Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk
Skrivet av Steefzar:

MDK 1 och 2. Jävlar vad man nötade sönder dom

Japp , fick MDK av farsan när han kom hem från USA.. SJUKT skoj och helt nytt. underbart.

Sen finns det tusen tals bra oldies. Dune 2000 , C & C , Interstate 76 va najs , men tror att tidernas bästa spel måste vara dungeon keeper och blizzards warcraft 2 faktist.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Panzer General i synerhet orginalet spelar jag fortfarande ibland har en gammal p2 med den på

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Ne, xD, Baldur's gate satte inte standarden. Planescape: Torment gjorde det

Men min standard hörru, inte alla andras :P. Planescape: Torment, var ju inte ens bioware det var Black Isle Studios. Och det var förbannat synd att dom gick i graven, speciellt efter att ha släppt andra riktigt bra Forgotten realms baserarade spel

Visa signatur

''Building the future and keeping the past alive are one and the same thing.''

Permalänk

Descent: FreeSpace – The Great War
Och
FreeSpace: Second Great War Part 2
Har inte nämnts men borde absolut göras!
http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?xl=xl...

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju att Lucasarts gamla "the dig" är värt att spela igenom.
Andra gamla klassiker är väl Grim fandango, sam&max och c&c

Ett annat lir som man tyckte var grymt snyggt var bladerunner, inte världens bästa spel, men det var ju snyggt ialf

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem

Bra Old School spel :P

Codename:Tenka som släpptes 96 för Windows 95 och A-10 CUBA ! som även det släpptes 96 för Windows 95

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem

Hur kan ni glömma Ultima-serien?

Själv gillade jag Ultima 6-9 samt båda Ultima Underworld-spelen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Det finns många fantastiskt bra klassiska spel. En hel del finns ju i open source-varianter också:

Open Transport Tycoon Deluxe: http://www.openttd.org

Corsix Theme Hospital: http://th.corsix.org

Castlesand (Knights and Merchants): http://code.google.com/p/castlesand/

Open Red Alert: http://sourceforge.net/projects/openredalert/ - Originalet är dock numera freeware.

Permalänk

Håller med vissa inlägg ovan, ni kan bara inte missa: Day Of The Tentacle

Citat:

Day of the Tentacle tar vid där äventyret i Maniac Mansion slutade. Spelet i sig är dock mycket annorlunda jämfört med Maniac Mansion. En sinnessjuk läkare vid namn Dr. Fred har experimenterat fram och utvecklat en liten tentakel med egen intelligens. En vacker dag får den lilla tentakeln för sig att drick förorenat vatten, och förvandlas till ett geni med aptit för att överta världen. I ett försök att stoppa honom skickar Dr. Fred sina tre galna vänner Bernard, Hoagie och Laverne tillbaka i tiden.

Finns att ladda ner gratis (då det är Abandonware) här.

*EDIT*

Får ju inte glömma Heroes of Might and Magic 1 och 2 heller

Permalänk
Medlem

Ska försöka välja ett spel i varje genre.

Äventyr: Monkey Island 2

Strategi: Warlords

Rollspel: Eye Of The Beholder

FPS: Unreal Tournament 1

Sport: Sensible Soccer

Simulator: Knights Of The Sky

Space combat: Star Wars Tie-Fighter

Nu har jag låtit bli konsolspelen. Men finns massor med bra konsolspel.

Permalänk

Finns bara några få spel som skapar nostalgikänsla i mig.

Zelda - Ocarina of Time
Carmageddon 2
Unreal Tournament 1
<3

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Old school

Spelade följande en hel del på min Mac Plus under andra hälften av 80talet(kan vara tidigt 90 också):
Shadowgate
Uninvited
Dark Castle
Beyond Dark Castle
Deja Vu
pipedream
Where in the world is Carmen Sandiego?
Toxic Ravine
Scarab of RA (s_tan så rädd man var för mumien och lejonet. Apan skulle dö!)
Continuum (gravity well)
Tetris
Super tetris (det var i färg så det var nog när vi hade en LC eller en quadra 650)

Atari 2600:
Dig Dug (det enda spelet jag kommer ihåg )

