I veckan släpptes den femte huvuddelen i den populära spelserien Gears of War i form av Gears 5. Titeln är utvecklaren The Coalitions andra bidrag till serien efter stafettpinnen lämnades över från Epic Games, och utspelar sig ganska omgående efter slutet av Gears of War 4. Denna gång kretsar spelet kring Kait Diaz, som återigen slår följe med JD Fenix och Delmont Walker i kampen mot Locust-horden.
Gears of War-spelen är kända för att demonstrera musklerna hos Epic Games grafikmotor Unreal Engine, och här är Gears 5 inget undantag. Spelet utnyttjar Unreal Engine 4 till sin spets i sin nuvarande implementation och bjuder på mycket trevligt ögongodis – något som inte minst gäller den välpolerade PC-versionen vi tänkte kika lite närmare på idag!
Komponenter i testsystemen
Komponent | Modell | Tack till |
---|---|---|
Processor | Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz | |
Moderkort | Asus ROG Maximus X Hero | |
Minne | 2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB | |
Grafikkort |
| |
Kylning | Noctua NH-D15 | |
Lagring | Samsung 860 EVO, 1 TB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (1903) |
För detta snabbtest använder vi i vanlig ordning redaktionens testsystem för grafikkortsrecensioner, i vilken vi roterar 16 olika kort från AMD och Nvidia. Drivrutinerna som används är senaste tillgängliga för respektive tillverkare i form av Radeon Software 19.9.1 samt Geforce Drivers 436.30 – båda med uttalade prestandaförbättringar för Gears 5.
För att mäta prestandan används spelets inbyggda prestandatest, vilken spelar upp en förutbestämd scen på 55 sekunder. Bildfrekvensen snappas upp med hjälp av mjukvaran OCAT vid upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. Sist men inte minst används grafikgränssnittet DirectX 12 och den förinställda detaljnivån "Ultra".
Prestanda vid olika detaljnivåer
Innan vi presenterar prestandamätningar från hela grafikkortsuppställningen kan det vara intressant att se vad spelets olika förinställda detaljlägen har för påverkan på bildfrekvensen. Därför plockar vi in de likvärdigt prissatta Geforce RTX 2060 Super och Radeon RX 5700 XT för en snabb jämförelse.
RTX 2060S | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 213/162 | 154/120 | 80/56 |
Medium | 137/106 | 95/70 | 50/41 |
High | 110/87 | 78/64 | 41/34 |
Ultra | 87/68 | 64/51 | 34/28 |
Geforce RTX 2060 Super klarar av att driva Gears 5 i förinställda "Ultra" vid 1080p utan några större problem. Den som vill gå över den upplösningen och hålla sig ovanför 60 FPS-strecket behöver dock justera ner detaljnivån något. För 1440p räcker det med att gå ner till "High" medan 4K UHD kräver att reglaget vrids ner i botten till "Low", där det sistnämnda inte rekommenderas då spelet inte ser bra ut.
RX 5700XT | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 206/160 | 172/134 | 90/58 |
Medium | 166/134 | 109/81 | 58/48 |
High | 136/104 | 93/69 | 50/41 |
Ultra | 104/77 | 73/56 | 39/32 |
AMD och deras Radeon RX 5700 XT är helt klart något starkare i Gears 5 ställt mot konkurrenten Geforce RTX 2060 Super. Navi-kortet seglar upp med en genomsnittlig bildfrekvens över 100 vid 1080p och detaljnivån "Ultra". Därtill är 1440p möjligt vid "Ultra" om man inte har något emot att dippa ner strax under 60 FPS-strecket vid vissa tillfällen. 4K UHD är dock fortfarande för svårdrivet vid de högre detaljnivåerna och kräver "Low" för bra flyt.
Prestanda med olika grafikkort
Med undersökningen av detaljnivåer avklarad väljer vi ut förinställda "Ultra" för testet med de sexton olika grafikkorten. Upplösningarna som testas är 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar.
