Speltitlar i författaren Tom Clancy's universum är ingen ovanlig syn i dagsläget. Den första delen lanserades 1998 med den taktiska pangaren Rainbow Six och serien lever och frodas än idag. Senaste tillskottet heter Ghost Recon Breakpoint som fokuserar på en öppen värld och flerspelarläge, där spelaren tilldelas enbart en pistol för att sedan leta efter bättre utrustning och vapen.
Under huven hittas spelmotorn Anvilnext som även används för de senaste årens Assassin's Creed-titlar samt tidigare Ghost Recon-spelet Wildlands. Motorn bjuder på gott om detaljer och lika gott om effekter, samtidigt som det finns en del inställningsmöjligheter för den som vill slipa lite extra.
Komponenter i testsystemen
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus X Hero | |
Minne | 2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB | |
Grafikkort |
| |
Kylning | Noctua NH-D15 | |
Lagring | Samsung 860 EVO, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (1903) |
För detta snabbtest använder vi i vanlig ordning redaktionens testsystem för grafikkortsrecensioner, i vilken vi roterar 16 olika kort från AMD och Nvidia. Drivrutinerna som används är senaste tillgängliga för respektive tillverkare i form av Radeon Software 19.9.3 samt Geforce Drivers 436.48 – båda med uttalade prestandaförbättringar för Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint.
För att mäta prestanda används spelets inbyggda prestandatest, vilken spelar upp en förutbestämd scen på 55 sekunder. Bildfrekvensen fångas med hjälp av mjukvaran OCAT vid upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar för samtliga kort, vilket kompletteras av en fullständig genomgång med Geforce RTX 2060 Super och Radeon RX 5700 XT.
Prestanda vid olika detaljnivåer
Innan vi presenterar prestandamätningar från hela uppställningen grafikkort kan det vara intressant att se hur spelets olika förinställda detaljlägen påverkar bildfrekvensen. Därför plockar vi in de likvärdigt prissatta Geforce RTX 2060 Super och Radeon RX 5700 XT för en snabb jämförelse.
RTX 2060S | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 129/89 | 112/80 | 72/51 |
Medium | 124/87 | 98/72 | 60/45 |
High | 118/84 | 95/69 | 59/45 |
Very High | 103/76 | 83/62 | 51/40 |
Ultra | 88/66 | 69/52 | 44/35 |
Sett till upplösningarna lyckas Geforce RTX 2060 Super hålla sig ovanför 60 bildrutor i samtliga detaljnivåer i 1 920 x 1080 och 2 560 x 1 400 pixlar. Den som vill hålla sig över 120 FPS får kika betydligt längre ned i detaljnivåerna, alternativt sänka enskild effekt för högre bildfrekvens. Som väntat är högsta upplösningen väldigt tung oavsett detaljnivå, även om det är spelbart i Low men är givetvis inte lika intressant att beskåda.
RX 5700 XT | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 114/84 | 108/86 | 85/69 |
Medium | 109/83 | 106/82 | 67/56 |
High | 101/71 | 97/71 | 61/46 |
Very High | 93/67 | 86/64 | 47/27 |
Ultra | 88/62 | 74/53 | 40/28 |
Trots att Ghost Recon Breakpoint är en AMD-titel får Radeon RX 5700 XT kämpa en del ställt mot RTX 2060 Super. Liknande tema gäller här där kortet håller sig på rätt sida om 60 FPS-gränsen i de första två upplösningarna, men klarar sig något bättre i 4K UHD än konkurrenten.
Prestanda med olika grafikkort
Med undersökningen av detaljnivåer avklarad väljer vi ut förinställda "Ultra" för testet med de sexton grafikkorten. Upplösningen som testas är 2 560 × 1 440 pixlar.
Inte helt oväntat intas förstaplats av Geforce RTX 2080 Ti med nio bildrutor över närmsta RTX 2080 Super. Bästa AMD-kort går till Radeon RX 5700 XT som klämmer sig in mellan MSI RTX 2070 Armor och GTX 1080 Ti. Inte långt efter det kommer lillebror Radeon RX 5700 med dryga en bildruta bakom RTX 2060 Super, och framför Radeon VII som har det kämpigt i speltiteln.
Sett till spelupplevelse och 60 FPS-gränsen går det hela vägen ned till Geforce RTX 2060 utan Super-suffix, där Radeon Vega 64 missar målsnöret med några bildrutor. Med det sagt är det ingen omöjlighet att få upp bildfrekvensen några steg genom att justera diverse detaljer baserat på eget tycke.
Sammanfattande tankar
Spelmotorn Anvilnext är ingen nyhet vid det här laget där många detaljer och även känslan i Ghost Recon Breakpoint känns igen från andra spel med samma motor. Det är nödvändigtvis inte något dåligt då utvecklarna har fått chansen att jobba bort många tidiga buggar och andra konstigheter, och även jobba på att optimera prestandan.
Det är ingen omöjlighet att kunna driva runt spelet i en vettig bildfrekvens även om det sitter lite äldre hårdvara i datorn, men vissa effekter kan självklart dras ned för öka prestandan något. Lyckligtvis finns det en del att justera där efter eget tycke för att kunna nå önskad bildfrekvens, men är målet uppemot 120 FPS krävs det något starkare komponenter för en jämn spelupplevelse.
Sett till spelet i sig har undertecknad inte hunnit spela allt för mycket mellan prestandatesterna, men den initiala känslan var inte helt övertygande. Det är självklart en högst subjektiv åsikt, men vapenkänslan var inget vi blev riktigt kompis med och undvek istället direkta strider och satsade på ett enkelt skott per fiende. Det är som sagt precis i början av spelet och blir förhoppningsvis bättre längre in med mer vana och bättre utrustning.
Själva spelidén låter intressant på pappret, med möjligheten att dra ihop ett gäng kompisar och ge sig ut i världen på diverse uppdrag med alla möjliga vapen och fordon till sitt förfogande. Det är inte helt omöjligt att undertecknad återvänder till spelet senare för att ge det en ordentlig chans.
Är Ghost Recon Breakpoint en speltitel du är nyfiken att titta närmare på? Dela med dig i kommentarerna!