NES:
Super Mario Bros (1 och 3 var bra, 2an var lite off)
Zelda 1&&2
skate or die
Bomberman
Metroid
Castlevania
Turtles
Binoic Commando
Balloon Fight
Gradius
Life Force
mega man (kommer inte ihåg exakt vilka men första iaf och sedan ett gäng till)
Faxanadu
Ghosts 'n' Goblins
The Goonies 2
punch out
Kid Icarus
Track'n'Field (har fortfarande blåsor )

SNES (spelade inte så mycket SNES, sista konsollen jag hade)
Super metroid
Super mario world
Zelda a link to the past (osäker på titeln)

90tal:
F/A 18 Hornet
Marathon 1,durandal (wow så bra story infinity sög )
Loderunner -the legend returns
rescue (star trek)
quake (qw som f_n)
unreal (kommer ihåg att en kompis fick det när han köpte ett kort med TNTkrets)
Legend of kyrandia
Kings Bouty
Heroes of might and magic 1&2
Diverse indiana jones spel till mac (fate of atlantis kommer jag ihåg titeln på men inte de andra)
Sim City 2000

Ett axplock

EDIT: SYNDICATE!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Avstängd

Splinter Cell: Chaos Theory är ett spel som står sig jäkligt bra fortfarande.

Permalänk
Medlem

Shadow warrior
Duke Nuke'em 3d
Blood

och

Rise of the triad

var alla grymma spel...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG X670E Tomahawk WIFI | MSI GTX 1080 Ti Armor | 32GB Kingston Fury Beast Black 6000MHz | Corsair RM1000W | SBx AE-5 | Kingston Fury Renegade m.2 1TB | Samsung 960 250GB (boot drive) | Seagate 2TB HDD | Steelseries Rival 300 | Corsair K95 Platinum | Glorious PC Gaming Race Extended | AOC G2460P + 3x AOC Q2577PWQ | Corsair Carbide Air 540 | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Commodore 64 :
The last ninja 1 och 2 - De bästa spel som gjordes till den datorn enligt mig. Atmosfären i dessa spel var perfekt.
Wizball - Riktig klassiker med en studsande boll som skulle återerövra färgerna till en grå värld
Giana sisters - Klassisk Supermario kopia med skön musik.

Amiga 500 :
Turrican 2 : 2D shoot em up spel med vacker grafik och framför allt kanske den bästa spelmusiken någonsin. Än idag finns massor med covers på låter från spelet på youtube.

Battle Squadron : Också ett shoot em up spel med en massa explosioner och röj. Ännu roligare med 2 spelarläge.

Populus 1 och 2 : Annorlunda och bra spel där man fick spela gud och orsaka alla möjliga naturkatastrofer för fienden. Blev ett populärt tävlingsspel på sin tid.

Monkey island 1 och 2 : Äventyrsspel de flesta antagligen känner till pga de remakesen(eller vad den nu heter i svengelskt pluralform...)

ProjectX, Silkworm, Swiv och Apidya är andra bra shootem ups värda att nämna.

PC :
Dune 2 var en tidig favorit för min del. Riktigt bra strategispel.

Doom och Doom 2 var riktigt imponerande när de kom med sin realistiska 3D grafik..

Sedan kom Half-life och satte en ny milstolpe för hur first person shooters skulle se ut.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Doom
Doom 2
Duke Nukem 3D
System Shock 2
Blood
Blood 2
Carmageddon
Carmageddon 2
Diablo 2
Quake 2
Half-Life

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ultima Online was the shit I alla fall om vi ser till MMORPG Hela spelidén håller än idag och känns i många fall bättre än dagens MMORPG.

Men jag ska ner och handla lite god mat för ikväll, ta en whiskey och sätta mig med Heroes of Might and Magic 2... Det är förvånansvärt hur bra det trots allt ser ut på 30" skärm

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Might and magic 6 ett av dom bästa rollspel som släppts till pc enligt mej...

Edit/ Måste nog försöka hitta mina gamla ogrinal skivor till det här spelet och se om det fortfarande är lika roligt./Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Splinter Cell: Chaos Theory är ett spel som står sig jäkligt bra fortfarande.