Som synes klarar merparten av de testade korten att bibehålla en bildfrekvens över 60 FPS vid 1080p och förinställda "Ultra". När man kommer ner till mellanklassen med Geforce GTX 1060 och Radeon RX 590 är det dock dags att skruva ner reglaget till "High" för att bibehålla en välflytande upplevelse.
När det kommer till olika arkitekturer står sig Nvidias Pascal i GTX 1000-serien bra mot senaste Turing medan AMD, med undantag för Radeon VII, som tidigare nämnts har ett prestandaövertag vid varje prissegment mot det gröna laget.
Med upplösningen ställd till 2 560 × 1 440 pixlar blir det lite svettigare att hålla bildfrekvensen uppe vid detaljnivån "Ultra". För Nvidia-korten ligger brytpunkten vid Geforce RTX 2070 Super samt Geforce GTX 1080 Ti för att bibehålla en nivå över 60 FPS. För merparten av korten under skulle det räcka med ett steg ner till "High" för att öka flytet utom Geforce GTX 1060 som behöver åtminstone "Medium".
För AMD-läget är det endast Radeon VII som bibehåller en bildfrekvens ovanför 60 FPS genom hela scenen. Övriga kort bör vridas ner till "High" för bättre flyt – förutom Radeon RX 590 då, som troligtvis skulle må bättre av "Medium".
När det kommer till 4K UHD blir det helt enkelt för tungt för samtliga medverkande kort, där inte ens Geforce RTX 2080 Ti kan hålla en genomsnittlig bildfrekvens vid 60 FPS när detaljnivån "Ultra" används. Här är det en bra idé att vrida ner reglaget till "High" för kort i den övre skolan och även börja kika på att använda sig att spelets utmärkta system för upplösningsskalning.
Sammanfattande tankar om PC-versionen av Gears 5
Medan Gears of War-serien mest är kopplad till spelkonsoler och då specifikt Microsofts Xbox 360/One, har de senaste inkarnationerna även nått oss PC-spelare. PC-portningar av spel som tagits fram i första hand till konsol kan ibland vara skakiga historier, men här kan vi glatt meddela att The Coalition gjort ett riktigt fint jobb med PC-versionen av Gears 5.
Detta märks först och främst på den myriad av grafikinställningar som finns i spelet, där varje liten effekt kan fintrimmas i ett flertal olika detaljlägen för den som vill gå in på djupet. Detta paras med ett mycket finkornigt och flexibelt system för upplösningsskalning, vilket är välbehövligt om man vill köra titeln med bra flyt på en 4K UHD-skärm med ögongodiset uppvridet till taket.
En annan intressant finess som spelet ärvt från konsolversionen är möjligheten att aktivera dynamisk upplösning. För PC-versionen går denna att ställa in på sådant sätt att användaren själv sätter ett tröskelvärde för lägsta önskade bildfrekvens. När spelet underskrider denna sänks upplösningen automatiskt för att höja bildfrekvensen. Därefter skalas upplösningen upp igen när bildfrekvensen tillåter.
Prestandamässigt kan Gears 5 vara ett tungdrivet spel, och speciellt då i riktigt höga upplösningar. Spelet ser riktigt bra ut med det förinställda detaljläget "High" och troligtvis är detta en bra nivå att lägga sig på för de allra flesta. För det där lilla extra vid "Ultra" blir det lätt väldigt tungdrivet ovanför 1080p, och då kan det vara en idé att leka med den där upplösningsskalningen lite granna.
Ur en spelaspekt är Gears 5 i mångt och mycket det vi har sett från föregångarna – en kavalkad i att ta betäckning, sticka upp huvudet och bränna iväg en miljard kulor. Gillade man detta tidigare lär man även tycka om det senaste tillskottet i serien, som därtill tar det grafiska till ytterligare en ny nivå tillsammans med betydligt roligare miljöer än vad vi är vana att se i Gears of War-serien.
Gears 5 finns tillgängligt via Microsoft Store, Xbox Game Pass for PC och Steam.