Med en ny generation spelkonsoler på väg riktas nyfikna ögon på att Sony och Microsoft ska avtäcka specifikationerna. Bland ännu inte avtäcka specifikationer finns hur potent den SSD-baserade lagringen blir och vilken form av ray tracing grafikdelarna i Playstation 5 och Xbox Series X bestyckas med. Enligt utvecklaren Typhoon Studios är hårdvaran inte det stora steget framåt.

Typhoon Studios är en kanadensisk utvecklare som ligger bakom det rymdutforskande äventyrsspelet Journey to the Savage Planet. En av grundarna är Alex Hutchinson, en veteran från branschen vars karriär täcker in allt från The Sims 2 till Far Cry 4. I en intervju med Gamingbolt diskuterar han Playstation 5 och Xbox Series X, och hur den nya hårdvaran påverkar spelutveckling.

It’s more power, but I think the cloud and being able to have large scale simulations and persistence will be the big new things this generation, so not so much the boxes themselves but what they connect to when you’re not looking!

Enligt Alex Hutchinson kommer snabb SSD-lagring och stora mängder GDDR6-minne inte tillföra någon markant förändring i hur spel utvecklas. Att de nya konsolernas processorer tar steget till väsentligt mer kraftfulla Zen 2-kärnor ses inte heller som en revolutionerande förbättring över föregående generation.

Istället är det beräkningar i serverhallar, så kallad cloud computing, som på allvar förändrar vad spelutvecklare kan skapa. Möjligheten att avlasta beräkningar till molnet möjliggör en typ av skala och bestående spelvärldar som nästa generations spelkonsoler inte kan hantera lokalt, oavsett vad specifikationerna landar i.

Microsoft är ensam aktör om att tillhandahålla både spelkonsoler, mjukvara för PC och molntjänster inom samma bolag. Företagets molntjänster ska även nyttjas av konkurrenten Sony, och sett till rent strömmande speltjänster ser Google Stadia och Nvidia Geforce Now ut att få konkurrens av Amazon under 2020.

Läs mer om strömmande speltjänster: