Den som hänger på SweClockers dagligen har knappast missat att Red Dead Redemption 2 äntligen finns till PC/Windows. Titeln har verkligen gått varmt i testlabbet med en del olika tester, där majoriteten än så länge har haft Vulkan under huven. Därför ställer undertecknad gränssnittet mot DirectX 12 i dagens RDR2-test.

Screenshot (6).jpg

Istället för att gå igenom den långa listan av grafikkort väljs istället två stycken modeller, Radeon RX 5700 XT och Geforce RTX 2060 Super som får kämpa sig igenom alla detaljnivåer. Mätningen sker återigen i spelets inbyggda prestandatest där bildfrekvensen fångas av OCAT över en tid på 55 sekunder.

Komponenter i testsystemen

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

  • AMD Radeon RX 5700 XT (8 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2060 Super (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1903)

När spelet startas upp för första gången sätts gränssnittet Vulkan som standard, vilket antyder att det flyter på bättre än motparten DirectX 12. Av den anledningen tänkte redaktionen reda ut vad som gäller vid val av gränssnitt och vad som rekommenderas att använda.

Prestanda vid olika detaljnivåer (mätt i FPS)

Radeon RX 5700 XT

1 920 x 1 080 px

2 560 x 1 440 px

3 840 x 2 160 px

Vulkan

DX 12

Vulkan

DX 12

Vulkan

DX 12

Low

139/97

126/98

108/87

98/80

65/54

59/51

Medium

112/90

104/85

82/70

77/66

46/39

44/39

High

88/74

85/71

65/54

64/54

39/34

38/33

Ultra

59/45

59/49

47/39

47/41

30/26

31/26

Genomgående temat med Radeon RX 5700 XT är att Vulkan har ett litet övertag i bildfrekvens, som förvisso är försvinnande litet ju mer detaljnivån ökar. Som tidigare nämnt sätts Vulkan som standard och det finns egentligen ingen anledning att byta.

RTX 2060S FE

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Vulkan

DX 12

Vulkan

DX 12

Vulkan

DX 12

Low

125/97

113/89

94/75

87/71

54/45

52/44

Medium

99/81

93/76

71/60

67/56

39/33

38/33

High

79/66

75/63

59/50

57/49

34/30

34/29

Ultra

52/44

52/44

42/36

41/36

27/23

27/22

Över till den gröna sidan med Geforce RTX 2060 Super syns samma tema där Vulkan är den starkare av de två gränssnitten. Förutom det inträffade en hel del krascher med DirectX 12 som inte upptäcktes med Vulkan tidigare. DirectX 12 uppfattas därmed inte som helt stabil.

Sammanfattande tankar

Vulkan är det som har använts mest under testerna med stor marginal, och nu i efterhand verkar det vara ett klokt val. Vid lägre detaljnivåer når Vulkan ett högre antal bildrutor ställt mot DirectX 12, men skiljer ytterst lite i detaljnivåerna som man faktiskt vill använda i spelet.

Screenshot (1).jpg

Utöver detta verkar det finnas en del bekymmer med DirectX 12. Många användare har rapporterat in plötsliga krascher i större utsträckning än vad som rapporterats med Vulkan, vilket även kan bekräftas av redaktionen. Mer specifikt hade Geforce RTX 2060 Super svårigheter att ta sig igenom testslingan vid lägsta detaljnivån, medan nivåerna över det inte visade samma tendenser.

Kort och gott finns det ingen anledning sett till prestanda att byta till DirectX 12. Vulkan är helt enkelt det bättre valet i dagsläget med något högre prestanda, men framför allt mer stabilt ställt mot konkurrerande gränssnittet.

Snabbtest: Red Dead Redemption 2 med olika antal processortrådar
Snabbtest: Grafikprestanda i Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 – SweClockers utmanar systemkraven
Strulig första dag med Red Dead Redemption 2 på PC