Jag håller med många om spel här, dock inte riktigt splinter cell: ct, det känns alldeles för nytt i mina ögon

Permalänk
Skrivet av Alexei:

Nostalgispel är ju olika för alla. Själv har jag följande oldschool spel jag lirat sönder:

Broodwar
Diablo
Diablo 2
Heroes of Might and Magic 1
Heroes of Might and Magic 2
Duke nukem
Blood (grovt underskattat för multiplayer
Doom 2
Warcraft 2
Transport Tycoon Delux
Warlords
Warlords 2
Wolfenstein 3d
Red Alert
Master of Orion
Sim City
CS, 1.3 och tidigare.
Tyrian 2000!!! (hur kunde jag glömma)
Sist men inte minst, Quake 2 Gloom. Som skiljer sig väsentligt från vanliga Quake 2.
Säkert missat något.

dom här + Delta force

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Absolut Little Big Adventure 2! Ett av de bästa spelen någonsin. Sen är Fallout 2 riktigt bra också.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Apropå Descent, var det nån som spelade Forsaken?

http://vWb9_5N91OE&feature=related

Permalänk

Grim Fandango
Age of Empires 2

Permalänk
Medlem

Om man ska lista spel från innan 2000, listan efter kan göras lång lång.

1. XCOM
Ett av de få spel jag spelat igenom flera gånger, riktig nostalgi från mitt tidiga datorspelande.

2. Baldurs Gate II
Jag tror detta är på gång igen, försökte med Icewind Dale spelen men de var sega på något sätt.

3. Diablo serien

4. Monkey Island serien

5. Half-Life

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk

Nes
Blades of Steel

PC
J-Bird!

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

Space Quest serien och Monkey Island var grejen.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Då jag själv fastnat totalt för ME och DA serien från Bioware så har jag nu införskaffat mig de gamla Baldur's gate, Icewind Dale, Planescape och NWN liren.

Hehe hämtade ut en samlingsutgåva med BG1&2 från posten igår , hoppas på rpg nerdgasm.

Skrivet av Ibymafayhas:

Gamla underbara Transport tycoon sedan Open TTD kom.
A10-cuba är en annan kär klassiker.

Open TTD är en gåva från gudarna , A-10 var lika fantastiskt bra som grafiken var fantastiskt usel även för sin tid inga flygsimulatorer hade den känslan.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Shogo: Mobile Armor Division http://en.wikipedia.org/wiki/Shogo:_Mobile_Armor_Division
Underhållande FPS spel som spelas både i eller ur sin Mech beroende på bana.

Starsiege: Tribes http://en.wikipedia.org/wiki/Starsiege:_Tribes
Lanades en hel del här vill jag minnas

Vampire: The Masquerade – Redemption http://en.wikipedia.org/wiki/Vampire:_The_Masquerade_%E2%80%9...
Spela vampyr? Kan det vara skoj? Svar ja.

Vampire: The Masquerade – Bloodlines http://en.wikipedia.org/wiki/Vampire:_The_Masquerade_%E2%80%9...
Se ovan.

Age of Mythology med expansionen The Titans http://en.wikipedia.org/wiki/Age_of_Mythology:_The_Titans
Gick varmt här i flera års tid.

Jagged Alliance http://en.wikipedia.org/wiki/Jagged_Alliance
Turbaserat strategispel som var väldigt beroendeframkallande.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

doom 1 2 final doom med TNT och Plutonia
heroes 2 3
diablo 2
worms 2 + armageddon
outlaws> cowboy spel
jedi knight: darkforces 1 2
need for speed 2
rollercoaster 1 2
unreal tournament 1
microman> spelades på en 486:a
motoracer 1
Shogo: enligt mig ett spel med rund fin grafik för att vara 1998

en del av mina gamla spel

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Medlem

Saknar lite flipper spel på alla listor som folk lägger upp här.
Så alla digital illusion flipper spel som kom till amigan(var bättre känsla i dom än till pc vet inte varför)
Sedan måste jag även lägga till bomberman som vi spelde massor i vårat kompisgäng byggde till och med adapterkabel till vårta amigor så vi kunde spela 4 med joystick och en på tangentbord så 5 spelar och alla mot alla fruktansvärt kul många timmar gick åt till det.
Annars har väl folk tagit upp dom flesta roliga spelen man spela.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro