Strömmande speltjänster är en ständigt växande trend. Serverbaserade tjänster som strömmar spel till mottagande klienter har varit tillgängliga för PC-plattformen sedan flera år tillbaka och under det senaste året har även konsoltillverkarna antingen lanserat eller är på väg att lansera strömmande speltjänster som komplement till hårdvaran.

Ett av företagen som står näst i tur att introducera en strömmande speltjänst är Google, som sjösätter tjänsten Stadia i november. Med Stadia renderar och beräknas spelkod i Googles serverparker och de renderade bilderna skickas sedan till användarens mottagande klient. Informationen från användarens kontrollmetod skickas till servrarna, som renderar bilder baserat på vad användaren gör i spelet.

DoomEternal1.jpg

Multiplayer-spelande i exempelvis Doom Eternal ska ska fungera bättre med Stadia än på spelkonsol, enligt Googles Jack Buser.

Detta upplägg presenteras typiskt med fördelar som bekvämlighet, där användaren inte behöver köpa dyr hårdvara och får tillgång till sitt spelbibliotek på alla enheter som kan ta emot en videoström från Stadia-tjänsten. Bland nackdelarna anges de latenstider som uppstår i kommunikationen mellan användaren och tjänstens servrar, vilket utökas av latenstider i inblandade enheter som nätverksutrustning och bildskärmar.

De högre latenstiderna gäller dock inte i alla situationer, detta enligt Jack Buser som är chef inom spelfrågor för Google Stadia. I en intervju med Youtube-kanalen Kinda Funny lyfter han fram att den serverbaserade strukturen i Google Stadia faktiskt kommer ge bättre prestanda för multiplayer-spel. Detta bygger på att instanserna som spelare befinner sig i kan kommunicera direkt med varandra.

Is multiplayer going to be good on Stadia? Oh yeah, way better than what you could get out of a console. Because all of these cloud instances are all talking to each other with these very, very robust, high bandwidth pipes. You can imagine multiplayer worlds with like, forget hundreds, thousands of people all running around a playfield together all at the same time, all being rendered up on the screen.

Detta jämförs med spelkonsoler där en spelare som deltar i en multiplayer-session är begränsad av att spelet behöver kommunicera med spelets servrar, vilket alla användare i varje given spelsession också måste göra. Med Stadia kommunicerar alla sessioner direkt över tjänstens robusta och snabba nätverkskopplingar, vilket enligt Jack Buser ger avsevärt högre bandbredd och lägre latens.

Google Stadia lanseras i 14 länder inklusive Sverige i november.

Bekräftade spel för Google Stadia (extern länk)

Läs mer om Google Stadia: