Sony Ericsson X1 blir utbytt till en Satio vid service, acceptabelt?

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson X1 blir utbytt till en Satio vid service, acceptabelt?

Hej!

Jag köpte i slutet av -08 en Sony Ericsson X1 hos Phonehouse som jag har haft inne på lagning två gånger.
Sist jag lämnade in telefonen (andra gången) var i början av maj -10. Jag har fortfarande inte fått mobilen lagad och ringde därför Phonehouse kundtjänst för ca 1 vecka sedan. Där sa de att om mobilen inte blivit lagad inom 30 dagar från att den lämnas in så har jag som kund rätt till en utbytestelefon som motsvarar min X1.

Idag 21/6 -10 får jag besked om att jag kommer att få en Sony Ericsson Satio i utbyte.
Jag hade räknat med att få en X1 igen men eftersom de inte skeppas ut längre så blir det en Satio istället.
Dessa två mobiler är vad jag kan se helt olika varandra och riktar sig till helt olika kundkategorier.
Jag är inte ute efter en kameramobil som Satio verkar vara utan en arbetsmobil som X1.

Till min fråga, kan jag som kund påverka vilken mobil jag får i utbyte? Jag tycker mer att X1liknar Sony Ericsson X2 eller X10.
Kan jag begära att få en av dessa i utbyte istället eller vilka rättigheter har jag?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det är Dina behov som kund som är styrande fall det är en likvärdig vara eller inte; såvitt jag har förstått. Sen är det upp till dig om en Satio passar bättre än en X10 eller vice versa. inte så bra koll på X1.

Men för arbete är nog en X10 (android) bättre än Satio.

Permalänk
Medlem

Så jag skulle med andra ord kunna kräva en mobil som är mer likvärdig min Sony Ericsson X1?

Permalänk
Medlem

Jag tror det, KOs hemsida är nere nu så kan inte kolla upp paragraferna etc. men är 99% säker att det är kundensbehov och inte säljaren som avgör vad som är likvärdigt och inte.

Permalänk
Medlem

Kanon! Jag hoppas innerligt att det är så då jag inte alls är i behov av en kameramobil som Satio utan en arbetsmobil.
Om du hittar denna information på KOs hemsida får du mer än gärna länka den här

Permalänk
Medlem

Jag kommer garanterat glömma bort det när väl sidan kommer upp
http://www.konsumentverket.se/

Men läs själv där om det nu blir strul med företaget.

Självklart kan du behöva få betala mellanskillnad om det är skillnad på pris mellan modellerna.

Permalänk
Avstängd

Företaget har nog missbedömt dina behov, kolla med dom och det blir aktuellt med en annan mobil.

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

Ska vara inom samma prisklass också begär återköp annars och köp en annan telefon?

Permalänk
Medlem

Har en Satio själv och denna mobilen är helvetenas helvete, skulle med facit i hand inte ens ge 1/10 av pengarna jag gav för den.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag ska idag ta kontakt med Phone House och fråga vad det är som händer. Jag har ett par kompisar som har kört Satio och de säger att det är en av de modellerna på marknaden som krånglar mest just nu. Tänker inte få hem en sådan mobil för att sedan skicka in den på lagning det första jag gör. Jag antar ANOVO (företaget som lagar mobilen) inte har några X1 på lager och därför skickar en Satio som de har i överflöd eftersom folk har reklamerat mängder av sådana. Vad jag har förstått får man oftast en swapenhet, alltså en upplagad enhet som utbytestelefon...

Permalänk
Medlem

En likvärdig lur din gamla X1:a borde väl vara en X2:a isåfall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skippy:

Ska vara inom samma prisklass också begär återköp annars och köp en annan telefon?

