Nvidia släpper Quadro 2000, 600

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper Quadro 2000, 600

Grafikkortstillverkaren Nvidia laddar upp i sortimentet för professionella användare med två nya Quadro baserade på arkitekturen Fermi.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur bra är Quadro 600 om man jämför med ett GTX 460 eller ett 470? Stor skillnad?

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Musikälskare

Tror inte man kan jämföra det rakt av, är väll två helt olika områden?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tror inte man kan jämföra det rakt av, är väll två helt olika områden?

Låt säga man jämnför rakt av då, hur pass bra presterar gtx serierna mot quadro i quadro uppgifterna?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk

På vilket vis gör amd livet surt för Nvidia på konsumentmarknaden???

Ser dagligen annonsen på folk som vill byta sina 58xx mot fermi tycker jag.
Sli vs crossfire är ju inte heller till amd's fördel så förklara snälla för jag måste missat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

På vilket vis gör amd livet surt för Nvidia på konsumentmarknaden???

Ser dagligen annonsen på folk som vill byta sina 58xx mot fermi tycker jag.
Sli vs crossfire är ju inte heller till amd's fördel så förklara snälla för jag måste missat något.

Är väl att AMD snart släpper nya 6xxx-serien och Nvidia var/är långt efter tidsplanen, kanske.

Permalänk
Medlem

Ouuuuuh, kan man spela Crysis på max med dom korten?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ouuuuuh, kan man spela Crysis på max med dom korten?

Med största sannolikhet inte, men jag har starka misstankar om att du bara småtrollar?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Jag tror att Nvidia har ett ess under rockärmen så att säga efter att ATI släppt sin 6xxx serie

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Roserud:

Jag tror att Nvidia har ett ess under rockärmen så att säga efter att ATI släppt sin 6xxx serie

Betvivlar det tyvärr men man vet ju aldrig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Med största sannolikhet inte, men jag har starka misstankar om att du bara småtrollar?

Troligtvis småtrollar han ja, men vad händer om man försöker lira crysis eller något annat krävande spel på quadro-kort? Går det över huvud taget?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Varför är dessa Quadrokort så små för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Troligtvis småtrollar han ja, men vad händer om man försöker lira crysis eller något annat krävande spel på quadro-kort? Går det över huvud taget?

Går inte så bra, då allting handlar om drivrutinerna ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av JoeBlack:

Troligtvis småtrollar han ja, men vad händer om man försöker lira crysis eller något annat krävande spel på quadro-kort? Går det över huvud taget?

Det fungerar, du får dock inte samma prestanda som ett GeForce kort.

Mitt Quadro FX 560 128mb, klarar av borderlands på lägsta, och lite äldre spel, som t.ex Vice City på högsta (1600x1200). Och det kortet, är några år gammalt.

Vad som dock är intressant, är hur bra dom fungerar som dedikerat physx kort. Någon som testat?

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

Vad används Quadro korten till? och vad skiljer det sig mot de "vanliga"?

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en ny burk till en grafiker på jobb. De blev en Dell Precision Workstation med i7 870 - 6GB DDR3 och ett FX580 512MB. Borde vara rätt schysst maskin till CS5 suiten?

Vet inte riktigt hur ett FX580 presterar men de va de "värsta" Dell hade att erbjuda för tillfället.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av v2:

Vad används Quadro korten till? och vad skiljer det sig mot de "vanliga"?

De används av grafiker, animatörer, ingenjörer och 3D-modellerare för att accelerera CAD (Computer Aided Drawing). Skillnaden mot "vanliga" grafikkort rent fysiskt är egentligen minimal, skillnaden finns i kortens arbetssätt.

I spel är det inte 100% viktigt att allt blir korrekt beräknat, att varje enskild pixel hamnar exakt rätt, ens att vektorerna stämmer 100%. Därför ökar man prestandan (FPS) genom att sänka beräkningsexaktheten. Blir det fel gör grafikkortet helt enkelt inget åt det förrän det är dags att producera nästa frame. Hela bilden byts dessutom ut varje frame, vilket gör felen rätt omärkbara.

I CAD är det däremot extremt viktigt att allt blir rätt, och blir det inte det måste grafikkortet räkna om det omedelbart, dock är framerate rätt ointressant då man mestadels pratar stillbilder eller långsamtgående rörelser. Dessutom måste inte hela bilden ritas om varje frame, utan bara den del av bilden som förändras.

Det ett Geforcekort alltså får problem med i CAD-applikationer är att det är inexakt, det för göra massor av omkalkyleringar då resultatet måste vara perfekt och den hela tiden har en viss felprocent. Kort sagt - If at first you don't succeed - try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, try, again.
Du tappar alltså en hel del prestanda i alla dessa omkalkyleringar.

Ett Quadrokort däremot är mycket mer exakt, den offrar framerate för att få bättre resultat från början. Där ett Geforcekort kan behöva 30-40 försök för att få rätt resultat plockar Quadro-kortet det på 2-3 försök. Kort sagt tjänar det in det den har förlorat i prestanda på att den behöver mindre tid på sig att producera ett resultat.

Dock är det i grunden exakt samma kort, identiska in i nästan minsta detalj förutom just dess BIOS, vilket gör att du kan köra CAD med ett Geforcekort (dock med mycket sämre prestanda än ett Quadro) och spela med ett Quadrokort (dock med mycket sämre prestanda än ett Geforce).

