Apple löser Iphone 4-problem med gratis skal

Permalänk
Medlem

Sen när är en kortslutning acceptabelt? Ta tillbaka alla iPhone 4G, tänk om, bygg om, gör rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Såg du ens Keynoten när iPhone 4 lanserades? Nej, jag trodde väl det. Du kanske skulle ta och göra det och få en "aha" upplevelse till varför de bara kör via WiFi-nätet... Pssttt svaret är AT&T...

JAHA! Men då är det ju REVOLUTIONERANDE.

my bad...

/sarcasm

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

Sen när är en kortslutning acceptabelt? Ta tillbaka alla iPhone 4G, tänk om, bygg om, gör rätt.

Sen när har det varit tal om kortslutning? Har ditt finger 0 ohms resistans så måste det vara gjort av metall. Tänk om, gör rätt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flogger:

Nej jag hittar inte på något. Jag har lika bergfasta bevis som din gud steve jobs. Vi har båda fått bevis från AT&T som vi båda har båda lovar dom att inte offentlig göra.

Skrivet av Flogger:

Så du menar det är acceptabelt för att iphone4 inte bryter "alla" gånger.

Jag vet inte vilka krav du har men jag har vill inte fundera "bryter samtalet idag eller blir datahastighet låg". Men är man med i sekten apple så får man kanske acceptera lite sånt.

Om du i en diskussion stigmatiserar de du diskuterar med, har det du säger inget värde.
Diskutera gärna, men gör det rätt.

Skrivet av -Aspen-:

Sen när är en kortslutning acceptabelt? Ta tillbaka alla iPhone 4G, tänk om, bygg om, gör rätt.

Läs in dig på fakta. Telefonen kortsluts inte. Det är ett designfel av antennen -utan tvekan, men inte ett så ohyggligt problem som beskrivits. Gå tillbaka i diskussionen och följ länkar, lyssna till vad som sägs, läs det som skrivs så kanske du förstår diskussionen här på ett bättre sätt.

Skrivet av L4gG3r:

JAHA! Men då är det ju REVOLUTIONERANDE.
my bad...
/sarcasm

Detta är ju offtopic och handlar mer om ditt ogillande av Apple och Steve Jobs än ämnet ifråga. Men givetvis säljer man en produkt genom att ösa på med superlativ. Amerikanarna har en annorlunda mentalitet än vi och de är oerhört mycket mer bombastiska i sin marknadsföring. Något som vi ofta uppfattar negativt, men det fungerar och säljer produkter.

Personligen tycker jag att sättet att marknadsföra funktionen FaceTime var lite fånig, men i USA är videosamtal något fräscht -vi har sett det komma och har haft funktionen i många år, men tjänsten vann aldrig något större intresse och föll platt på ansiktet (!). Kanske kan Apple göra det intressant att använda igen? Det får tiden utvisa.

<edit> lade till några missade ord.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Avstängd

Detta tycker jag bara är löjligt av Apple, klart de redovisar sina siffror nu och går ut med bumpersen nu och dessa meddelanden, kom igen med statistisk när samtliga länder har fått så blir det nog mer rättvisande siffror.
Hela världen bor inte i USA, och hela världen har inte AT&T som operatör, och att Apple jämför sina produkter med sina konkurrenters visar bara hur nojiga och rädda de är.
Och att försöka att säga att det inte är så illa, när det är han som VD som hjälper till att få designen och konstruktionen i produktion är desto värre, i synnerhet när man läser detta; "Apple visste om problemen" - IDG.se

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Varför envisas ni om att tjaffsa om samma saker här?
Ut och sola istället!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Är nog med i "sekten Apple" alltid, men tänker inte köpa någon iPhone förens den går att använda utan skal. Jag vet, det krossar eran sköra verklighet som är baserad på att aldrig ens ha använt Apples prylar i någon större utsträckning, som dom flesta. Förhoppningsvis förändras inte utseendet allt för mycket, då jag tycker den ser bra ut som den gör idag, men funktion (och en såpass viktig funktion som antennen i en telefon då) kommer gå före design i slutändan ändå. (PS. Kör HTC Legend som jobbtelefon, tappar bars den med när man death-grippar den, den verkar också lyda fysiska lagar DS.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

vilka andra företag har gjort det och det har blivit ett sådant ramaskri som det blivit om detta?
jag kan då inte komma på många fall, där det jagats så här mycket efter företaget.

Uhm.. Var du med exempelvis när det kom fram att vissa diskar i Seagates serie 7200.11 var defekta..? Kanske bara jag som inte sett nån som bestämt sig för bojkott av Apple med endast de nuvarande händelserna som grund, men vid seagate-händelsen läste jag ett väldigt stort antal poster med den inriktningen.. Förstår mig personligen inte på folk som slutar köpa produkter från ett företag bara för att en av deras produkter floppat, detta händer alla företag förr eller senare.. Finns säkert fler exempel, men detta är det jag minns tydligast..

Permalänk
Medlem
Skrivet av gameresource:

Du måste se skillnaden på att blockera signal jämfört med att kortsluta antennen så att den inte kan utföra sin grundfunktion överhuvudtaget.

Vilket inte heller är fallet. Signalstyrkan går helt enkelt ner bara. Detta konstateras hos alla seriösa recensenter. Att signalstyrkan droppar väldigt mycket mer än vad den borde är en självklarhet. Detta är självklart ett designfel från Apples sida.

Poängen är som följer, ligger du på -50dB och "kortsluter" antennen vilket gör att den droppar cirkus 20dB, den fungerar fortfarande alldeles utmärkt ifall den droppar från -50dB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Sen när har det varit tal om kortslutning? Har ditt finger 0 ohms resistans så måste det vara gjort av metall. Tänk om, gör rätt.

Nej, men 2 mm hud med handsvett medför ingen hög resistans. Metall har förövrigt inte 0 ohm, läs på. Hur som helst är det fråga om 2 ledare som "kortsluts" vilket i praktiken innebär en spänningsdelning = sämre signal.

Skrivet av '[SvK:

Rogue;10229091']
Läs in dig på fakta. Telefonen kortsluts inte. Det är ett designfel av antennen -utan tvekan, men inte ett så ohyggligt problem som beskrivits. Gå tillbaka i diskussionen och följ länkar, lyssna till vad som sägs, läs det som skrivs så kanske du förstår diskussionen här på ett bättre sätt.

Beskriv gärna vad designfelet av antennerna innebär om inte en kortslutning mellan dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Ja det är till största del ett mjukvaruproblem då mobilen visar att signalstyrkan går ner betydligt mer än vad den i själva verket gör. Sen att signalstyrkan i själva verket minskar något är naturligtvis synd men inget man märker av så vida täckningen inte är riktigt dålig. Man får dessutom sämre signalstyrka om man håller handen för antennen på vilken annan mobil som helst med inbyggd antenn även om det rent tekniskt sett inte beror på samma sak.

Tråkigt att oberoende testinstitut inte håller med dig..
Sen är det ju självklart att en antenn får sämre mottagning om man håller för den, men hur kan man som designer då placera antennen på ett sån't här sätt? Det är ju uppenbarligen ett problem som är såpass stort att en (såvitt jag vet) ganska välrenommérad testsajt "tvingas" att inte rekommendera produkten i fråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Uhm.. Var du med exempelvis när det kom fram att vissa diskar i Seagates serie 7200.11 var defekta..? Kanske bara jag som inte sett nån som bestämt sig för bojkott av Apple med endast de nuvarande händelserna som grund, men vid seagate-händelsen läste jag ett väldigt stort antal poster med den inriktningen.. Förstår mig personligen inte på folk som slutar köpa produkter från ett företag bara för att en av deras produkter floppat, detta händer alla företag förr eller senare.. Finns säkert fler exempel, men detta är det jag minns tydligast..

ja, gick det att läsa i dn, aftonbladet, expressen,isg ja, i stort sett vilken tidning som helst? var lite det jag menade med att jag inte kunde komma på nån sån här sak som nämnts o grillats i media på bra länge. som har med teknik o göra vill säga.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -Aspen-:

Sen när är en kortslutning acceptabelt? Ta tillbaka alla iPhone 4G, tänk om, bygg om, gör rätt.