Nej, måste inte vara inom samma prisklass. Priset på X1 om den över huvud taget finns att få tag på någonstans styrs ju tex av om mobilen är poppulär eller om leverantörerna bara vill bli av med restexemplar osv. Ditt inköpspris spelar inte heller någon roll. Huruvida du gjorde ett bra eller dåligt köp när du köpte telefonen ska inte spela någon roll för vad du får i utbyte. Det är helt och håller funktionerna som styr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bachman:

Jag ska idag ta kontakt med Phone House och fråga vad det är som händer. Jag har ett par kompisar som har kört Satio och de säger att det är en av de modellerna på marknaden som krånglar mest just nu. Tänker inte få hem en sådan mobil för att sedan skicka in den på lagning det första jag gör. Jag antar ANOVO (företaget som lagar mobilen) inte har några X1 på lager och därför skickar en Satio som de har i överflöd eftersom folk har reklamerat mängder av sådana. Vad jag har förstått får man oftast en swapenhet, alltså en upplagad enhet som utbytestelefon...

Det tragiska är att när konsumenten ska få en likvärdig produkt så kan det gå "helt åt helvete" just för att när butiken har kirrat prisklassen någorlunda så är man inte intresserad av att kunden får samma modell utan man försöker ofta pracka på kunden något som ligger lagat på lagret.:S

Ditt behov av vad som är likvärdigt är det som är vägledande (så länge du inte "tar i för mycket":)) och då ligger ju närmast till hands att du får en mobil ur X1/X2 segmentet, då det är likvärdiga telefoner. Att få en SATIO är inte likvärdigt enligt mig då det är en mobil från ett helt annat segment/underkategori.

Avslutningsvis bör du inte acceptera SATIO för jag har en person i min närhet som inte är nöjd med den för att den är "svårnavigerad" (inte svårnavigerad men man får ingen överblick tycker jag) enligt honom. Sen är mjukvaran något otroligt seg. Varning för denna mobilen om du frågar mig.:):P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det är sonyericsson själva som styr vilka telefoner som ska bytas ut till vad.. först och främst ska den bytas ut till samma modell om den inte finns i lager eller har slutat tillverkas så har SE en lista som service företagen måste följa. Så alltså om du skickar in din x1:a så skickar serviceföretaget ut en satio till phonehouse sen är det upp till butiken hur dom vill hantera ditt ärende.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att SE skulle föreslå ett utbyte till en Satio då X1 inehåller WM då det är en renodlad företagstelefon med stöd för många programvaror ute i företagslivet vilket en Satio inte klarar av då det är mer en nöjestelefon med Symbian OS, inte sagt att symbian är värdelöst men gällande kommunikation med Microsft plattformar är WM det bästa. Det är ungefär som att köpa en PC med windows men att få en Mac med Mac OS tillbaka. SE har ju till och med ett supportnummer avsett endast för Xperia användare då dom verkar anse det som en viktig målgrupp? Ifall detta skulle stämma att SE själva anser att en Satio upfyller dina behov så anser jag att man skjutit sig själv i foten! Har själv haft en X1:a och kan inte se en enda likhet med en Satio inom mitt användningsområde.

Permalänk
Medlem

Okej gott folk! Hela den här historian är en enda stor soppa. Som jag skrev tog jag kontakt med The Phone House kundtjänst för att reda ut vad som egentligen gäller. Den person jag fick prata med verkade kunnig inom området när det gäller utbyte av telefon. Jag fick redogjort för mig att jag hade tre olika alternativ:
1. Få en utbytestelefon, en så kallad SWAP-enhet (gammal upplagad Satio men som är i nyskick)
2. Få en ny Sony Ericsson X2 men att det skulle dröja ca 1,5 månad för Sony Ericsson att utreda det ärendet, om det var motiverat för mig att få en sådan.
3. Få pengarna tillbaka för min trasiga X1 som var inne på lagning. Enligt personen jag pratade med skulle jag få tillbaka exakt samma summa som mitt inköpspris låg på.

Glad för det tredje alternativet tog jag mig till The Phone House och begärde i kassan pengarna tillbaka (m.a.o häva köpet) och hänvisade till mitt telefonsamtal med kundtjänst. Personen i kassan skrattade till och sa att kundtjänsten vet inte vad som snackar om. Vidare förklarade personen att jag hade två alternativ. Ta min nya Satio som SE hade skickat till dom eller vänta 1,5 månad på att få en ny Xperia X2.
Min magkänsla när jag gick till butiken var att det var dessa två alternativ som skulle finnas. Eftersom jag inte orkade bråka för mycket med kassapersonalen tog jag Sation.

