I takt med att det väntade avtäckandet av Nvidias Ampere-arkitektur närmar sig intensifieras också rapporterna om vad den nya arkitekturen kommer tillföra. Ampere väntas ersätta både Turing på konsumentsidan och Volta på datacenter-sidan och ska enligt tidigare rapporter vara 50 procent snabbare än Turing och Geforce RTX 2000-serien.
Enligt en ny rapport från Youtube-kanalen Moore's Law is Dead tillför Ampere en rejäl ökning i kapacitet över nuvarande Turing. Utöver en ökad effektivitet per klockcykel (IPC) om 10–20 procent sägs den största förbättringen ske i arkitekturens Tensor-kärnor för beräkningar av artificiell intelligens och maskininlärning. Enligt uppgifterna dubbleras Tensor-kapaciteten i Ampere-arkitekturens beräkningsenheter (SM).
Ett annat stort steg framåt sägs ske i arkitekturens kapacitet för ray tracing-beräkningar, men det framkommer inte om detta avser antalet RT-enheter eller om det avser antalet strålar som kan spåras. Om uppgifterna visar sig stämma kan det väntade mellanklasskortet Geforce RTX 3060 nå jämförbar eller överträffa RT-prestandan hos nuvarande flaggskeppet Geforce RTX 2080 Ti.
Ampere ska också bestyckas med funktionen Nvcache som förbättrar grafikkortens möjlighet att hämta och använda data i systemets primärminne och lagring. Det blir därmed Nvidias svar på AMD:s motsvarande teknik High Bandwidth Cache Controller (HBCC), vilken gjorde entré med grafikarkitekturen Vega. De båda teknikerna låter i praktiken grafikkretsen utnyttja primärminne och lagring som virtuellt grafikminne, och vice versa där grafikminne används som virtuellt primärminne.
Sett till Ampere och Geforce RTX 3000-seriens grafikminne anges Nvidia satsa på förbättrad minneskomprimering, istället för ökad minneskapacitet och hastigheter. En del i detta ska vara att kretsarnas Tensor-kärnor utnyttjas för att bättre komprimera och avkoda data i grafikminnet, en teknik som uppges kallas Tensor Accelerated VRAM. Med denna satsning ska Nvidia kunna nå bättre minnesprestanda utan att öka storleken, och därmed kostnaden för de nya grafikkorten.
► Jonas pratar DLSS 2.0 och uppskalning med maskininlärning
Ytterligare detaljer som framkommer är att den nya Tensor-kapaciteten även introducerar uppskalningstekniken DLSS 3.0. Denna ska utöka framstegen i version 2.0 med möjligheten att förbättra bildkvaliteten i alla spel som stöder kantutjämningstekniken TAA (Temporal Anti-Aliasing). Det skulle medföra bredare stöd ställt mot tidigare versioner som kräver att utvecklaren implementerar tekniken i individuella speltitlar.
Ampere och Geforce RTX 3000-serien väntas presenteras under Nvidias digitala tillställning GTC 2020, vilken går av stapeln den 14 maj klockan 15:00 svensk tid.