Skrivet av KreatinPower:

Beställde nyss en ny burk till en grafiker på jobb. De blev en Dell Precision Workstation med i7 870 - 6GB DDR3 och ett FX580 512MB. Borde vara rätt schysst maskin till CS5 suiten?

Vet inte riktigt hur ett FX580 presterar men de va de "värsta" Dell hade att erbjuda för tillfället.

580 är om jag kommer ihåg det rätt baserat på GTS 240 (GT212), så det är inte alls ett dåligt kort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Dock är det i grunden exakt samma kort, identiska in i nästan minsta detalj förutom just dess BIOS, vilket gör att du kan köra CAD med ett Geforcekort (dock med mycket sämre prestanda än ett Quadro) och spela med ett Quadrokort (dock med mycket sämre prestanda än ett Geforce).

Skulle man då inte, i alla fall i teorin, kunna flasha om exempelvis ett 480 med ett modifierat bios och då kunna använda det som 480s motsvarande Quadrokort?

Permalänk
Medlem

Tro om man köper sig ett gtx 460 och ett Quadro 600. Vad tycker ni om det?
kan jag båda spela och använda CAD photoshop etc. eller har ni något bättre förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EEric:

Skulle man då inte, i alla fall i teorin, kunna flasha om exempelvis ett 480 med ett modifierat bios och då kunna använda det som 480s motsvarande Quadrokort?

Japps, det är möjligt. Dock så finns det lite andra skillnader också, främst att Quadro-korten har de bästa kretsarna. Kretsarna som funkar, men har lite småfel i sig blir till GeForce. Dessutom finns det tydligen något annat som är annorlunda, jag har hört att man inte får riktigt samma prestanda med ett flashat GeForce som med Quadro, men bättre än med ett oflashat.

Skrivet av Monarchy:

Tro om man köper sig ett gtx 460 och ett Quadro 600. Vad tycker ni om det?
kan jag båda spela och använda CAD photoshop etc. eller har ni något bättre förslag!

Om du inte jobbar med CAD eller annat liknande så klarar du dig långt på GTX460 (jag klarar mig med mitt HD4890, skolans Quadro-kort funkar helt klart bättre, men de är fruktansvärt dyra), men annars är det väl en fungerande lösning.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du inte jobbar med CAD eller annat liknande så klarar du dig långt på GTX460 (jag klarar mig med mitt HD4890, skolans Quadro-kort funkar helt klart bättre, men de är fruktansvärt dyra), men annars är det väl en fungerande lösning.

Håller på med stuider för industridesign så det kommer bli en hel del solidworks/photshop framöver.
men okej då tror jag att jag inte köper quadro i dagsläget. tack för svaret!

Permalänk

skulle vara roligt att se vad prismässigt lika spelkort prestera mot dessa dvärgar..
cad på budget ser det ju ut som..

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Håller på med stuider för industridesign så det kommer bli en hel del solidworks/photshop framöver.
men okej då tror jag att jag inte köper quadro i dagsläget. tack för svaret!

Allt beror på hur stora projekt du tänkt göra. Photoshop CS4 och CS5 har stöd för GPU-acceleration, så där duger det gott och väl med ett GTX460. Solidworks är jag inte så insatt i, men även där lär du klara dig fint med ett 460 så länge du inte ska bygga något stort. Så så länge du inte har riktigt stora projekt på gång så behöver du inget Quadro Ett tips är ju att fråga skolan om dom har Quadro-kort att låna ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Quadro är väl den professionella lösningen för den som jobbar med CAD och bilder men de är ju lite dyrare och lite sämre för amatören som vill spela spel ibland. Är själv på jakt efter ett kort som kan producera 10-bitars färg (tex för en Eizo-skärm) åt mig som amatör. Tydligen ska det rent hårdvarumässigt inte vara något problem för "spelkorten", förtsatt att de har display port (eller rätt version HDMI), men jag förstår att drivrutinerna vanligen inte stödjer detta. Tillverkarna vill väl separera marknaderna så länge de kan antar jag. Det lär dock finnas GTX-kort på marknaden och även något från AMD som stödjer 10 bitar i drivrutinerna. Någon som kan verifiera att något av dessa kort verkligen kan leverera 10-bitars färg och vilket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Håller på med stuider för industridesign så det kommer bli en hel del solidworks/photshop framöver.
men okej då tror jag att jag inte köper quadro i dagsläget. tack för svaret!

I Solidworks kommer du att märka skillnad. Har man en gång vant sig vid att ha ett sjyst CAD-kort i en skaplig arbetsstation så vill man inte tillbaka till ett skruttigt spelkort.
Det är som att kliva ur en Porsche Cayenne och sätta sig i en SAAB 99.

Det funkar så klart att ha programmet igång med ett spelkort, och det går säkert att få något gjort också, men det är inte hållbart i längden. SW kommer stänga ner sig lite så där random, större filer blir tröga att rotera, i ritläget kommer man inte kunna vara säker på om det man ser på skärmen är samma sak som SW uppfattar, Realview kommer inte ens att gå att aktivera (grafikläge för att få reflektioner och få geometri att kasta skuggor och att kunna skuggas) vilket gör att det i vissa lägen kan vara svårare att avgöra hur släta ytor är osv..
Drivrutinerna för Quadro-korten är designade för att lira bra med Open GL. SW är anpassat för den typen av drivrutiner. Korten håller en lägre temperaturnivå då de inte är uppskruvade till vad som går innan det börjar ryka

Helt enkelt värt degen de kostar om man kör Solidworks.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16