Så sent som igår antydde Intels grafikchef Raja Koduri att företagets grafikkort i Xe-serien debuterar framåt sommaren år 2020. Den kommande serien bygger på grafikarkitekturen Gen12, som tidigare gick under kodnamnet Arctic Sound, och ska enligt tidigare rapporter stöda ray tracing.
Detta bekräftar Intel igen under utvecklarmässan Intel Developer Forum (IDC) i Tokyo. Under mässan presenterar Kenichiro Yasu, chef för Intels teknikhögkvarter i Japan, såväl prestandauppgifter för Gen12 som ännu ett bekräftande av att Xe-serien stöder ray tracing.
Prestandauppgifterna gäller hur Gen12-arkitekturen i mobilt utförande ska prestera jämfört med den nuvarande mobila Gen11-arkitekturen. Jämfört med de Gen11-kretsar som Ice Lake-processorer är utrustade med ska Gen12 erbjuda två gånger högre prestanda. Kenichiro Yasu lyfter fram att där Ice Lake-familjens integrerade grafikdelar erbjuder upplösningar om 1080p i 30 FPS i populära e-sportstitlar siktar företaget på 60 FPS med den integrerade Xe-serien.
Under presentationen går företaget även in på de dedikerade Xe-grafikkort. Dessa bekräftas än en gång få en lansering under år 2020. Intel bekräftade under grafikkonferensen FMX i april att Xe-serien får stöd för ray tracing för datacenter-grafikkort. Då FMX är en konferens riktad mot professionella kreatörer innebär detta inte nödvändigtvis att tekniken når konsumentprodukter under 2020.
Xe-serien är utformad för att skala mellan flera olika produktkategorier. På konsumentsidan ska den ta plats i allt från mobila integrerade kretsar till diskreta grafikkort. Den ska även ta plats i servrar och arbetsstationer, där Foveros-tekniken används för att stapla allt från grafikprocessor till minneskretsar och minneskontroller på samma kretsyta.
Intel har bekräftat att Xe-grafikkort för servrar och datacenter blir först med att tillverkas på företagets 7-nanometersteknik. Tidigare rapporter anger att Xe-serien i konsumentled tillverkas på 10-nanometersteknik initialt för att sedan flyttas till 7 nanometer.