Som sagt hade jag fått en ny Xperia X2 om jag hade väntat i 1,5 månad, men vem orkar vänta så länge? Dessutom har jag läst lite om X2 och den verkar vara precis lika seg och opålitlig som X1:an var. Jag sålde dagen efter Sation till en kompis och fick bra mycket mer pengar än jag hade räknat med så nu ska jag ut på jakt efter en ny mobil.

Tack för all hjälp och för alla snabba svar! Undrar ni något utöver det jag skrivit så fråga på, jag har kortat ner historian lite.

Permalänk
Avstängd

Fy fan vilka svin :@ :S :/ Jag kan ju bara säga att jag handlar aldrig hos TPH just för att jag var inne och kollade på en mini-PC (visste inte vad det var då) och bad säljaren att sätta på datorn så jag kunde få se prestanda etc. Säljaren blev *irriterad* kollade på mig som att jag var ett får och sa: "ehhhhh...näää...jag tänker inte sätta på datorn, alla vet ju hur en dator ser ut på insidan". Så det var det (finns ett gäng andra historier som att TPH har försökt pracka på mig ett mobilabonnemang fast jag bara ville köpa en billigt telefon kontant) så då bestämde jag mig för att aldrig *aldrig* handla hos TPH efter det. :S

För det andra sökte ett ex jobb på TPH och hon sa att deras interna sälj-kultur gick ut på att man skulle lura på kunderna dyra försäkringar (ibland kunde försäkringen vara dyrare än telefonen) och helst ett headset och jättegärna "toppa" det med en midjeväska då var det full pott typ.

Enligt exet så blir de säljare som inte säljer tillräckligt mobbade och man skriver upp varenda sälj som varje säljare lyckas/inte lyckas med och jmf. dessa resultat mot varandra. Helt sjukt om ni frågar mig. :S Siba, OnOff, och Elgiganten är ju "Dödens triangel:P" men då handlar jag hellre där än hos TPH (om jag måste välja) för TPH är helvetet om ni frågar mig: dom är oärliga, och ser inte till kundens bästa för 5 öre utan ser *bara* till sitt sälj... :S

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Skulle inte tagit en satio då den bland de sämsta telefonerna jag har använt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nickhe:

Skulle inte tagit en satio då den bland de sämsta telefonerna jag har använt

*Håller med till fullo* Har känt och klämt på Sation och måste säga att det är en seeeeg telefon som hakar upp sig (inte minst vid internetanvändande :S) om man är lite för snabb i och med menyerna.:(

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Skulle inte tagit en satio då den bland de sämsta telefonerna jag har använt

SE Satio är otroligt skön tycker jag, den har 1 nackdel som jag kommer på, då jag inte använder internet på mobilen så kan jag inte säga nått om det.

* Batteritiden är otroligt dålig. 1-2 dagar normalt användande, då beror det på hur många som ringer m.m. (inte ens en dag då man är ute och dricker)

Mvh Korwish

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrm:

Jag har svårt att tro att SE skulle föreslå ett utbyte till en Satio då X1 inehåller WM då det är en renodlad företagstelefon med stöd för många programvaror ute i företagslivet vilket en Satio inte klarar av då det är mer en nöjestelefon med Symbian OS, inte sagt att symbian är värdelöst men gällande kommunikation med Microsft plattformar är WM det bästa. Det är ungefär som att köpa en PC med windows men att få en Mac med Mac OS tillbaka. SE har ju till och med ett supportnummer avsett endast för Xperia användare då dom verkar anse det som en viktig målgrupp? Ifall detta skulle stämma att SE själva anser att en Satio upfyller dina behov så anser jag att man skjutit sig själv i foten! Har själv haft en X1:a och kan inte se en enda likhet med en Satio inom mitt användningsområde.

men tyvärr är det så att det är SE som bestämmer utbyten.. anledningen till att jag är så säker på min sak är för att jag har jobbat för en service verkstad på SE avdelningen och jag kan säga så här SE är verkligen en pina att handskas med.. alternativt så kan då kunden kontakta SE Call Center och diskutera RMA istället dom brukar ge sig efter lite tjafs

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Hedersmedlem

Det är skillnad på relationen mellan SE - TPH och TPH - dig. I relationen mellan TPH och dig så kan inte TPH göra som de vill. De måste följa konsumentköplagen.

