Inledning – Systemet
Vatten och datorer har alltid varit ett omdiskuterat ämne, särskilt under de senaste åren då målgruppen har blivit bredare och vattenkylning är mer populärt än någonsin. Ofta beskrivs enbart hur olika komponenter kopplas ihop för att bilda ett system – en loop – men det är sällan den faktiska funktionen hos varje del beskrivs.
För att skapa bättre förståelse för detta går jag i den här artikeln igenom hur kylmediet rör sig genom ett vattenkylningssystem och vad som sker på vägen genom respektive komponent.
Till skillnad från en vanlig komponent- och bygg-guide är detta mer av en teknisk djupdykning för dig som är intresserad av vad som faktiskt sker i ett vattenkylningssystem och hur val i utformningen påverkar egenskaperna.
För att lättare kunna visa hur det går till har jag modellerat upp Corsairs sortiment av Hydro X-vattenkylning och utfört flödessimulationer för att skapa visuella hjälpmedel genom grafik från vinklar som annars inte skulle vara möjliga att fånga med en kamera.
Siffrorna i bilden ovan representerar den sida i artikeln där funktionen för respektive komponent förklaras.
Loopen följer den traditionella utformningen där reservoar och pump-kombinationen Hydro X XD5 matar vatten till grafikkortsblocket XG7, för att sedan färdas vidare genom processorblocket XC9. Slutligen når det radiatorn XR5 där fläktar för bort värmen och vätskan kyls ned.
Som bekant från tidigare artiklar spelar ordningen som vattenkylningssystemet är anslutet i ingen större roll när det gäller temperaturer. Som högst bör vi se en tvågradig förändring i vattentemperatur var den än mäts i loopen.