Igår släppte Valve ifrån sig en trio videoklipp som demonstrerar gameplay från efterlängtade VR-spelet Half-Life: Alyx. Dessa klipp visade bland annat navigering och spelmekanik, och i en ny video signerad spelsajten IGN ges en djupare insikt i de sektioner som visades upp igår.

Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

Till skillnad från det tidigare innehållet erbjuder IGN:s videoklipp en mer sammanhängande navigering i miljöerna. Videon demonstrerar också hur vapen kan uppgraderas med resurser som hittas i spelets miljöer, vilket uppmanar spelaren till noggrann interaktion med objekt i omgivningen.

HLAlyx_kontroller.jpg

Andra nya detaljer som visas upp innefattar bland annat spelets menyer, där spelaren exempelvis kan konfigurera önskad metod för navigering. Ett av alternativen för navigering är Blink, där spelaren teleporteras till önskad plats. Skärmen tonas då ut vilket ska ge en mer behaglig VR-upplevelse.

Alternativ nummer två är Shift, där spelaren kort och gott teleporteras direkt till måldestinationen. Alternativ tre heter Continuous och innebär att spelaren automatiskt förflyttas åt det håll huvudet är riktat. Det fjärde och sista alternativet heter Continuous Hand, och som namnet antyder förflyttas spelaren åt det håll handen riktas.

Half-Life: Alyx släpps den 23 mars i Valves butik Steam. Spelet är kompatibelt med VR-lösningar från Valve, Oculus, HTC och Windows Mixed Reality och ingår gratis för den som äger Valves VR-headset Index.

Läs mer om Half-Life: Alyx: