Även om Nvidia huvudsakligen är kända som tillverkare av grafikkort för konsumenter har bolaget under det gångna årtiondet vuxit sig allt större som aktör inom grafikkort för datacenter och superdatorer. Utöver grafikkortsfamiljerna Quadro och Tesla har bolaget på senare tid växlat upp till kompletta system för datacenter, som exempelvis DGX A100. Framgångar inom samtliga segment gjorde att bolaget nyligen gick om Intel i börsvärde som världens tredje största halvledarbolag.

NvidiaQ2-1.jpg
NvidiaQ2-2.jpg

Framgångarna fortsätter när Nvidia presenterar preliminära siffror för årets andra kvartal, där intäkterna stiger till 3,86 miljarder USD eller cirka 33,7 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning om 49,84 procent ställt mot föregående år. Av detta står produkter för datacenter för första gången för den största delen av intäkterna på totalt 1,75 miljarder USD eller cirka 15,26 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning om 167 procent ställt mot föregående år.

Detta kan jämföras med speldivisionen där genererade intäkter hamnade på 1,65 miljarder USD eller cirka 14,36 miljarder kronor. Trots att det alltså hamnade efter datacenter levererade spelintäkter en ökning om 24 procent ställt mot föregående kvartal och 26 procent jämfört med föregående år. Enligt Nvidias pressmeddelande består ökningen bland annat i ökad popularitet för grafikkort i bärbara datorer och strömmande spel via Geforce Now.

Resultaten enligt redovisningsmetoden GAAP är dock sämre än föregående period och förväntade resultat, vilket fått marknaden att reagera och Nvidias aktie att backa med 1 procent i skrivande stund. När den icke-konventionella redovisningsmetoden non-GAAP används slår företaget däremot förväntningarna, och det bättre resultatet här beror bland annat på att stora utgifter i form av förvärv inte räknas med i resultatet.

Inför kvartalsrapporten var rådande konsensus bland analytiker att Nvidias datacenterverksamhet skulle växa sig större än Geforce-produkter för konsumenter, men detta väntades inte ske förrän andra kvartalet år 2021. Det återstår att se om situationen blir omvänd under nästa års andra kvartal, då Nvidia under hösten år 2020 introducerar en ny generation grafikkort i Geforce RTX 3000-serien med arkitekturen Ampere under huven.

Utöver sedvanliga uppgraderingsbehov förutspår analytiker att en ny generation spelkonsoler med kraftfull hårdvara kommer leda till att en större andel PC-spelare kommer uppgradera grafikkortet till hösten. Analytikern Vivek Arya från Bank of America noterar att endast 9 procent av PC-spelare i Steam-databasen har ett grafikkort som matchar den prestanda Playstation 5 och Xbox Series X väntas bjuda på under hösten, rapporterar Seeking Alpha.

Analyst Vivek Arya notes that just 9% of PC gamers have a GPU on par with the performance of the upcoming next-gen game consoles, which will set a "new bar for mainstream performance". Arya thinks the new consoles could "catalyze a major upgrade cycle for NVDA" as users move to either Turing or 7nm Ampere, which Nvidia is expected to announce soon.

Då en ny generation spelkonsoler agerar riktmärke för den tekniska ambition spelutvecklare har under kommande år spår Vivek Arya därför att en större andel PC-spelare kommer vilja uppgradera till en ny generation grafikkort för att inte hamna på efterkälken. Nvidia arrangerar ett Geforce-fokuserat evenemang den 1 september år 2020, där Geforce RTX 3000-serien väntas avtäckas.

Kommer du uppgradera till nytt grafikkort i höst? Om ja, kommer du i så fall hoppa på Nvidias Ampere-kort eller inväntar du vad AMD gör med RDNA 2 innan du klickar på köpknappen?