Permalänk

Ram 4,00 GB (1,96 usable)

Hej,

har en GA-H55N-USB3 moderkort med i5, 2 x 2 Corsair XMS3 DDR3 Ram och Windows 7 64-bit Enterprise.
Kommer inte åt all min RAM, utan den säger bara: Ram 4,00 GB (1,96 usable).

Hittar inget i inställningarna för moderkortet som kan ändra på detta heller. Fanns i andra gigabyte moderkort att man kan ta advanced option med ctrl + f1 och välja ganged, men det fungerar inte med denna. Har uppdaterat bios till senaste versionen. Enligt instruktionerna ska den slå på dual channel själv.

Någon som kan hjälpa? Börjar gråta snart (suttit hela natten).

Mvh
Per Sundström

Permalänk

Start -> Kör/Run -> msconfig -> Boot -> Advanced Settings -> Maximum memory ska inte va iklickad.

Kolla om det funkar.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem

Memery remap ska vara eneblat i bios, om den funktionen finns

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

1. Uppdaterat biosen.
2. Finns inget remapping/ganged/dual i bios
3. Installeratat om Windows till 64-bit
4. Tagit ut och stoppat in RAM, tagit ut processorn och försökt kolla efter böjda pins
5. Hade inte Max Memory i WIN

Permalänk
Skrivet av Vaaaliant:

1. Uppdaterat biosen.
2. Finns inget remapping/ganged/dual i bios
3. Installeratat om Windows till 64-bit
4. Tagit ut och stoppat in RAM, tagit ut processorn och försökt kolla efter böjda pins
5. Hade inte Max Memory i WIN

Har du överklockat datorn? Prova att manuellt justera ned mhzen på minnen och volta upp lite.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk

Har inte rört standardinställningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Memery remap ska vara eneblat i bios, om den funktionen finns

Precis, testa detta.
Jag hade inte heller rört standardinställningarna, men fick samma problem med att inte allt minne kuinde användas (trots att jag körde 64 bitars os).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Finns fortfarande inget memory remapping. Det här finns att dona med:

Extreme memory profile (X.m.p) - disabled
System memory multiplier - auto
Memory frequency Mhz - 1333
Performance enhance - turbo
Dram Timing Schedule (SPD) Auto
Profile DDR Voltage 1.5 V
Profile QPI Voltage 1.15 V

Permalänk

dra upp ddr voltage en aning, dem där xms3 minnen ska ju klara 1.65 (så mkt behövs nog dock inte, tror mina ligger i 1.55) och qpi voltage, det gjorde iaf susen för min del. hade också samma problem som dig, var tvungen att boota om datorn om jag ville köra med 4gb och ibland körde det bara med 2gb

red-
var tvungen att köra minnen i 1440 istället för 1600mhz i samma veva glömde jag att lägga till

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Avstängd

hade samma problem och efter många turer visade sig att det va fel på moderkortet.
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/906791-nya-datorn-u...

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk

Var säkert fel på moderkortet, men råkade pilla sdram volten på moderkortet istället för volten på ramen. Så sen slår den av sig själv hela tiden oavsett biosinställning.

Så går det när man är nybörjare. Bara köpa ny

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vaaaliant:

Var säkert fel på moderkortet, men råkade pilla sdram volten på moderkortet istället för volten på ramen. Så sen slår den av sig själv hela tiden oavsett biosinställning.

Så går det när man är nybörjare. Bara köpa ny

värför köpa ny när du kan ändå reseta cmos:et