System Shock och dess uppföljare tillhör spelhistoriens mest ikoniska titlar. Serien var bland de första att kombinera spelsystemen hos en förstapersonsskjutare med rollspelselement som karaktärsutveckling. Berättelsen med den obehagliga artificiella intelligensen SHODAN tillhör också genrens mest minnesvärda.

SystemShock-Shodan-640x353.jpg

SHODAN, System Shock-seriens ikoniska antagonist.

Seriens signifikans till trots tog den sig aldrig längre än till System Shock 2 då utvecklarna Looking Glass Technologies gick i konkurs efter ekonomiska bekymmer. Serien levde delvis vidare i den andliga efterföljaren Bioshock, men berättelsen om SHODAN tog till synes slut i slutet av 90-talet.

Det blev dock ändring på detta när spelstudion Otherside Entertainment presenterade planer för en tredje del i serien i slutet av 2015. System Shock 3 tar vid där del två slutade och handlar återigen om SHODAN, som överlevde händelserna i slutet av System Shock 2.

Otherside Entertainment består av ett antal medarbetare från Looking Glass Technologies, bland annat branschikonen Warren Spector och studions grundare Paul Neurath. Enligt Warren Spector ska handlingen i System Shock 3 utforska varför SHODAN-AI:n agerade som den gjorde i de första två spelen.

In System Shock 3 I want to explore Shodan's motivations. In the first two games her plan was to destroy humanity because, with the removal of her ethical constraints by the hacker in the first game, she's going insane. But we never explained why she wants to destroy humanity. So we're going to be exploring the idea of a super intelligence and what would motivate a super intelligent AI.

I en ny gameplay-trailer demonstreras hur seriens tryckande och obehagliga stämning förvaltas i del tre. Innehållet som visas upp är i ett tidigt alfastadie, så kallad pre-alpha, vilket antyder att spelets lansering kommer dröja. Denna video följer videomaterial från utvecklarkonferensen GDC tidigare i år.

Själva varumärket System Shock ägs av spelstudion Nightdive Studios som för närvarande arbetar på en nyversion av originalet, samt en uppdaterad version av System Shock 2. Dessa har ännu inga konkreta lanseringsdatum.

Har du varma minnen från System Shock-serien? Tycker du att Otherside Entertainment ser ut att förvalta arvet väl? Dela med dig i kommentarerna!

I butiken: SweClockers Wireframe No. 1

Ingen mindre än Simon "Laine" Laine står för designen av den första produkten i SweClockers nya kollektion Wireframe. Stilsäker t-shirt i begränsad upplaga. Endast förbokning!

Köp här!