I detta fallet så hade jag hävdat att konsumentköplagen säger att fel ska åtgärdas inom rimlig tid. ARN har fastslagit att rimlig tid är 3v. Till att börja med ska du konstatera detta med 3v i din kommunikation med TPH samt kräva omedelbar leverans av din åtgärdad telefon alternativt ersättningsprodukt, alternativt om de inte kan leverera att du ska ha pengarna tillbaka inkl. kompensation för alla merkostnader som du har för att skaffa en motsvarande telefon från annan leverantör.

Funkar inte detta så kontakta konsumentvägledaren i din kommun och be honom/henne att ta kontakt med TPH.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Grasp247:

men tyvärr är det så att det är SE som bestämmer utbyten.. anledningen till att jag är så säker på min sak är för att jag har jobbat för en service verkstad på SE avdelningen och jag kan säga så här SE är verkligen en pina att handskas med.. alternativt så kan då kunden kontakta SE Call Center och diskutera RMA istället dom brukar ge sig efter lite tjafs

Fast som konsument skall man inte behöva snacka med SE direkt. Det är säljarens problem. Som konsument har man rätt att få en ersättningsvara som passar ditt behov och säljaren är skyldig att lösa det. Vad sen tillverkaren säger är säljarens problem. Om SE säger att en Satio är likvärdig en X1 kan man likförbannat kräva en X2 om den är mer lik X1 med avseende på hur kunden använder telefonen. Sen kan SE gnälla bäst de vill men det ändrar inte att säljaren är skyldig att lösa problemet. I slutändan kan det mycket väl betyda att säljaren själva får bekosta kalaset och det kanske är surt för säljaren men sån är lagen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast som konsument skall man inte behöva snacka med SE direkt. Det är säljarens problem. Som konsument har man rätt att få en ersättningsvara som passar ditt behov och säljaren är skyldig att lösa det. Vad sen tillverkaren säger är säljarens problem. Om SE säger att en Satio är likvärdig en X1 kan man likförbannat kräva en X2 om den är mer lik X1 med avseende på hur kunden använder telefonen. Sen kan SE gnälla bäst de vill men det ändrar inte att säljaren är skyldig att lösa problemet. I slutändan kan det mycket väl betyda att säljaren själva får bekosta kalaset och det kanske är surt för säljaren men sån är lagen.

Absolut om kunden inte är nöjd med utbytet så är det butiken ansvar att tillgodose kunden önskemål plus det borde inte vara problem för butiken att lösa det enkelt det enda dom behöver begära är att få luren krediterad så få han då välja en lur för det priset han köpte sin X1:a för. I dom flesta fallen så är det oftast butiken som är för lata att klydda lite spec the phonehouse som jag vet kan vara riktigt fula..

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Har man skickat en vara på lagning 3 gångar ut förbättrning har du rätt till en likande vara eller pengarna tillbaka. Man får dock inte tillbaka hela köpesumman om den är sliten osv.

Min Morbror krävde pengarna tillbaka när han köpte en bil som samma fel uppkom 3 gånger Självklart blev det prisavdrag för varje mil körd...

Permalänk
Hedersmedlem

Säljaren har rätt att göra ett så kallat nyttjandeavdrag, vilket inte ska blandas samman med värdeminskning. För en bil rör det ju sig om lite mer pengar än för en telefon, varför man kan anta att det finns lite större anledning att driva frågan. Men man kan ju säga att nyttjandeavdraget är en bra anledning att istället kräva omleverans av ny vara eftersom det då inte finns något nyttjandeavdrag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!