För mindre än en vecka sedan avslöjade speljournalisten Jason Schreier att Microsoft planerar två modeller för nästa generations spelkonsoler, som från officiellt håll går under kodnamnet Xbox "Project Scarlett". Uppgifterna angav en mer kraftfull modell med kodnamnet "Anaconda" och en enklare och billigare modell kallad "Lockhart".

XboxScarlett3.jpg

Nu presenterar Windowsinsider nya uppgifter med mer konkreta exempel på hur de båda modellerna skiljer sig åt. Ett flertal källor till sajten anger en teoretisk beräkningskapacitet på 12 teraflops (TFLOPS) för Xbox Anaconda, vilket kan ställas mot 6 TFLOPS hos Microsofts nuvarande prestandakonsol Xbox One X.

Xbox Lockhart ska istället nå en mer beskedlig beräkningskapacitet på 4 TFLOPS. Sett till teoretisk beräkningskapacitet ligger Lockhart således i nivå med Sonys Playstation 4 Pro på 4,12 TFLOPS. Teoretisk beräkningskapacitet berättar dock inte hela historien, då de arkitektoniska framstegen som gjorts bör ge Lockhart ett påtagligt prestandamässigt övertag mot föregående generationens hårdvara.

Konsol

Xbox One X

Xbox "Lockhart"

Xbox "Anaconda"

Beräkningskapacitet

6 TFLOPS

4 TFLOPS

12 TFLOPS

Processorarkitektur

AMD Jaguar

AMD Zen 2

AMD Zen 2

Grafikarkitektur

AMD Sea Islands
(GCN 2.0)

AMD Navi
(Radeon DNA)

AMD Navi
(Radeon DNA)

Primärminne

12 GB GDDR5

Okänd mängd GDDR6

16 GB GDDR6

Sett till processordelen ska båda Xbox-modellerna utrustas med 8 kärnor baserade på AMD:s Zen 2-arkitektur. Processordelen i Lockhart sägs jobba i 3,5 GHz klockfrekvens medan Anaconda får en icke angiven högre frekvens. Enligt rapporten ska Anaconda genom arkitekturen Zen 2 leverera mellan fyra till fem gånger bättre än Xbox One X sett till processorprestanda.

Modellerna skiljer sig också åt gällande mängden primärminne. Anaconda ska utrustas med totalt 16 GB primärminne, där 13 GB blir tillgänglig för spel och 3 GB reserveras för operativsystemet. Jämförelsevis är Xbox One X bestyckad med 12 GB primärminne, där spel kan använda "upp till" 9 GB.

Nästa generations spelkonsoler fokuserar primärt på kortare laddningstider genom SSD-baserad lagring. Enligt Windowsinsiders uppgifter ger den NVME-anslutna SSD-lagringen laddningstider som går från minuter hos nuvarande generation till några få sekunder. Befintliga Xbox One-spel ska kunna dra nytta av de kortare laddningstiderna på Anaconda och Lockart utan att behöva uppdateras för plattformen.

Till sist nämner rapporten även att stöd för ray tracing ingår i båda modellerna, och bygger på nya utvecklargränssnitt (API) som ingår i Game Core OS. Denna samling av gränssnitt ser ut att ingå i Microsofts nya systemstruktur för Windows som går under namnet Windows Core OS.

Spelkonsolerna Xbox Project Scarlett slår följe med Sonys Playstation 5 till julhandeln år 2020.

Läs mer om Microsoft Xbox Project Scarlett: