Permalänk
Medlem

Vilken ssd

Vilken ska man välja ? De jag tittat på är :

Intel X25-M G2 120GB
OCZ Vertex 2 E Series SATA II 2.5" SSD 120GB

Vad jag kan se så har inte ocz inte något Cacheminne. Har det någon betydelse vid vanlig användning.

Det ska användas till är windows och lite spel.
Märker man stor skillnad mellan en ssd och en raptor disk ?

Permalänk
Avstängd

Enorm skillnad.
Vänta tills December/Januari, Intels x25-m G3 kommer då.
80GB för 1000-lappen och 160gb för dryga 2000kr, mumma!

/r3mpuh

Permalänk
Medlem
Skrivet av http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=624259:

Stämmer in i kören, min Standard laptop med I3/HM55 express startar numer snabbare än min 4Ghz I7/X58 stationära med Intel G2 som systemdisk!

Visst, i benchprogram får Vertex 2´an fortfarande pisk av G2 men jag törs lova att det är mer en fråga om att Vertex 2 är slöare just för att den sitter i laptopen, i min stationära skulle det se annorlunda ut.

Men, vad som jag märkte direkt när jag började använda den är hur extremt responsiv den känns, jag menar verkligen att det smäller till samtidigt som du klickar på något. Program, öppnande av fönster, ja vad som helst liksom exploderar upp på skärmen direkt vilket skapar en känsla som är obeskrivbar. Sakerna liksom bara är där innan knappen ens är nertryckt helt känns det som, den känslan infann sig aldrig riktigt på G2 disken. Visst den är där, men absolut inte så markant, framträdande och så extremt utpräglad som på denna lilla underbara ssd.
Det är dessutom en fullsmetad spegling på 60GB, alltså inte en ren win 7 install där man per automatik förväntar sig ett mer responsivt os.

Jag är skitnöjd!

Han verkar ju nöjd med Vertex 2 E iaf och verkar gilla den mer än hans X25-M G2.

När det gäller cache så är förstås mer cache bättre, men själva kontrollkretsen (SandForce, Intel, Marvell, Samsung, osv) och dess firmware har större betydelse. De har väl lite olika strategier för att uppnå hög prestanda och vissa, som SandForce, är antagligen designad för inte behöva cache utanför kretsen (förmodligen finns det dock små mängder SRAM internt i kretsen).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Enorm skillnad.
Vänta tills December/Januari, Intels x25-m G3 kommer då.
80GB för 1000-lappen och 160gb för dryga 2000kr, mumma!

/r3mpuh

Kanske blir en till då

Skrivet av m3tr0:

Han verkar ju nöjd med Vertex 2 E iaf och verkar gilla den mer än hans X25-M G2.

När det gäller cache så är förstås mer cache bättre, men själva kontrollkretsen (SandForce, Intel, Marvell, Samsung, osv) och dess firmware har större betydelse. De har väl lite olika strategier för att uppnå hög prestanda och vissa, som SandForce, är antagligen designad för inte behöva cache utanför kretsen (förmodligen finns det dock små mängder SRAM internt i kretsen).

Ok det lutar åt Ocz. Den verkar ha lite bättre skriv och läshastigheter.

Permalänk
Medlem

TRIM?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Vad menar du ?
Om jag vill ha det eller inte ?
Det finns väll trim på båda de diskarna ?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är. Har man någon användning av det, för vanlig användning av disken ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogie:

Vad menar du ?
Om jag vill ha det eller inte ?
Det finns väll trim på båda de diskarna ?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad det är. Har man någon användning av det, för vanlig användning av disken ?

Trim är helt klart trevligt då det snabbar upp skrivningar. Flash-enheten behöver då inte radera gammal data, vilket behövs innan skrivning av ny data, för det har Trim-kommandot redan gjort i förväg.

Trim stöds av båda enheterna du listat. De flesta SSD-enheterna stödjer det idag tror jag. Det är bara problematiskt när man kör RAID men det är väl för att RAID-kontrollerna sällan känner till Trim och måste uppdateras.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

trim finns inte på sandforce chippet.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

trim finns inte på sandforce chippet.

Fel. SandForce stödjer Trim som jag sett.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

trim finns inte på sandforce chippet.

