Svenska företaget Quixel står bakom teknik där inscannade bilder av verkliga ting kan användas för att återge större realism när verkligheten ska återskapas i 3D-grafik för exempelvis film eller spel. Bolagets teknik har använts i Hollywood-filmer som Disneys The Jungle Book från år 2016, och under fjolåret markerades deras framgång genom att de blev uppköpta av Epic Games.

Uppköpet genomfördes i november år 2019 och syftet med affären är att speljätten Epic Games kan använda Quixels rika utbud av högupplösta bilder för egna spelmotorn Unreal Engine. Quixels Megascan-teknik har sedan tidigare använts i den imponerande teknikdemonstrationen som Epic Games nyligen visade på Playstation 5.

De två grundarna Teddy Bergsman och Waqar Azim blir båda 200 miljoner kronor rikare på affären, vilket rapporteras av Breakit (betalvägg) när Quixels årsredovisning för år 2019 blir tillgänglig. Totalt fick Epic Games punga ut motsvarande 801 miljoner svenska kronor.

Har du sett Unreal 5-demonstrationen, och vad tycker du i så fall om hur Quixels teknik användes där? Imponerande steg framåt eller bara ännu ett teknikdemo?