SSD Corsair Force 120 GB dåligt prestandtad :(

Permalänk
Medlem

SSD Corsair Force 120 GB dåligt prestandtad :(

Hej kan någon förstå varför jag får så dåligt prestanda på min SSD hårdisk Corsair Force 120 GB.?

Detlar på datorn:
Operating System: Windows 7 Professional 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.100226-1909)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
System Model: GA-890FXA-UD5
BIOS: Award Modular BIOS v6.00PG
Processor: AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor (6 CPUs), ~3.2GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8182MB RAM
Page File: 1853MB used, 14509MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7600.16385 64bit Unicode

Bild: Bild8844521431

Tack i förhand för svar, om någon vet vad som kanske är felet.

Permalänk
Antielefant

Prova kör HDTune på den och ladda upp dess läs- och skrivbild.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

värden ii HD Tune

Länk: Bild456761

Permalänk
Medlem

Du kör utan NCQ ser jag. Detta bör aktiveras om du aktiverar AHCI (förmodligen kör du bara i IDE-läge). Sen kan du uppdatera AMD's drivrutin till SATA-kontrollern alternativt köra med de drivrutiner MS har till den.

Eller du kanske inte ens kör med AMD's SATA-kontroller (den sitter i sydbryggan SB850). Byt i så fall till AMD's SATA-kontroller för den brukar ge bäst prestanda (såvida inte en annan kontroller ger bättre prestanda förstås).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Intressant... Skulle du kunna lägga upp en ny bild från HD Tune med TRIM aktiverat?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem

Fick min Corsair Force 120 GB idag och jag har ungefär samma siffror som dig i crystaldiskmark och hd tune =(
Aktiverade AHCI och fick blåskärm medans windows bootade..

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.100226-1909)
System Model: Asus P6T SE
BIOS: BIOS Date: 02/26/09 12:24:42 Ver: 08.00.15
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz (8 CPUs), ~2.7GHz
Memory: 6144MB RAM
-----------------------EDIT-------------------------------
Hittade denna sidan: How to Enable/Check TRIM/AHCI in Windows 7 - The Corsair Support Forums med instruktioner för att få igång AHCI och TRIM

Det blev ingen skillnad i crystaldiskmark eller hd tune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorlon:

Fick min Corsair Force 120 GB idag och jag har ungefär samma siffror som dig i crystaldiskmark och hd tune =(
Aktiverade AHCI och fick blåskärm medans windows bootade..

Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.100226-1909)
System Model: Asus P6T SE
BIOS: BIOS Date: 02/26/09 12:24:42 Ver: 08.00.15
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz (8 CPUs), ~2.7GHz
Memory: 6144MB RAM
-----------------------EDIT-------------------------------
Hittade denna sidan: How to Enable/Check TRIM/AHCI in Windows 7 - The Corsair Support Forums med instruktioner för att få igång AHCI och TRIM

Det blev ingen skillnad i crystaldiskmark eller hd tune.

Installerat IRST 9.6?

http://downloadcenter.intel.com/SearchResult.aspx?lang=eng&Pr...

Läs detta också AHCI : Enable in Windows 7 / Vista - Windows 7 Forums

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Japp, det är installerat.
Här är en bild på crystaldiskmark och hd tune:
Corsair hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorlon:

Japp, det är installerat.
Här är en bild på crystaldiskmark och hd tune:
Corsair hd

Din Read hastigheter verkar normala men Write hastigheterna är lite dåliga.

Kolla:

Citat:

How do I know if TRIM is working in Windows 7?

In the Elevated command Prompt windows, type the following:

fsutil behavior query disabledeletenotify
Results explained below:
DisableDeleteNotify = 1 (Windows TRIM commands are disabled)
DisableDeleteNotify = 0 (Windows TRIM commands are enabled)

Windows 7 Tips & Tweaks - The Corsair Support Forums

Sen så testa ATTO istället |MG| ATTO Disk Benchmark 2.46 Download

Här är någon med liknande problem Corsair F120: Oddly low performance - The Corsair Support Forums

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Så där jag nu har jag provat, får tacka för alla som svarat.

Jag satte igång AHCI, NCQ och trim, då fick jag liknande värden som Vorlon fick
Corsair hd

Jag gjorde även alla tips från:
Windows 7 Tips & Tweaks - The Corsair Support Forums

Men hjälpte inget i write speed,
Ska la kolla lite mera på problemet, men hoppas de fixar nya drivrutiner snart som fixar problemet.

