Red Dead Redemption 2 behöver knappast någon introduktion. Det är ett väldigt omtyckt och omtalat spel, men framför allt har titeln funnits ute på Xbox One och Playstation 4 ett bra tag. Vad som är nytt är att spelet lanseras för PC/Windows, vilket skedde tidigare idag.
Givetvis måste detta prestandatestas för att se vad som krävs att driva runt titeln i vettig bildfrekvens. Under huven sitter samma motor som användes i Grand Theft Auto V, vilken under åren har finslipats för att förhoppningsvis ge fler detaljer utan att dra ned prestandan i botten.
Undertecknad laddar därför upp ett gäng grafikkort för att se hur dessa ställer sig i färska PC-titeln. Extra fokus blir på Nvidia Geforce RTX 2080 Ti som testats vid flera detaljnivåer.
Komponenter i testsystemen
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus X Hero | |
Minne | 2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB | |
Grafikkort |
| |
Kylning | Noctua NH-D15 | |
Lagring | Samsung 970 Evo M.2, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (1903) |
För att pressa grafikkorten i en jämförbar miljö används titelns egna inbyggda prestandaslinga där bildfrekvensen fångas med hjälp av verktyget OCAT 1.10.0.60 över en period på 55 sekunder. Drivrutinerna som används är Geforce Game Ready Driver 441.12 för Nvidia och Radeon Software Adrenaline 19.11.1 för AMD – båda med uttalade optimeringar för Red Dead Redemption 2.
Prestanda vid olika detaljnivåer
Innan vi presenterar prestandamätningar från hela uppställningen grafikkort kan det vara intressant att se hur spelets olika förinställda detaljlägen påverkar bildfrekvensen. Undertecknad slänger in prestandamonstret Geforce RTX 2080 Ti för att se om ens det klarar alla detaljnivåer. Vidare jämförs även Radeon RX 5700 XT och Geforce RTX 2060 Super för att se hur mellanklassens grafikkort håller sig i detaljnivåerna.
RTX 2080 Ti FE | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 146/90 FPS | 136/98 FPS | 84/68 FPS |
Medium | 139/92 FPS | 108/83 FPS | 63/53 FPS |
High | 120/93 FPS | 92/76 FPS | 55/46 FPS |
Ultra | 78/64 FPS | 64/53 FPS | 42/36 FPS |
Efter att ha plågat Geforce RTX 2080 Ti genom alla detaljnivåer syns det ett stort hopp mellan "Ultra" och "High", där den sistnämnda ger bättre och framför allt jämnare spelupplevelse. Högsta upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar är möjligt men måste gå ned till minst "Medium", där detaljerna upplevs så pass låga att upplösningen tappar lite av sitt syfte.
RX 5700 XT | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 139/97 | 108/87 | 65/54 |
Medium | 112/90 | 82/70 | 46/39 |
High | 88/74 | 65/54 | 39/34 |
Ultra | 59/45 | 47/39 | 30/26 |
Efter att ha petat in Radeon RX 5700 XT i testriggen och gått igenom detaljnivåerna syns det att smärtgränsen hamnar runt 2 560 × 1 440 pixlar med detaljnivån "High", där modellen hamnar strax norr om 60 FPS. Ultra är inte helt oväntat för tungt för Navi-kretsen att hantera, speciellt när pixlarna blir fler till antalet
RTX 2060 Super FE | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 125/97 | 94/75 | 54/45 |
Medium | 99/81 | 71/60 | 39/33 |
High | 79/66 | 59/50 | 34/30 |
Ultra | 52/44 | 42/36 | 27/23 |
Konkurrenten från det gröna laget klarar inte lika högt utan får kliva ned ett steg i upplösning för att driva runt detaljnivån "High" i behaglig bildfrekvens. Även om modellen hamnar strax under 60 FPS i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar behövs det lite fler bilder för att ta höjd till tunga sekvenser.
Prestanda med olika grafikkort
Med undersökningen av detaljnivåer avklarad väljer vi ut egeninställda "High" för testet med de 12 grafikkorten. Upplösningen som testas är 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar.
Notera att spelet inte låter grafikkort med mindre mängd grafikminne att driva runt spelet tills detaljnivån eller upplösningen sänks. Vissa grafikkort kommer då att rapporteras in som 0/0 i bildfrekvens.
Med upplösningen ställd till 1 920 × 1 080 pixlar klarar majoriteten av korten av den magiska gränsen 60 FPS med spelet ställt till redaktionens tolkning av "High". Med det sagt är det fortfarande ganska tungdrivet för mellanklassen och kan troligen dippa under 60 FPS vid vissa tillfällen.
Bildfrekvensen sjunker en hel del när upplösningen ställs till 2 560 × 1 440 pixlar där även toppkortet Geforce RTX 2080 Ti sjunker under 100 FPS. Samtidigt klarar inte Radeon RX 5700 och Geforce RTX 2060 Super att hålla sig ovanför 60 bildrutor per sekund, vilket kan bli problematiskt vid tyngre scener.
Det kanske inte kommer som en överraskning att 4K UHD inte riktigt är spelbart i detaljnivån "High" för något av korten. Dagens hårdvara kan inte riktigt driva runt titeln i behaglig bildfrekvens i sagda upplösning, utan får sätta hoppen mot nästa generations grafikkort.
Kortfattade tankar om PC-versionen
I skrivande stund har spelet varit ute i ett fåtal timmar men har under den tiden samlat på sig en hel del problem och buggar. Många kan inte ens öppna Rockstar Launcher medan andra inte får igång själva spelet, där lösningarna har varit otroligt blandade.
För redaktionen, specifikt undertecknad, har det inte varit helt felfritt heller där spelet inte ville kännas vid grafikkortet. Efter nästan två timmar av felsökning löste det sig genom att ominstallera Rockstar Launcher och lägga in speltiteln på nytt. Utöver det har det uppstått ett par konstiga händelser i den inbyggda testslingan, där till exempel huvudkaraktären helt plötsligt börjar jogga istället för att springa från lagens långa arm.
Över till hårdvara! Det krävs ordentlig GPU-kraft för att verkligen dra ut allt från spelet med behaglig bildfrekvens, på en nivå som inte riktigt finns tillgänglig i dagsläget. På andra sidan med nedskruvad detaljnivå stiger antalet bildrutor, men spelet tappar snabbt grafisk kvalitet och det ser närmast ut som att någon har smetat smör över hela skärmen. Man kan inte få allt... tyvärr.
► Snacka mer Red Dead 2 i den stora tråden!
Har du förslag på fler tester att köra i Red Dead Redemption 2? Dela med dig kommentarerna! Vi kommer kämpa på hela veckan och återkommer med fler artiklar.