Mja jag har då aldrig tappat samtal med mina sony ericsson telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Detta tycker jag bara är löjligt av Apple, klart de redovisar sina siffror nu och går ut med bumpersen nu och dessa meddelanden, kom igen med statistisk när samtliga länder har fått så blir det nog mer rättvisande siffror.
Hela världen bor inte i USA, och hela världen har inte AT&T som operatör, och att Apple jämför sina produkter med sina konkurrenters visar bara hur nojiga och rädda de är.
Och att försöka att säga att det inte är så illa, när det är han som VD som hjälper till att få designen och konstruktionen i produktion är desto värre, i synnerhet när man läser detta; "Apple visste om problemen" - IDG.se

Om något så lär siffrorna bli bättre om man räknar med andra länder då det är allmänt känt att AT&T inte har de bästa mobilnäten direkt.

Vad gäller artikeln så vad säger att det som skrivs där är sant? Allt är baserat på rykten och det har varit massvis med sådana dagarna de senaste dagarna. Alla nyhet-/bloggsidor vill skriva så mycket som möjligt om detta för att det drar trafik.

Skrivet av KKay:

Varför envisas ni om att tjaffsa om samma saker här?
Ut och sola istället!

Varför skulle man behöva sitta inomhus? Det är ju ändå smartphones vi diskuterar här

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

Beskriv gärna vad designfelet av antennerna innebär om inte en kortslutning mellan dessa.

Ja, för mig innebär kortslutning något helt annat, men jag kan ju ha fel, kanske fick jag en kortslutning? Det är inget drastiskt som händer, annat än att du får minskad mottagningseffekt. Det är ju inget nytt och går att återskapa på alla mottagare, men det är sensationellt när Apple är inblandat. För mig är det obegripligt hur de kunde placera den skarven på ett så utsatt läge. En på tio är ju vänsterhänt och kommer definitivt hålla telefonen på motsatt sida, just där skarven sitter. Att Apple inte testade telefonen hårdare och motverkade detta är också konstigt när de väljer att placera antennen på det sätt de gjort och marknadsföra just den detaljen. Mottagningen är dock bättre med denna antenn än tidigare modeller och det är inte alltid man kan återskapa signalminskningen när mottagningen är bra. Det är alltså inte något som alltid påverkar mottagningen eller får konsekvenser som tappade samtal och dylikt. Det är ett konstaterat problem men det hela är också otroligt uppförstorat.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SvK:

Rogue;10229449']JDet är inget drastiskt som händer, annat än att du får minskad mottagningseffekt. Det är ju inget nytt och går att återskapa på alla mottagare, men det är sensationellt när Apple är inblandat.

Kraftigt minskad mottagning och sändning. Nej det går inte återskapa samma problem på alla mottagare hur svårt att fatta att det är helt anna problem med andra smartphones.
Apple har varit dumma nog att göra en anten med ingen isolation av rostfritstål på skalet och glipan sitter i ett sådant plats att det går att återskapa problem(kortslutning eller vad ni nu vill kalla det) med bara ett finger dvs man behöver inte dölja hela anten delen med hand som i andra smartphones.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Avstängd

Angående inläggen om korslutning av antenn vill jag förklara följande:

Jag vill inte kalla det en kortslutningen av antenn, men det är en definition som passar när man ska förklara problemet för icke elektronik kunniga personer.

Vad som händer att du får två impedanser (växelströms motstånd) parallellt med varandra. Om vi gissar och säger att antenn ska en impedans på 100 ohm och din hand har impedansen 100 ohm så kommer total impedansen bli 50ohm. Antenn kommer få avsevärd andra egenskaper än den är tänkt för. Sen kommer antenn förstärka kretsen få problem när den får lägre impedanser. Om det var i ljud sammanhang och du använt 4 ohm högtalare när det skulle vara 8 ohm högtalare så hade förstärkaren brunnit upp om det inte suttit något skydd på den. Nu tror jag att dessa antenn förstärkare som sitter i mobiler har skydd så de inte brinner upp. Annars så har apple ett problem till.

Det kan ju bli ett långsiktigt problem att den längre impedansen, sliter ut antenn förstärkaren på grund av högre värme. Så alla iphone4 kanske går sönder på grund av detta om ett år, det vet vi inte.

Permalänk

Bra gjort apple

Permalänk
Medlem

På tiden, men för sent ändå.
Detta skulle ha gjorts INNAN den fina läckan om att man absolut inte skulle ge kunderna någonting- Nu framstår det ju mest som att man insett att "vi har rätt, ni har fel"-hållningen gjorde mer skada än nytta och att man därför ger med sig, inte för att man vill användarna väl.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag skulle iaf vänta med att köpa tills rev. 2 kommer. Hela grejen med designen spolieras ju av bumpern, om det inte finns ngn väldigt tunn och transparent variant som inte syns.

