Efter många månader av väntan får nu den som är spekulant på Sonys kommande spelkonsol Playstation 5 en första inblick i spelutbudet, och hur detta kommer att se ut. I den kavalkad av speltitlar som visas under kvällen ingår både trailers och faktiska gameplay-demonstrationer, där serier som Gran Turismo och Little Big Planet får tillskott.
Hårdvaran i nästa generations konsoler levereras till stor del av AMD, där grafikarkitekturen RDNA 2 bland annat tillför stöd för avancerad ljussättning med ray tracing. Det första spelet som bekräftas använda tekniken är Ratchet & Clank Rift Apart, en ny del i den klassiska Playstation-serien där den titulära duon Ratchet och robotkamraten Clank ska resa mellan planeter genom interdimensionella revor.
Under presentationen bekräftar utvecklaren Insomniac Studios att ljussättningen i det väldigt stiliserade spelet bygger på ray tracing, där bland annat reflektioner på Clanks metallkropp hårdvaruaccelereras. I videodemonstrationer syns även reflektioner i golv och vätskor, vilket antyder att ray tracing tillämpas på flertalet håll i spelet. Det antyds också att duons hoppande mellan planeter drar nytta av den snabba SSD-lagringen för att göra laddningstider till ett minne blott.
Utöver spelen bekräftar Sony återigen några av de tekniska funktioner som ligger till grund för Playstation 5. Stort fokus läggs bland annat på 3D-ljud via tekniken Tempest 3D Audio. Flertalet spel får också bekräftat stöd för haptisk återkoppling med handkontrollern Dualsense, samt stegvis nedtryckning med kontrollens axelknappar.
► Diskutera Playstation 5 i den stora forumtråden
Kontrollern bestyckas som tidigare bekräftats med 3,5-millimeters ljudutgång och stöder röststyrning via inbyggd mikrofon. Dualsense ansluts till Playstation 5-konsolen och laddas över USB Type-C. Sony lyfter också fram att fysisk media inte är dött i och med inkluderingen av en optisk Ultra HD Blu-ray (4K)-spelare.