Test: Speltester (DirectX 12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt fem olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.

I samband med en ny uppdatering till Civilization VI optimerades prestandan i titeln vid processorbundna scenarion. Med anledning av detta har samtliga kort testats om i detta spel med senaste tillgängliga drivrutin för respektive modell.

Med skiftet över till DirectX 12 visar Radeon RX 5700 XT och RX 5700 genast något bättre form med det mer moderna gränssnittet som grund. Bland annat levererar de ytterligare några extra bildrutor i Rise of the Tomb Raider. Ingen jättestor förändring, men oavsett vilket en förbättring.

Ett steg högre i upplösning och fortfarande bra form för den nya duon från AMD. Det här gäller inte minst ställt mot resultaten i DirectX 11, vilket återigen visar att det röda laget är starka i det nya gränssnittet.

Sist ut för speltitlarna är upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar där både Radeon RX 5700 XT och RX 5700 verkligen visar framfötterna. I Rise of the Tomb Raider hamnar duon betydligt högre upp i listan jämfört med DirectX 11-resultaten.