Igår släpptes de officiella systemkraven för Call of Duty: Modern Warfare, och nu släpper Nvidia detaljer om upplösningar och bilduppdatering när spelet körs med ray tracing aktiverat. De grundläggande systemkraven sticker för det mesta inte ut, med undantag från lagringskraven.

När systemkraven för Red Dead Redemption 2 avtäcktes höjdes ögonbrynen över kravet på lagring, som kräver hela 150 GB ledigt utrymme. I vad som kan vara en begynnande trend höjer Call of Duty: Modern Warfare ribban ytterligare ett snäpp och sätter lagringskraven på 175 GB.

Minimikrav

Komponent

Systemkrav

Processor

Intel Core i3-4340
AMD FX-6300

Grafikkort

Nvidia Geforce GTX 670/Nvidia Geforce GTX 1650
AMD Radeon HD 7950
DirectX 12

Primärminne

8 GB

Lagring

175 GB

Operativsystem

Windows 7 SP1 (64-bit)
Windows 10 (64-bit)

Rekommenderade systemkrav

Komponent

Systemkrav

Processor

Intel Core i5-2500K
AMD Ryzen R5 1600X

Grafikkort

Nvidia Geforce GTX 970/Geforce GTX 1660
AMD Radeon R9 390/Radeon RX 580
DirectX 12

Primärminne

12 GB

Lagring

175 GB

Operativsystem

Windows 10 (64-bit)

Övriga systemkrav håller beskedlig nivå, där minimikraven anger Core i3-4340 eller AMD FX-6300 på processorsidan. På grafiksidan krävs blott Nvidia Geforce GTX 670 eller AMD Radeon HD 7950. Rekommenderade krav tar steget upp till Intel Core i5-2500K eller AMD Ryzen 5 1600X, medan grafikdelen kräver Geforce GTX 970 eller Radeon R9 390.

CoD_Nvidia.jpg

Utöver krav på vilka komponenter som behövs delar utvecklarna även med sig av rekommendationer för den som vill spela med hög bilduppdatering i 144 Hz. Sett till systemkraven för ray tracing anges dels ett grundkrav för upplösningen 1080p i 60 FPS, och en ultranivå med 4K i 60 FPS.

Den som nöjer sig med upplösningen 1080p behöver utrusta riggen med ett Geforce RTX 2060 för att nå 60 bilder per sekund. Steget upp till 4K-upplösning kräver ett Geforce RTX 2080 Super för att nå denna bilduppdatering, och höjer också rekommendationen för processorn till Intel Core i7-9700K eller AMD Ryzen 7 2700X.

Nvidia meddelar också att spelet får stöd för Adaptive Shading, vilken renderar grafik på olika delar av skärmen i olika detaljgrad. Detaljgraden för de delar som inte är i fokus kan sänkas, vilket ger förbättrad prestanda. Tekniken kräver ett grafikkort som baseras på Turing-arkitekturen i Geforce GTX- eller RTX-serierna.

Call of Duty: Modern Warfare släpps den 25 oktober till PC/Windows, Playstation 4 och Xbox One.