HDR och PG35VQ
FALD-belysningen och kvantprickarna gör verkligen mycket för att få fart på färger och dynamik. Största problemet är att vi inte kan reglera hur ljusstark HDR-bilden ska vara. Brightness-reglaget och andra reglage som påverkar ljusstyrkan är helt enkelt inaktiverade. Med det sagt är ROG Swift PG35VQ i alla fall driftstabil under HDR och håller inte på att pendla i ljusstyrka på samma sätt som många TV-apparater gör.
Det mäter 1 000 nits i vitt oavsett. Endast mindre ytor av vitt tar ned ljusstyrkan något till cirka 850 nits. HDR10 är en standard där 1 000 nits är eftersträvansvärt. Men det fungerar inte i alla rum och i alla situationer för den höga ljusstyrkan gör att FALD-zonerna kan bli väldigt synliga. Under sena kvällar med spel vill vi kanske inte ha 1 000 nits i nyllet.
Detta blir inte bättre av att ROG Swift PG35VQ klipper HDR-nivåer. Tonemappingen når inte till 1 000 nits utan klipper en god bit lägre eller innan 1 000 nits vilket får effekten att HDR-bilden fräter ut. Vi tappar täckningen i det som gör HDR till HDR och istället blir det mest enbart tokljust. Vita moln blir till vita bländande sjok, vilket är helt onödigt.
När skärmen klarar 1 000 nits kan den låta 1 000 nits i HDR lysa med 1 000 nits. Direkt ur kartong kan ROG Swift PG35VQ lysa 700 nits HDR med 1 000 nits. Alla nivåer i HDR-bilden som är ankrade till högre ljus än 700 nits lyser med samma 1 000 nits. Det fräter alltså ut.
Sänkt Contrast-reglage tar fram nivåerna
Genom att sänka contrast-reglaget får vi tonemappingen mot 1 000 nits att fungera. Detta dämpar hela bilden men är likväl också en lösning på ett större problem. Vi landade på Contrast mellan 38 och 42 för nyanserna som klipps bort. Här är HDR riktigt trivsamt på ROG Swift PG35VQ. Definitivt en av de bästa skärmarna för HDR och just HDR allena.
När du kör HDR kommer Windows att koda om SDR till HDR vilket är normalt. HDR med sitt dynamiska omfång kan utan problem rymma hela SDR-omfånget. Under Bildskärmsinställningar, Visningsalternativ, Windows HD Color finns Inställningar för Windows HD Color som ett steg djupare inställningar. Där finns Visning av SDR-innehåll som styr till vilken ljusstyrka som SDR-referensvitt ska ankras till i HDR-omfånget. Hur ljust ska SDR vara när du kör HDR helt enkelt.
Reglage | SDR-vitt tonemappas till… |
---|---|
1 | 50 nits |
25 | 105 nits |
50 (förval) | 160 nits |
75 | 215 nits |
100 | 265 nits |
Detta är då med kontrastreglaget på 38. Med andra kommer SDR-material allra först se blekare ut och svagare jämfört med att ha skärmen i SDR-läge.
Tyvärr är SDR-i-HDR inte är så värst användbart av två grundläggande orsaker. Dels syns FALD-belysningen väldigt väl när HDR-material lyser mot 1 000 nits och SDR-material i bästa fall ankrar runt 250 nits. Det blir ofta synliga glorior i Windows när SDR och HDR blandas.
Windows styr mycket av SDR i HDR
Dels är SDR-i-HDR inte helt korrekt tonemappat. Vi får en ganska ljus och blek bild med undermättade färger. Betydligt mer så jämfört med att köra SDR rakt av. Vi kan heller inte aktivera Wide Gamut-funktionen när vi kör HDR, utan skärm och Windows tonemappar SDR inuti HDR utan möjlighet till påverkan.
Även om vi inte kan peka ut Asus som enda skurken här är det tydligt att skärmen behöver fler reglage för att påverka hur HDR-bilden ska återges. Nu får vi vad vi får med 1 000 nits i HDR och blek SDR-i-HDR oavsett hur vi än försöker. Därför fortsätter strategin för HDR i Windows vara att du hela tiden på egen hand växlar mellan HDR- och SDR-signal beroende på vad du gör.
Vid HDR kör PG35VQ endast ett bildläge där GameVisual-menyn är grå. Color-menyn har två alternativ, Peak White och Reference White, ställda till 1 000 respektive 80 nits. Dessa är gråa och kan inte påverkas. Men om de hade fungerat hade det varit guld värt. Handboken ger exakt noll ledtrådar till varför menyerna är gråa.