mental sjukhus i Lexbydal,Göteborg

Permalänk
Avstängd

mental sjukhus i Lexbydal,Göteborg

hej jag har en fråga hur normalt är det att bygga ett mentalsjukhus mitt i ett område där alla bor eftersom dem har börjat bygga ett mental sjukhus 10 minuter från var jag bor och enligt min pappa så kommer det bli en av sverige största otroligt nog så finns det det ingen information på internet om detta men jag åker förbi det varje fredag och det börjar bli riktigt stort nu

här är platsen dem bygger på eftersom detta är google streetview så var bilden tagen innan dem började bygga sjukhuset förväntas att bli färdigt 2013

träden i bilden är borta och bygget går mycket längre än vad bilden visar och är flera våningar högt

vet någon om detta eftersom det finns absolut ingenting på internet om det försökte kontakta företaget som bygger men fick inget svar alls

(om inte tillhör i den här sektionen av forumet lås eller flytta tråden)

Permalänk
Medlem

Du missade visst att länka in streetview öht, men det är långt ifrån ovanligt numera att bygga vårdinrättningar i närheten av bostadsområden. Det är inte för hundra år sedan riktigt, då man liksom byggde ett samhälle för arbetarna runt mentalsjukhusen. Jag kommer själv från Säter, en stad lika känt för sitt mentalsjukhus som Kumla är för Kumlaanstalten. Det finns få ställen som är bättre att bo på om man vill slippa galningar, för om de skulle få för sig att rymma så är de faktiskt inte dumma nog att stanna kvar i kommunen särskilt länge. Om det nu var det du var orolig för.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kode:

Du missade visst att länka in streetview öht, men det är långt ifrån ovanligt numera att bygga vårdinrättningar i närheten av bostadsområden. Det är inte för hundra år sedan riktigt, då man liksom byggde ett samhälle för arbetarna runt mentalsjukhusen. Jag kommer själv från Säter, en stad lika känt för sitt mentalsjukhus som Kumla är för Kumlaanstalten. Det finns få ställen som är bättre att bo på om man vill slippa galningar, för om de skulle få för sig att rymma så är de faktiskt inte dumma nog att stanna kvar i kommunen särskilt länge. Om det nu var det du var orolig för.

ursäkta har länkat bilden nu

Permalänk
Medlem

alkohol och narkotika -rehab ovanpå fältöversten (karlaplan). Mentalsjukhus på centrala Lidingö. Finns lite allt möjligt, inget nytt. Kul med lyxalkisarna i Tessinparken som har portabla dvd-spelare och utegrillar däremot.

Permalänk
Skrivet av kode:

Jag kommer själv från Säter, en stad lika känt för sitt mentalsjukhus som Kumla är för Kumlaanstalten.

Ja om någon skriver att den kommer ifrån Säter eller Kumla, så tänker iaf jag inte som att personen har varit bosatt på orten, utan ser ortnamnet som behandlingshemsnamnet.

Sedan Not in my backgard(Nimby) är ett gammalt problem och självklart ska man protestera om någon vill införa något som man tror kan förstöra för en, t.ex. värdeminskning på huset.

Angående mentalsjukhus så kan det för mig betyda mycket. Och jag tycker man ska skilja på förståndshandikappad och "galningar" (egen dålig indelning). Men det jag syftar på förståndshandikappade är personer som behöver ha hjälp för att klara vardagen, "mentalt handikappade".
"Galningar" däremot är personer som skulle klara sig om bra om miljön var annorlunda (typ inbördeskrig, deras problem är främst det sociala), intelligensen på dessa kan mycket väl vara högre än en normal person, bara det att de sin besatthet av något.
Där jag knappast inte vill ha såna personer som tillhör den sista gruppen gående lösa i min närhet. Däremot den första gruppen om man ser såna på stan med deras personliga assistent, där assistenten talar med vederbörande som om den var en bebis är ju inte mycket att bry sig om. (de utger inget hot och det är mycket synd om dessa, självklart är det också synd om "galningar")

Angående galningar rymma så kan de skada folk på vägen, så visst finns det en risk. Men frågan är om risken är så mycket högre att drabbas av en sådan där än var som helst i landet, för majoriteten av folket som (iaf jag) skulle kalla för "galningar" vet inte myndigheterna ett skit om. (och så ska det vara, då det i praktiken blir knepigt och extremt fascistisk annars)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tja, nu vet vi ju inte vilkens sorts psykiatrisk klinik det är tal om i det här fallet heller, men en RPK har hyfsat hög säkerhet, och det kan ett allmänpsyk också ha, beroende på hur sjuka de intagna är. Dumt att gå omkring att vara orolig iaf. Här i Linköping ligger ju den psykiatriska avdelningen vid universitetssjukhuset, och det är inte direkt billiga bostäder i det området om man så säger, så någon värdeminskning på sådana behöver det ju inte vara tal om egentligen heller.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Det är ett slutet rätspsyk dom bygger och är garanterat säkrare än HA's gård som ligger ett sten kast därifrån.
Närmaste exemplet på psykhus är Lillhagen som faktiskt ligger "mitt i Göteborg", kan garantera att det är mer tättbebyggt där än lilla villaförorten Olofstorp.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en utmärkt plats att bygga ett sjukhus på. Tummen upp får den.

Nej, men.. är det farligt att bo nära ett psykhus? Ungefär lika farligt som att bo nära ett kärnkraftverk eller lika farligt som att lifta med okänd?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Vart ska dom annars bygga det... mitt i skogen 40 Km från närmaste stad?? Inte direkt så att alla med mentala problem är som Hannibal Lecter

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomas_88:

Vart ska dom annars bygga det... mitt i skogen 40 Km från närmaste stad?? Inte direkt så att alla med mentala problem är som Hannibal Lecter

ja det skulle vara något är självklart lite närvös över detta det är inte direkt litet det är OTROLIGT stort

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

ja det skulle vara något är självklart lite närvös över detta det är inte direkt litet det är OTROLIGT stort

Desto större anledning att bygga närmare en ort. Tänk på alla arbetstillfällen, blomstrande handel och inflyttande familjer som berikar orten!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

hej jag har en fråga hur normalt är det att bygga ett mentalsjukhus mitt i ett område där alla bor...

Jag bor inte där.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag bor inte där.

Alla
Du bor där!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag bor inte där.

Och ändå ska de bygga ett psyk just där. Jobbigt pendla 30 mil.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Klart det ska byggas i Björsared, bor ju redan idioter där!

Edit: Vadå att "bygga ett mentalsjukhus där alla bor", bor ju inte en sate där.
De enda som kommer lida är golfbanan som ligger tvärs över vägen

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Klart det ska byggas i Björsared, bor ju redan idioter där!

Edit: Vadå att "bygga ett mentalsjukhus där alla bor", bor ju inte en sate där.
De enda som kommer lida är golfbanan som ligger tvärs över vägen

Så sant så sant