Undrar vad som händer när antennerna kortsluts med ett metallföremål, tex. nycklar i fickan osv.

Permalänk
Medlem

Om nu detta problem ska gälla alla "smartphones" kan någon då vara så snäll och tala om hur jag ska hålla min N900a för att uppleva dessa problem?

sudo gainroot FTW

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

På tiden, men för sent ändå.
Detta skulle ha gjorts INNAN den fina läckan om att man absolut inte skulle ge kunderna någonting- Nu framstår det ju mest som att man insett att "vi har rätt, ni har fel"-hållningen gjorde mer skada än nytta och att man därför ger med sig, inte för att man vill användarna väl.

Klart dom gjort fel, men vad ska dom göra åt det nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Klart dom gjort fel, men vad ska dom göra åt det nu?

Det var inte det jag menade. Det är ju självklart bra att de tar sig i kragen och gör det här.

Det jag menade var att de borde gjort det tidigare, innan det vart känt att de egentligen inte ville ställa upp med bumper åt folk. En bumper som dessutom säkert inte ens kostar apple mer än en promille av intäkterna från telefonerna. Kan jag inse det så kan garanterat apples eget folk det med. Så med andra ord så klingar det så falskt nu när de då slår på stora trumman och erkänner att de gjort en miss, men VILL hjälpa sina kunder. Det vet vi ju nu sedan tidigare att de egentligen inte vill. De gör det för att de måste, för att kostnaden av att inte göra det är värre. Det blir lika smaklöst som sådana där dåliga scener i filmer när hjälten håller någon bad-guy utför ett stup och vill ha någonting och killen erkänner att han innerst inne är en snäll och hygglig kille som inte visste någonting alls...

Det är ett plus för användarna men stoppar inte tillbaka Apples fula tryne bakom masken helt och hållet så att säga. Det kommer säkert hjälpa, men nu har folk sett det och inte alla kommer glömma det för att jobs kör ett framtvingat sång och dansnummer på scen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Såg du ens Keynoten när iPhone 4 lanserades? Nej, jag trodde väl det. Du kanske skulle ta och göra det och få en "aha" upplevelse till varför de bara kör via WiFi-nätet... Pssttt svaret är AT&T...

betyder det att apple enbart gör telefoner med AT&T användare i åtanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Uhm.. Var du med exempelvis när det kom fram att vissa diskar i Seagates serie 7200.11 var defekta..? Kanske bara jag som inte sett nån som bestämt sig för bojkott av Apple med endast de nuvarande händelserna som grund, men vid seagate-händelsen läste jag ett väldigt stort antal poster med den inriktningen.. Förstår mig personligen inte på folk som slutar köpa produkter från ett företag bara för att en av deras produkter floppat, detta händer alla företag förr eller senare.. Finns säkert fler exempel, men detta är det jag minns tydligast..

skulle du i dagsläget välja att köpa ett nätaggregat av märket Ace of Sweden?

Permalänk

Den stora skandalen är ju inte antennproblemet (som ju dock ändå skiljer sig från andra smartphones, har aldrig sett en annan telefon man kan påverka så med bara ett eller två fingrar, brukar krävas en hel handflata runt telefonen) utan hur Apple har hanterat situationen. De har upprätt ljugit för sina kunder och allmänt behandlat ämnet illa. De visste mycket väl om problemet när telefonen släpptes. Men då sa de att det inte finns ett problem.

"Det finns inget problem" -> "Det är ett mjukvaruproblem" -> "Okej då, det finns där, men alla telefoner har det"

Underlig bana att saken ska utvecklas genom när Apple ändå haft samma kunskap om saken i stort sett hela tiden?

De ljuger en rakt upp i ansiktet. Och det värsta är att en stor skara Applefanboys inte ens bryr sig. Att ignorera antennproblemet, okej då. Men att ignorera beteendet? Det är precis den beteendet av kunderna som får Apple att tro att de kan göra precis hur de vill. Grattis, fanboys, hade det inte varit för er och ni satt i alla fall lite krav på er favorittillverkare, så allt det här troligen aldrig hänt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Visst fan har alla tappat samtal med sina mobiltelefoner?!