Men om någon löser detta problem, så kan ni vara snälla och skriva

Permalänk
Medlem

En sak som ni kan testa är:
1) Idla på inloggnings skärmen
2) Skapa en stor fil (~1 GB) på SSDn och sedan ta bort den (så att den kommer till papperskorgen) och sedan tömma den

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

En sak som ni kan testa är:
1) Idla på inloggnings skärmen
2) Skapa en stor fil (~1 GB) på SSDn och sedan ta bort den (så att den kommer till papperskorgen) och sedan tömma den

Tja tack för rekommendationerna, har provat att skapa en stor fil, men hjälpte inte.
Men hur menar du att jag ska göra med (Idla på inloggnings skärmen)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortman:

Tja tack för rekommendationerna, har provat att skapa en stor fil, men hjälpte inte.
Men hur menar du att jag ska göra med (Idla på inloggnings skärmen)?

Jag vet inte om det är något jag inbillar mej eller det är något som behövdes på dom första SSD. Men om man gör det tror jag att dom får tid att återhämta sig.

Annars kan du ju maila supporten på Corsair

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Jag vet inte om det är något jag inbillar mej eller det är något som behövdes på dom första SSD. Men om man gör det tror jag att dom får tid att återhämta sig.

Annars kan du ju maila supporten på Corsair

Japp, kan kolla på det

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag kommer lite offtopic här men jag får hem min SSD idag, vad mer förutom att ändra i BIOS till "AHCI" Läge?
Är det allt jag behöver för att få ut så mycket som möjligt av Read/Write och aktivera TRIM?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Ursäkta om jag kommer lite offtopic här men jag får hem min SSD idag, vad mer förutom att ändra i BIOS till "AHCI" Läge?
Är det allt jag behöver för att få ut så mycket som möjligt av Read/Write och aktivera TRIM?

TRIM ska redan vara aktiverat i Windows 7 men man kan ju kolla om det verkligen är det Sen så kan man läsa på tillverkarens forum om tips för SSD i windows.

t.ex
Guide Advanced User Windows 7 Complete Installation Guide For SSD's (for normal use most of these tweaks are NOT needed.
Guide SSD Tweak Utility
Windows 7 Tips & Tweaks - The Corsair Support Forums

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

TRIM ska redan vara aktiverat i Windows 7 men man kan ju kolla om det verkligen är det Sen så kan man läsa på tillverkarens forum om tips för SSD i windows.

t.ex
Guide Advanced User Windows 7 Complete Installation Guide For SSD's (for normal use most of these tweaks are NOT needed.
Guide SSD Tweak Utility
Windows 7 Tips & Tweaks - The Corsair Support Forums

Tack, precis den tweak summering jag letat efter! Lite följdfrågor bara

Om man läser på Sweclockers senaste SSD-Test så säger det mig kortfattat att jag kan förvänta mig läshastighet på 200-260 (beroende på vad jag gör) och skrivhastighet mellan 140-260(även där beroende på vad jag gör)

Är dessa hastigheter att förvänta sig av out-of-the-box, altså utan tweaks?
En sak till, hur VET jag att TRIM är aktiverat? Jag använder Windows 7 förresten

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk

Har samma problem med min nya F60, vet inte om jag har lyckats ställa om till AHCI läge dock (Hittar inte läget i BIOS)

http://img193.imageshack.us/img193/8533/ssdy.jpg

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Tack, precis den tweak summering jag letat efter! Lite följdfrågor bara

Om man läser på Sweclockers senaste SSD-Test så säger det mig kortfattat att jag kan förvänta mig läshastighet på 200-260 (beroende på vad jag gör) och skrivhastighet mellan 140-260(även där beroende på vad jag gör)

Är dessa hastigheter att förvänta sig av out-of-the-box, altså utan tweaks?
En sak till, hur VET jag att TRIM är aktiverat? Jag använder Windows 7 förresten

Citat:

How do I know if TRIM is working in Windows 7?

In the Elevated command Prompt windows (cmd med admin rättigheter), type the following):

fsutil behavior query disabledeletenotify

Results explained below:
DisableDeleteNotify = 1 (Windows TRIM commands are disabled)
DisableDeleteNotify = 0 (Windows TRIM commands are enabled)

Ja, det ska inte behövs några tweks för prestandan men för att anpassa systemet till SSD kan endel vara bra men ej nödvändiga.
Tillverkana använder mest ATTO tror jag för att visa upp dom hastigheter du säjer.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag får inte alls samma hastigheter jag heller. Vad gör jag för fel?
Här är nämligen en seriös site (lik Swecklockers) Som utför ett test på just denna SSD:
Corsair Force 120GB Solid State Drive Review - Page 7

De får resultat som liknar den på förpackningen... Hur i ***** lyckas de?

