Permalänk

Skärmar farliga?

Har lite funderingar kring hur farliga skärmar är? Har en ca. 5 år gammal 17" (noname) TCO 95 skärm som inte är inkopplad i jordat uttag. Vilket jag läste nånstans att den avger högre strålning om den inte är jordad. Och hur är det med "platta" skärmar, de bygger väl på en annan teknik. Är dom farliga också om de kopplas in ojordat?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Bra fråga skulle vilja veta själv så mycket som man sitter vid dum burken.

Permalänk

Ingen som har lite koll på detta?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Inaktiv

Plata är bättre speciellt om du har linser när du sitter framför skärmen.

Permalänk

Re: Skärmar farliga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Har lite funderingar kring hur farliga skärmar är? Har en ca. 5 år gammal 17" (noname) TCO 95 skärm som inte är inkopplad i jordat uttag. Vilket jag läste nånstans att den avger högre strålning om den inte är jordad. Och hur är det med "platta" skärmar, de bygger väl på en annan teknik. Är dom farliga också om de kopplas in ojordat?

Ojordade skärmar har inga jordningslingor så de strålar mera. (fler partiklar som träffar användaren) på så sätt så blir de farligare. Kör du en TCO 98 skär på jordat så fungerar inte strålningskyddet så enkelt e det.

Platta skärmar strålar inget och är på så bäst för användaren.

De som använder linser framför datorn (jag kan det inte) kommer uppleva samma besvär med CRT/Plasma, när man sitter framför datorn så blinkar man mindre och det e strunt samma vad det e för skärm du tittar på

/Doomdiver

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

http://forum.sweclockers.com/regler.html
§4 Bumping
Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna (s.k. bumping).

Visa signatur