När ni pratar med någon och helt plötsligt bara bryts samtalet, så man får ringa upp?

Hände mig igår på min K850i som senast!
Det här är inget problem som bara tillhör apple, om det ens är något problem?
Vad sade dom? Att Iphone 4G hade mindre än ett tappat samtal på 100 mer än vad 3Gs hade?

Jag tror att anledningen till denna otroliga hysteri har uppkommit är att man kan "ta" på problemet, man kan helt enkelt sätta handen på skuggan och se hur anslutingen försvinner, jag har sett det på Youtube, och det har nog alla ni som skriver här gjort.

EDIT: Ska bara tillägga att jag aldrig har ägt en Appleprodukt någonsin, så jag anser mig ha en ganska nykter syn som inte är påverkad av påtryckningar från antingen det ena eller andra hållet.

MEN!
Min bror jobbar på 3 och fick kolla på Iphone 4G den 14e, han sade att om han verkligen ville få mottagningen att försvinna, så var han tvungen att verkligen TRYCKA! för att det skulle kunna hända. Så han hade iallafall väldigt svårt att tänka sig att antennproblemet skulle påverka oss i vår vardagliga användning av Iphone 4G.

PS. Ja, jag har en bror som jobbar på 3, och ja, han har känt på Iphone 4G den 14e Juli. Det finns säkert dom som inte tror mig här i tråden, men dom som vill kan säkert gärna fråga honom. Han heter rocker_onyx här på Swec.

Just my 50 cents.

Visa signatur

Roses are red, My name's Dave, This poem makes no sense, Microwave.

Permalänk
Avstängd

Skulle känna mig rätt blåst om jag köpte en IPhone 4.Stort FAIL av Apple,konstruktionsfel ska inte drabba kunden!Nästa blir en HTC då den är bättre på allt

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Vad folk verkligen talar negativt om Apple hela tiden. Visst, presskonferansen gjorde mig ganska upprörd med tanke på att dom bara pekade fingret på andra och sa att "vi har också detta problem, men kolla dessa då!" Och är dom sa att dom skulle ge ut gratis skal så blev jag ganska irriterad. However...Jag kommer köpa en iPhone 4 iallafall! Varför?

Signalproblemet tror jag inte ens kommer finnas så mycket av i sverige , då vi har så mycket starkare och bättre 3G-signaler än i USA.
Jag minns även att många klagade på signalproblem för iPhone 3G där det blev lite av en snackis, men det var för att dom var i ställen med dålig signalstyrka, och trots det, så hade jag full signalstyrka hela tiden, sen jag köpte min iPhone 3G. Sedan är det ju faktist så att telefoner har svaga pukter för signaler och komma in, det provade jag själv med alla telefoner (även min) i familjen och märkte en markant hur signalerna droppade, och jag var verkligen tvungen och trycka till med händerna på telefonerna för att det skulle hända, så jag tror verkligen inte att iPhone 4 är så lättpåverkad att tappa signaler bara man rör med fingret på "The bad spot."

Visa signatur

It's time to kick ass and chew Bubble Gum. And i'm all out of gum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Den stora skandalen är ju inte antennproblemet (som ju dock ändå skiljer sig från andra smartphones, har aldrig sett en annan telefon man kan påverka så med bara ett eller två fingrar, brukar krävas en hel handflata runt telefonen) utan hur Apple har hanterat situationen. De har upprätt ljugit för sina kunder och allmänt behandlat ämnet illa. De visste mycket väl om problemet när telefonen släpptes. Men då sa de att det inte finns ett problem.

"Det finns inget problem" -> "Det är ett mjukvaruproblem" -> "Okej då, det finns där, men alla telefoner har det"

Exakt det jag stör mig mest på också. Förstår inte alls faktiskt hur man efter sådana uppenbara lögner helt och fullt kan försvara företaget. Sedan kan man ha åsikter om hur mycket det spelar roll och allt, men att försvara självklara lögner är svårbegripligt. Eller nej, omöjligt.

Här har vi även två videos som visar på 3G-hastighet. Notera att han på första videon endast använder ett finger
YouTube - Watch iPhone 4 data speed drop in real time when touching antenna seam
YouTube - iPhone 4 Antenna issues