Mot slutet av förra veckan avtäckte Microsoft och Relic Entertainment till slut den efterlängtade första gameplay-videon från Age of Empires IV. Under Microsofts tillställning X019 fick Pcgamesn möjligheten att prata med Adam Isgreen, kreativ projektansvarig för Age of Empires-serien, om hur Microsoft tänkt finansiera spelet över tid.

Enligt Adam Isgreen är mikrotransaktioner inte ett koncept som är förenligt med strategispel. Istället är utökat innehåll i form av nedladdningsbart innehåll (DLC) och regelrätta expansioner den naturliga metoden för att utöka spelets livslängd. Just denna typ av utökning är vad Microsoft utforskar med Age of Empires IV.

The idea of microtransactions in a real-time strategy game isn’t a thing. DLC, expansions – all of that is things that we’re going to be exploring for Age 4.

AdamIsgreenMicrosoft.jpg

Adam Isgreen (till vänster) är kreativt ansvarig för Age of Empires och har tidigare jobbat med Command & Conquer-serien.

Adam Isgreen kommenterar vidare att Relic Entertainment redan börjat utforska vad som skulle kunna bli utökat innehåll efter lansering, men att studion inte kommer vara ensamt ansvariga för denna utveckling. Studion ska ha öronen öppna efter vilken riktning spelets community önskar och låta detta påverka vilken typ av nedladdningsbart innehåll de satsar på.

While we definitely already have ideas in terms of where we want to go past Age 4, in terms of expansions and stuff, a lot of that is going to be driven by the community and the players, where they want to see the game going. But we want to have those conversations with the community, to figure out what we can add. What are the things they want to see in the game? Things like game modes.

I samma intervju ger han exempel på hur studion lyssnar på communityn med nyligen släppta Age of Empires II: Definitive Edition. Utvecklarna hade kunnat addera ytterligare civilisationer till spelet, men då proffsspelare i communityn inte är intresserade av detta valde utvecklaren att istället addera expansionen The Last Khans.

World's Edge, en ny studio inom Microsoft som ansvarar för hanteringen av Age of Empires, kommer härnäst rikta uppmärksamheten mot Age of Empires III. Den uppdaterade versionen utvecklas av den australiensiska studion Tantalus Media, som även ansvarade för uppdateringen av del två. Ovanstående uttalanden antyder att även del tre får utökat innehåll istället för mikrotransaktioner.

Microsoft har ännu inte presenterat ett lanseringsdatum för Age of Empires IV, men meddelar att ny information kommer de närmaste månaderna.