Sony har sedan tidigare aviserat att nästa Playstation-spelkonsol ska släppas mot slutet av år 2020, men nu går företaget ut med konkret information i frågan. Spelkonsolen får nu för första gången officiellt namnet Playstation 5, samtidigt som Sony bekräftar en lansering till julen år 2020.

Uppgifterna publiceras på Sonys Playstation-blogg där Jim Ryan, chef för divisionen Sony Interactive Entertainment, avtäcker nya detaljer om spelkonsolen. Uppgifterna publiceras efter att Wired återigen fått intervjua Playstation-divisionens teknikchef Mark Cerny. I intervjun avslöjar han bland annat uppgifter om systemets hårdvarubaserade stöd för ray tracing.

Mark Cerny lyfter här de frågetecken som uppstod efter vårens intervju med Wired, där han nämnde att Playstation 5 skulle få stöd för ray tracing. Uttalandet var då något vagt, vilket ledde till spekulation om att stödet inte låg i hårdvara utan istället en mjukvarulösning. Detta dementerar Mark Cerny nu och bekräftar att stödet för ray tracing ligger i AMD:s Navi-baserade grafikdel.

AMD-Navi-GPU-4.jpg

Sonys Mark Cerny bekräftar att den Navi-baserade grafikdel i Playstation 5 har hårdvarubaserat stöd för ray tracing.

Vidare lyfter han även fram fördelarna med systemets SSD-lagring. Precis som tidigare i vår används spelet Marvel's Spider-Man som exempel. Med traditionella mekaniska hårddiskar tvingas spelmotorn duplicera vissa uppsättningar data hundratals gånger på grund av de ineffektiva läshastigheterna, en process som helt försvinner med Playstation 5. Detta förbättrar inte bara prestanda utan sparar även in på använt lagringsutrymme.

Playstation 5 kommer dock inte enbart förlita sig på intern lagring utan bestyckas även med optisk läsare i form av UHD Blu-Ray. Denna stöder dessutom skivor med 100 GB lagringskapacitet, en dubblering mot de 50 GB som stöds med Playstation 4. Installation av spel från skiva till intern lagring blir dock ett krav med Playstation 5.

Installationen av spel ska dessutom bli mer finmaskig. En spelare ska exempelvis kunna välja att bara installera multiplayer-delen av en speltitel, något som bygger på att installationsformatet för Playstation 5 är mer uppdelat i sektioner jämfört med de stora datablock som används med föregångaren.

Systemet ska också få ett nytt gränssnitt som lyfter in aktiviteter direkt från spel. Till skillnad från Playstation 4, som har ett relativt statiskt gränssnitt, ska Playstation 5 hämta in aktiviteter från spelen i systemets grässnitt. Händelser i en speltitelns multiplayer-del ska exempelvis kunna visas i Playstation 5-gränssnittet, där informationen hämtas i realtid från multiplayer-servrar.

Sony introducerar även ny teknik i spelkonsolens nya handkontroller. Här ersätts den befintliga skakfunktionen (eng. rumble) i dagens Dual Shock 4-kontroller med haptisk återkoppling. Denna teknik ska ge kontrollerna ett större omfång i den fysiska känsla de kan förmedla. Sonys blogginlägg illustrerar detta med att en tackling på en fotbollsplan ska kännas annorlunda än att krascha en bil in i en bergvägg, vilket dagens skakfunktion inte kan särskilja.

Den andra nyheten för handkontrollerna gäller deras så kallade trigger-knappar, kallat L2/R2 på Playstation-kontroller. Dessa bestyckas här med adaptivt motstånd, vilket ger mer dynamisk känsla i återkopplingen. Detta kan exempelvis användas för att öka motståndet i takt med att spelaren spänner en pilbåge, eller att nedtryckningen blir trögare i takt med att en bil accelererar.

More generally, we’re seeing the GPU be able to power machine learning for all sorts of really interesting advancements in the gameplay and other tools. Above all it's the speed of everything that will define the next crop of consoles. We're stepping into the generation of immediacy. In mobile games, we expect a game to download in moments, and to be just a few taps from jumping right in. Now we’re able to tackle that in a big way.

Avslutningsvis intervjuas olika spelutvecklare som fått tillgång till utvecklarversioner (eng. development kit) av Playstation 5. Ett intryck utvecklare förmedlar är att de många olika framstegen i prestanda kommer leda till en känsla av en mer omedelbar upplevelse, utan behovet av att vänta.

Sonys Jim Ryan avslutar blogginlägget med att konstatera att företaget kommer dela med sig av betydligt mer om Playstation 5 det kommande året. Samtidigt framgår att Playstation 4 blir fortsatt aktuell fram till dess, då en lång rad stortitlar ska släppas för spelkonsolen fram till ersättarens debut julen 2020.

Hur låter det här? Vilken del av nyheterna gör dig extra taggad på Playstation 5? Dela med dig i kommentarerna!