Skrivet av m3tr0:

Fel. SandForce stödjer Trim som jag sett.

Sanforce stödjer trim, det trimmas dock lite annorlunda än på de flesta andra ssd:er. För att minska skrivningarna till nand så utförs inte trim förrän det börjar bli slut på ledigt trimmat utrymme och då på de celler som har minst skrivningar. Detta sker f.ö. när disken inte arbetar med något annat, så om man belastar disken med mycket okomprimerbara skrivningar under kort tid så kan man få slut på ledigt rensat utrymme och det måste rensas i farten, vilket leder till sämre skrivhastighet. Återhämtar sig automaiskt efter en tid. Detta är egentligen bara ett problem om man kör många benchmarks i stil med as-ssd och CDM som skriver rejäla mängder okomprimerbar data och är inget en normal användare märker av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Sanforce stödjer trim, det trimmas dock lite annorlunda än på de flesta andra ssd:er. För att minska skrivningarna till nand så utförs inte trim förrän det börjar bli slut på ledigt trimmat utrymme och då på de celler som har minst skrivningar. Detta sker f.ö. när disken inte arbetar med något annat, så om man belastar disken med mycket okomprimerbara skrivningar under kort tid så kan man få slut på ledigt rensat utrymme och det måste rensas i farten, vilket leder till sämre skrivhastighet. Återhämtar sig automaiskt efter en tid. Detta är egentligen bara ett problem om man kör många benchmarks i stil med as-ssd och CDM som skriver rejäla mängder okomprimerbar data och är inget en normal användare märker av.

Jag kommer endast köra os och lite spel på den så då kommer jag inte märka något speciellt ?
Funkar trim automatsikt eller är det några inställningar man måste göra ?

Vilken disk passar bäst för detta ? intels ska ju ha bättre söktid men ganska mycket sämre skriv prestanda.

Permalänk
Medlem

Tittar man på sweclockers eget test av nylanserade SSD-diskar, t.ex då Corsair Force, OCZ Vertex 2 mm, så är det definitivt Sandforce man ska sattsa på i dagsläget.

http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010

Generellt sätt bättre diskar än Intel G2.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Intel 320 Series 2.5" SSD 120GB
vs
Corsair Force 3 Series F120 120GB eller lider dessa fortfarande av problem även med en uppdatering ?

Vilken ska man ta av dom ? det skiljer ju bara ca: 100 kr på dom.

Men mitt moderkort har bara sata 3 Gb/s
och corsair disken är ju sata 6 Gb/s

om jag tar corsair disken kommer den då köra max som sata porten klarar ?

Permalänk
Medlem

Intel disken kommer ju köra ungefär halva utav din sata ports maximala överföringshastighet vid skrivningar.
Corsairs kommer maxa den dvs dubbelt upp.
För en hundrung är det ju Corsair självklart.

Permalänk
Medlem

Med tanke på prestanda så borde man väl välja Corsair. Men precis som Dogie undrade tidigare, lider corsair fortfarande av problem? Eller är de stabila nu med ny firmware?

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Medlem

ingen som har en ny uppdaterad version av corsair ?

Permalänk
Skrivet av Dogie:

ingen som har en ny uppdaterad version av corsair ?

Köpte en för några dagar sedan (den nya revisionen från inet http://www.inet.se/artikel/5315106/corsair-ssd-force-3-series...), får precis som många andra lock-ups samt bluescreens. Dock är detta endast då jag kör med sata3, använder just nu sata2 som en temporär lösning i väntan på bättre tider ;). Läs mer här http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=188

Permalänk

Märker gemene man någon skillnad mellan exempelvis OCZ Vertex 2 och OCZ Vertex 3? Just nu ligger ju Vertex 2 på 1600 och Intel 510 på knappa 2000 så jag är lite nyfiken på om man drar nytta av att slänga ut dem extra 400 om man bara har OS och spel på den.

(Corsair Force 3 Series och OCZ Vertex 3 är väl uträknade tills vidare. Vad jag vet har Intel inga problem med sin nya serie).

Permalänk
Medlem

Det ända jag hört om inteldiskarna är att det ska vara stabila och inte krångla, men inte lika snabba. Men jag undrar om man märker den skillnaden ?