Speltest: Total War: Three Kingdoms

Egenskap

Värde

Titel

Total War: Three Kingdoms

Utvecklare

Creative Assembly

Genre

RTS

Lanseringsdatum

2019-05-23

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo eller bättre

  • Geforce GTX 650 Ti, Radeon HD 7850 eller bättre

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade Medium (1280), Fördefinerade Ultra (1920, 2560, 3840)

Total War: Three Kingdoms reser till Kina runt 200-talet, komplett med många historiska namn från tidsåldern. Användaren tar kontroll över en av tolv faktioner som måste besegra alla motståndare, och ena Kina under sin egna fana.

AMD kämpar på i Total War: Three Kingdoms men har svårt att nå hela vägen upp till toppen, som Core i9-9900K har tagit över helt och hållet. Fler trådar gör uppenbarligen inte största skillnaden eftersom Ryzen 7 3700X placerar sig före 9 3900X, men kan däremot orsaka prestandatapp istället.

Med upplösningen upp ett steg blir det betydligt jämnare mellan nya Ryzen-modellerna, som fortfarande är till fördel för Ryzen 7 3700X med en enkel bildruta. Ledningen går fortfarande till Core i9-9900K som nu har krympt till sex procent i prestandaskillnad mot Ryzen 7 3700X.

Högre upplösningen innebär högre press på grafikkortet som gör sig uppenbart när det skiljer väldigt lite mellan samtliga processorer i diagrammet. Samtidigt har nu Ryzen 9 3900X tagit sig förbi lillebror 7 3700X med en enstaka bildruta.

Slutligen i 4K UHD-upplösning är samtliga modeller i stora drag på samma nivå när grafikkortet tillslut sätter käppar i hjulet för resten av systemet. Ryzen 9 3900X och 7 3700X hamnar på exakt samma nivå, drygt två FPS ifrån toppen.