Vid det här laget kan det vara nästintill omöjligt att missa Red Dead Redemption 2 till PC, där testlabbet redan har slängt ut flera riktigt matiga undersökningar av speltitlen. Näst på tur är djupare titt på varje detaljnivå och hur det påverkar spelet, både i bildfrekvens och grafiskt utseende.

Screenshot (5).jpg

Som vanligt används spelets egna prestandatest där bildfrekvensen fångas av OCAT. Grafikkortet som används är Geforce RTX 2060 Super, för att se om ett mellanklasskort kan uppnå bra bildfrekvens samtidigt som det är grafiskt tilltalande.

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

Nvidia Geforce RTX 2060 Super (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1903)

Undertecknad börjar testet med att sätta Quality Preset Level i källaren, för att utgå från spelets egna rekommendation av Low. Efter att ha mätt bildfrekvensen på sagda detaljnivå är det dags att gå igenom varje detalj en och en, och på så sätt få fram hur stor påverkan den har på bildfrekvensen. Det sker genom att vi skruvar upp enskilda reglage till Ultra, och sedan gör en ny prestandamätning.

Undersökning på varje specifik detalj

Detalj

FPS

Skillnad vid Ultra

Referensvärde (Low)

93/75

Texture Quality*

89/72

-4%

Lighting Quality

90/73

-3%

Global Illumination Quality

90/74

-3%

Shadow Quality

85/71

-9%

Far Shadow Quality

90/73

-3%

Ambient Occlusion

88/73

-5%

Reflection Quality

70/58

-25%

Mirror Quality

90/74

-3%

Water Quality

90/74

-3%

Volumetrics Quality

77/64

-17%

Particles Quality*

90/73

-3%

Tessellation Quality

89/73

-4%

Advanced

Near Volumetric Resolution

82/70

-12%

Far Volumetric Resolution

90/74

-3%

Volumetric Lighting Quality

88/71

-5%

Particle Lighting Quality

91/74

-2%

Soft Shadows

89/72

-4%

Grass Shadows

90/73

-3%

Long Shadows

91/74

-2%

Full Res Ambient Occlution

84/71

-10%

Water Refraction Quality

90/73

-3%

Water Reflection Quality

91/73

-2%

Water Physics Quality

90/73

-3%

Geometry Level of Detail

88/62

-5%

Grass Level of Detail

88/70

-6%

Tree Quality

90/70

-3%

Parallax Occlusion Mapping Quality

86/65

-8%

Decal Quality

90/65

-3%

Fur Quality

90/70

-3%

* Kräver en omstart
När allt sammanställs står Reflection Quality för en stor del av prestandaförlusten, med en minskning om hela 25 procent från referenssiffran. Överlag är det inte allt för många detaljer som drar mycket prestanda, men den som ökar grafiska kvaliteten mest är givetvis Texture Quality. Finns det tillräckligt med grafikminne så ska det inte vara några problem att lämna Texture Quality på Ultra.

Med det sagt så är det fullt möjligt att vissa detaljer kostar mer i kombination med andra i listan, vilken är svårt att komma fram till utan att köra igenom varenda möjliga kombination.

SweClockers rekommenderade inställningar

SweC_settings1.png
SweC_settings2.png
SweC_settings3.png
SweC_settings4.png

Med resultaten i hand plockar redaktionen fram en egen rekommenderad lista på detaljnivåer, med fokus på bra bildfrekvens i kombination med en tillräckligt bra grafisk upplevelse. Dessa kan givetvis justeras efter eget tycke, men är en bra utgångspunkt för spelare som letar efter lite högre bildfrekvens utan att tumma allt för mycket på grafiken.

Detalj

FPS

Skillnad

Low

93/75

SweC-settings

81/53

-13%

Medium

71/60

-24%

High

59/50

-37%

Ultra

42/36

-65%

Efter att ha kört igenom våra egna inställningar syns det ett prestandatapp på runt 13 procent ställt mot spelets egna Low. Det innebär även en bildfrekvens runt 81 FPS som är helt klart acceptabelt, samtidigt som att spelet visar betydligt fler detaljer och färger som tidigare saknades.

Sammanfattande tankar

Dessa inställningar riktas mest som användare som kanske inte har den fetaste datorn och kommer behöva dra ned på vissa detaljer. Undertecknad sitter med ett Geforce GTX 1080 som också är i behov av egen handpåläggning när det kommer till grafiska inställningar, men vill självklart inte tumma för mycket på detaljerna.

RDR2-1.jpg

Störst skillnad i grafiska upplevelsen är Texture Quality som helt enkelt ger världen liv igen, och tar bort allt som tidigare var utsmetat. Samtidigt kostar det väldigt lite sett till prestanda och rekommenderas verkligen att sätta på Ultra så länge grafikminnet håller.

Detaljer som kan justeras nedåt är Reflection och Volumetrics som i bästa fall ger mer till spelet, men förstör samtidigt inte med reglagen i botten. Samma gäller även Near Volumetric Resolution och Full Resolution Ambient Occlution som kan sättas lägre utan att det ser märkbart sämre ut.