Ljus och FALD
Asus ROG Swift PG35VQ använder en 512-zoners Full Array Local Dimming (FALD) och kan alltså släcka ned och tända 512 zoner bakom VA-panelen. FALD-funktionen bidrar till mycket för bildupplevelsen, men den står också för en god portion av det som gör prislappen så saftig. Fast det är också tack vare denna FALD-lösning som skärmen kan leverera god ljusstyrka och svart svärta för HDR-material. För SDR-signal fungerar brightness-reglaget som följer:
Brightness | Ljusstyrka (SDR) | Användning |
---|---|---|
0 | 25 nits | Kolsvart rum |
10 | 80 nits | Mysbelyst rum |
20 | 110 nits | |
30 | 165 nits | Mild belysning |
40 | 215 nits | Typiskt kontor på dagen |
50 | 260 nits | |
60 (förval) | 305 nits | Ljust kontor |
70 | 355 nits | |
80 | 390 nits | Starkt dagsljus |
90 | 430 nits | |
100 | 500 nits | Nära ett fönster med solljus |
Vid HDR lyser FALD-belysningen hela vägen till 850–1 050 nits beroende på hur stor yta som mäts. När mätfönstret är mindre än FALD-zonen lyser den inte hela vägen till 1 000 nits. Hur stark skärmen lyser vid HDR kan inte ändras utan den kör alltid maximalt ljus. Auto SDR Brightness är en funktion som anpassar ljusstyrkan efter omgivningsljuset. Detta alternativ är också inaktiverat vid HDR.
VA och FALD både hjälper och stjälper
Själva VA-panelen har jämfört med andra VA-paneler vi testat ett tämligen mediokert kontrastförhållande och landar mätbart på 2 200:1. Något som då drastiskt försämras i vinkel. FALD-belysning gör dock en del för att behålla kontrastintrycket, men när panelen betraktas i vinkel tas den effekten snabbt ur spel.
För att vara en FALD-funktion är 512 zoner ganska mycket, de flesta TV-apparater med FALD har runt 100 zoner på betydliga större ytor. Det räcker väl för att vi ska kunna släcka ordentligt och uppnå ett högre kontrastförhållande än vad vi kan mäta tillförlitligt. Vi sätter en gräns på 100 000:1 mätbart, vilket är långt mer än ögat kan tillgodogöra sig.
Fördelen och för den delen även nackdelen med FALD är att det är just 512 zoner som tänds och släcks. Detta tändande och släckande kommer att synas och det blir väldigt tydligt i vinkel där vit text mot bakgrund får en en aura eller gloria lika stor som zonen. Detta kan också leda till glöd runt fönster och grafik med områden av ljusa detaljer mot mörk bakgrund. I spel och film kan själva rörelserna få zoner att tända och släcka synligt.
Detta är inte alls lika synligt när vi sitter rakt framför skärmen och låter VA-panelen göra sitt. Faktiskt inte i närheten av störande. I alla fall så länge vi kör SDR-läge och använder en ljusstyrka som är vettigt anpassad för rummet enligt rekommendation ovan. Vi passar på att återigen påminna om att denna skärm gör sig bäst i en exakt vinkel rakt framifrån.
När vi kör HDR kommer däremot FALD-belysningen alltid att köra maximal ljusstyrka, strax över 1 000 nits och då blir zonerna mycket tydligare även rakt framifrån. Detta kan vi inte göra något åt. Vi kan inte sänka ljusstyrkan vid HDR och vi kan därför inte finna en balans mellan fördelar i HDR och allt för synliga FALD-zoner. Mer om HDR i nästa avsnitt.
Styr ljus och FALD – fast inte i HDR
Hur belysningen arbetar styrs av reglaget Variable Backlight i Image-menyn och den kommer förinställd på Fast-läget. Detta läge är optimerat för spel och snabba rörelser precis som det låter. Zonerna tänder och släcker väldigt snabbt och detta följer också med musens rörelser då en vit muspekare mot en mörkare bakgrund tydligt tänder upp den zon som muspekaren befinner sig över.
Medium- och Gradual-läget gör belysningen långsammare och detta kan i sin tur fungera bättre i lugnare situationer, likt filmtittande. Fast-läget har där en tendens att flimra till och kan även flimra i spel. Gradual-läget är i sin tur just långsammare och mjukare i sin förändring vilket då kan synas i snabba rörelser i spel när zonen släcker ned eller tänder upp för långsamt.
Det finns också ett OFF-läge på Variable Backlight-inställningen om den skulle bråka med exempelvis synligt flimmer. Den inställningen finns dock enbart när du använder SDR-signal. Hur FALD-funktionen tänder och släcker är i stort sett också alltid synligt vid HDR.