Gårdagens avtäckande av efterlängtade rollspelet Baldur's Gate III bekräftade vad många väntat sig, nämligen att utvecklaren Larian Studios satsar på ett rent turordningsbaserat system för spelets strider. Spelmotorn i fråga är Larians egenutvecklade historia som använts i spelserien Divinity: Original Sin.

Divinity-Original-Sin-2_01.jpg

Larian Studios tidigare titel Divinity: Original Sin 2 har portats till ett flertal spelkonsoler.

Ovan nämnda spelserie har letat sig över till spelkonsolerna Playstation 4, Xbox One och även Nintendos hybridkonsol Switch. I samband med gårdagens avtäckande publicerar Eurogamer en intervju med Larian Studios chefsproducent David Walgrave om huruvida det finns planer för att lansera Baldur's Gate på nuvarande generations konsoler.

I don't think that current-gen consoles would be able to run it. There's a lot of technical upgrades and updates that we did to our engine, and I don't know if it would be capable of being able to actually run on those things.

Maybe it could run, but then we would have to tone down the textures and this and that and it wouldn't look as cool anymore

Enligt David Walgrave ska uppgraderingarna av spelmotorn vara så pass omfattande att det tekniska sannolikt skulle behöva skalas ned för att nå tillräcklig prestanda på dagens spelkonsoler. Den nödvändiga reduceringen i grafisk kvalitet skulle då innebära att spelet inte ser lika "häftigt" ut som motsvarande versioner för PC/Windows och Google Stadia.

Den sistnämnda speltjänsten är föremålet för en separat intervju med Gizmodo, där samma David Walgrave lovordar Googles strömmande speltjänst. Processen med att porta ett spel från befintliga plattformar ska enligt utsago vara väldigt enkel, och Stadia erbjuder också lovande potential som särskiljer den från traditionella spelplattformar.

En sådan potential är enligt David Walgrave att åskådare skulle kunna påverka händelserna i ett spel som strömmas på Stadia. Ett exempel är just Baldur's Gate III, där åskådare skulle kunna påverka de virtuella tärningskast som styr spelets händelser bakom kulisserna.

Att spelaren kan gå från att titta på en videoström från Baldur's Gate III till att hoppa in och spela ska också göra det lättare att hitta en ny publik för vad som är en nischad kategori inom rollspelsgenren. Baldur's Gate III släpps till PC/Windows och Google Stadia preliminärt under år 2020. Spelet blir också tillgängligt som tidig testversion "inom ett par månader".

Läs mer om Baldur's Gate III: