Den 22 maj 1980 gjorde legendariska Pac-Man debut i japanska arkadhallar, och i 40 år har spelare flytt från spöken och käkat piller genom labyrinter. För att fira spelets 40-årsjubileum har Nvidia låtit återskapa Bandai Namcos klassiker via artificiell intelligens (AI) och video.

AI-nätverket bakom kulisserna kallas Nvidia GameGAN, där "GAN" är en akronym för Generative Adversarial Networks och det som skapar de spelmotor-liknande funktionerna i fallet Pac-Man, genom att försöka efterlikna och därefter jämföra med indata. Nvidia har tidigare visat potentialen för modellen genom att skapa fotorealistiska bilder genom GauGAN, men tar nu alltså konceptet till spelvärlden.

It learns key rules of the game, both simple and complex. Just like in the original game, PAC-MAN can’t walk through the maze walls. He eats up dots as he moves around, and when he consumes a Power Pellet, the ghosts turn blue and flee. When PAC-MAN exits the maze from one side, he’s teleported to the opposite end. If he runs into a ghost, the screen flashes and the game ends.

Datan som DGX-systemen tränats med består av 50 000 spelsessioner i det klassiska spelet, tillsammans med information från spelarens kontroll. Resultatet är ett Pac-Man som i mångt och mycket efterliknar originalet, och den AI-skapade versionen kan spelas av människor. Exempelvis fungerar förmågan att äta upp spöken efter specialpiller, men spökenas exakta beteende och skärpan i bilden är detaljer som inte riktigt lever upp till ursprungsvarianten.

Nvidia menar att konceptet kan hjälpa spelutvecklare att ta fram nya banor, karaktärer och till och med nya spel, där Pac-Man-versionen kan generera banor som aldrig visats under träningen. Utanför spelsfären tror grafikjätten att samma teknik fungerar bra för simulering för självkörande fordon, eftersom spelreglerna för verkligheten kan kokas ned med hjälp av maskininlärning.

Finns det något klassiskt spel du önskar en AI-skapad uppföljare på? Berätta i kommentarstråden!