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Jag får inte alls samma hastigheter jag heller. Vad gör jag för fel?
Här är nämligen en seriös site (lik Swecklockers) Som utför ett test på just denna SSD:
Corsair Force 120GB Solid State Drive Review - Page 7

De får resultat som liknar den på förpackningen... Hur i ***** lyckas de?

Var har du för Firmware version ? (Kolla med Crystal)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Var har du för Firmware version ? (Kolla med Crystal)

1.0 Det var allt jag hittade angående Firmware när jag använde mig av programmet

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

1.0 Det var allt jag hittade angående Firmware när jag använde mig av programmet

Kolla här Corsair Force 120GB Solid State Drive Review - Page 5

Sen så kan jag inte komma på något så du får kolla runt lite på Corsairs forum.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Konstigt. Corsairs hårddiskar borde ju prestera bra från fabrik? Kanske det är nån bluff-disk som de släppte. Alltså bara optimerad för de som gör recensioner? Jag hade faktiskt tänkt köpa en Force ssd. Men nu är jag tveksam...

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk

Tänkte bara kolla om det är någon som har samma problem som mig?

Ibland när jag låter datorn stå på under natten så får jag BSOD och datorn startar om men hittar ej SSDn (F60) enl användare på Corsairs forum så beror det på att det uppstår problem mellan firmwaren och trim.
F120 SSD Random Kernel-Power 41 BSOD; Not Detected on Boot - The Corsair Support Forums

Har stängt av trim nu så får vi se vad som händer, dock jävligt segt att köra utan trim...

Visa signatur

CPU Phenom II X4 965BE | Corsair Cooling Hydro H50 | MB Gigabyte GA-790XTA-UD4 | RAM A-Data DDR3 8GB 1600Mhz Game Series | GPU Sapphire 7950 Vapor-X | PSU Corsair HX 650W | HD 60GB Corsair Force |640GB Western Digital Black 64MB SATA III + 1.5TB Samsung EcoGreen F2 | Cooler Master Storm Sniper Mesh |

Permalänk
Medlem

Har kikat lite på denna tråd tidigare och ville bara säga att: prova ATTO benchmark som någon nämnde tidigare, jag fick liknande resultat som original posten med HD Tune och CrystalDiskMark men i ATTO verkade allting stämma (provade direkt ur förpackningen med nyinstallerat W7 64-bit och TRIM aktiverat). Sedan kan man ju fråga sig varför det är så, enda jag vet är att jag har en Corsair F60 SSD och jag njuter verkligen av hastigheten. (min första SSD)

Visa signatur

i7 4790K & GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem

Håller på testa 4st Corsair F120 diskar och får samma dåliga fart som andra i tråden.

Har lekt med 8st Intel X25-m G 2 diskar och dom får jag bra/normal/specad fart på.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Håller på testa 4st Corsair F120 diskar och får samma dåliga fart som andra i tråden.

Har lekt med 8st Intel X25-m G 2 diskar och dom får jag bra/normal/specad fart på.

Jag är nyfiken på om alla diskar du testat är under samma förutsättningar?
dvs lika testade när det gäller: Om os körs från disken som testas. om trim är aktiverat när du provat båda diskarna. hur mycket plats på disken(som du jämfört med) är kvar, jag har nämligen läst i sweclockers testet att även det påverkar .

Ytterligare en fråga till alla andra, är om det är någon som fått bra/vettiga resultat som är nära de som sweclockers-testet visar?
http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010/...

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Avstängd

Jag slänger in en fråga.
Ska denna vara på enable eller disable när man kör ssd?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oak:

Jag är nyfiken på om alla diskar du testat är under samma förutsättningar?
dvs lika testade när det gäller: Om os körs från disken som testas. om trim är aktiverat när du provat båda diskarna. hur mycket plats på disken(som du jämfört med) är kvar, jag har nämligen läst i sweclockers testet att även det påverkar .

Ytterligare en fråga till alla andra, är om det är någon som fått bra/vettiga resultat som är nära de som sweclockers-testet visar?
http://www.sweclockers.com/recension/12326-ssd-sommaren-2010/...

Yes, alla diskarna är tomma och ingen disk är OS disk samt alla har samma/senaste firmware samt alla köra på samma kontroller kort (ICH10R).

Ska testa på ett Areca kort och ett Highpoint om det gör nå skillnad.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |