Två år har passerat sedan numera Facebook-ägda företaget Oculus lanserade det prisvänliga VR-headsetet Oculus Go. Utöver att erbjuda en VR-upplevelse till lågt pris bjöds användaren även på möjligheten att uppleva virtuell verklighet fristående annan hårdvara. I takt med att Facebook skiftat fokus på det nya fristående headsetet Oculus Quest har Go hamnat långt ned på prioriteringslistan, och nu meddelar företaget att produkten skrotas.

I ett avskedsbrev till Oculus Go skriver företaget att de är stolta över att produkten gav fler möjligheten att uppleva VR, tack vare dess fristående användning och låga totalkostnad. Företaget nämner också att Go lade grunden för vad som skulle bli bolagets nästa fristående VR-headset, Oculus Quest, och att den sistnämnda produkten får fullt fokus framöver.

As we look to the future, we're grateful to the Oculus Go community for pushing the VR revolution forward. Unique amongst a landscape of tethered and drop-in systems, Oculus Go pioneered the all-in-one category—a new kind of VR with more freedom and flexibility. And that was a game-changer. Oculus Go opened up VR to many more people, and it helped redefine immersive entertainment. From live concerts and sporting events to couch co-op gameplay, corporate training, and beyond, Oculus Go made new experiences possible for people around the world, and it laid the groundwork for Oculus Quest.

Sett till specifikationer bjuder Oculus Go på en enskild LCD-skärm med upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar fördelat över två ögon. Skärmen kan uppdateras i 60 eller 72 Hz, och headsetets hörlurar bjuder på 3D-ljud (eng. spatial audio). Beräkningar utförs av systemkretsen Qualcomm Snapdragon 821 där pixelskyfflande utförs av grafikkretsen Adreno 530.

Primärminnet mäter in på 3 GB och enheten laddas via Micro-USB 2.0. Rörelsekontrollerna för Oculus Quest bjuder på spårning med sex graders rörelsefrihet (6DOF), medan Go-kontrollen endast bjuder på tre graders frihet (3DOF). Det sistnämnda är något Oculus lämnar i backspegeln i och med nedläggningen av Go.

John Carmack, en legendar inom spelutveckling och före detta anställd inom just Oculus, uttrycker på Twitter besvikelse över bortslösad potential med Oculus Go. Samtidigt avslöjar han också att det var en produkt som många inom Oculus inte ville satsa på, och att VR-publiken hellre betalar mer för att få en mer potent VR-lösning. Oculus meddelar att Oculus Go kan användas efter att försäljningen upphör, och systemet får säkerhetsuppdateringar och mjukvarukorrigeringar fram till och med år 2022.

Stödet stannar dock vid underhåll och inga nya funktioner tillkommer framöver. Nya applikationer eller uppdateringar till befintliga sådana kommer inte heller accepteras i mjukvarubutiken Oculus Store efter den 4 december år 2020, och Oculus själva kommer inte lansera fler applikationer i butiken efter 18 december i år.

Använder du Oculus Go, eller har du uppgraderat till mer avancerade lösningar från Oculus eller andra VR-företag?