nej, en hel "tick-tock"-cykel sker inom samma process (65nm, 45nm etc). Tick blir därmed krympningen av föregående arkitektur, första användningen av den nya tillverkningsprocessen. Tock blir den nya arkitekturen.

Hade jag bestämt så hade jag nog varit inne på din linje att Tick var den nya arkitekturen... men nu är det som det är.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Bacon:

Nej, en hel "tick-tock"-cykel sker inom samma process (65nm, 45nm etc). Tick blir därmed krympningen av föregående arkitektur, första användningen av den nya tillverkningsprocessen. Tock blir den nya arkitekturen.

Hade jag bestämt så hade jag nog varit inne på din linje att Tick var den nya arkitekturen... men nu är det som det är.

Förvirrande, tack för att du klarade upp det.

Permalänk

Så långsikta planer känns väl sådär, mycket kan förändras.
Intel snackade om 10Ghz för netburst och det vet vi ju hur det gick med ;).

With this microarchitecture, Intel looked to attain clock speeds of 10 GHz, but because of rising clock speeds, Intel faced increasing problems with keeping power dissipation within acceptable limits. Intel reached a speed barrier of 3.8 GHz in November 2004 but encountered problems trying to achieve even that.

http://en.wikipedia.org/wiki/NetBurst_(microarchitecture)

Permalänk
Medlem

10 nanometer... ~30 atomer..
Nya material? Lär läcka lite elektroner.. ^^

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Tja, i en av mina datorer hemma har jag en 45nm 4/8 C/T i7 som i sitt grundutförande klockar 2,8GHz med 1333MHz DDR3 på 128-bitars buss. I 32nm levererar motsvarande processor 3,4 GHz på samma minnesbuss, och när Ivy Bridge på 22nm kommer tror jag nog den kan ligga på 3,8GHz på 1600MHz DDR3 buss.

Kort sagt, 2 processteg motsvarar i runda slängar 30-40% i prestanda. Knappt märkbart.
Men jag kommer nog ändå att uppgradera där till 22nm CPU och 28nm GPU. Eller inte.

Kanske kommer det då att bli aktuellt att uppgradera efter ytterligare två processteg. Men om det inte ger mer än de föregående två vete fan om det är lönt alls. Det sorgliga i schemat ovan är att då inse hur länge hårdvaruintresset kommer att vara helt akademiskt ur privat synpunkt. Efter nästa uppgradering 2012 blir det nog bara mobilt framåt - tror inte att PC-burkar är så relevanta för privatanvändare på 6-8 års sikt.

Permalänk
Medlem

Q66 all the way, men lär bli en uppgradering nästa år eller så...

Permalänk

För er som är mer intresserad av den direkta forskningen på Graphene (på Engelska alltså) så bedriver Linköpings Universitet forskning inom detta område.
http://webstaff.itn.liu.se/~igozo/publ.html
Direkta länkar på Igor Zozoulenkos officiella publikationer (ovan). Länkar till sidor om honom själv (nedan).
http://www.liu.se/forskning/professorer/tekfak/zozoulenko?l=s...
http://webstaff.itn.liu.se/~igozo/
Fotnot: Det är ett stor forskningssamarbete över ett stort antal länder, inte bara LiU/ LiTH som bedriver den forskning i Europa.
Kul att veta är att Sverige (Europa) ligger något före USA i forskningen om Graphene och har därför också satsat mer på denna forskning nu för att få ett stor försprång. Hur mycket pengar det rör sig om minns jag inte, men det skulle sysselsätta 1000 forskare i 10 år! Varför jag vet detta? Jag studerar för närvarande på LiU / LiTH.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Nej, en hel "tick-tock"-cykel sker inom samma process (65nm, 45nm etc). Tick blir därmed krympningen av föregående arkitektur, första användningen av den nya tillverkningsprocessen. Tock blir den nya arkitekturen.

Hade jag bestämt så hade jag nog varit inne på din linje att Tick var den nya arkitekturen... men nu är det som det är.

Tick är den nya arkitekturen, tock är en krympning utav den.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/10516-ibm-utvecklar-100-ghz-...

:>
skönt att se att utvecklingen går frammåt och int åt sidorna iallafall

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Är även krypningar möjliga eller är det stop vid 10nm?

En atom är ju ca 0.1 nm så teoretisk sett borde det gå att tillämpa finare tillverkningsteknik. Dock får man väl se det som att kisel har gjort sitt inom en "snar" framtid. Som andra skrev är värmeegenskaperna överlägsna med grafen och det bådar gott för höga klockfrekvenser. Men det är inte bara högre klockning som kommer innebära bättre prestanda. Elektronerna kan röra sig 100 gånger snabbare i grafen än i kisel så när vi börjar se processorer tillverkade av grafen så kommer vi se enorma prestandaförbättringar gentemot kisel.

Det finns lite intressant läsning på bland annat LiTH:s hemsida där man är duktiga på att framställa grafen.

http://www.liu.se/forskning/forskningsnyheter/1.146977?l=sv