Bioware är en spelstudio som ligger många varmt om hjärtat, med odödliga klassiker som Knights of The Old Republic, Mass Effect och Dragon Age på meritlistan. På senare år har utvecklaren dock gått kräftgång, där många andra nu gör roll- och actionspel som både får bättre kritik och försäljningssiffror.

Senast ut är actionspelet Anthem, som mottagit hård kritik. Kotaku avslöjade dock i en artikel att utvecklingen plågats av problem med spelmotorn Frostbite och vanskötsel av både företag och anställda. Företaget vägrade inledningsvis att kommentera artikeln, men nu bekräftar Bioware-chefen Casey Hudson att många av problemen är verkliga via ett internt utskick som Kotaku fått tag på.

The article mentions many of the problems in the development of Anthem and some of our previous projects. And it draws a link between those issues and the quality of our workplace and the well-being of our staff. These problems are real and it’s our top priority to continue working to solve them.

I utskicket nämns artikeln specifikt, och det faktum att den kopplar samman dåliga arbetsförhållanden med kvaliteten på Biowares spel. Hudson säger att problemen mycket riktigt är verkliga, och att de är ledningens högsta prioritet att lösa för tillfället.

Däremot kritiserar han att artikeln pekar ut enskilda individer på Bioware som ansvariga för studions tillkortakommanden. Därför deltog utvecklaren inte i artikeln. Samtidigt menar vissa på att artikeln inte gjorde detta utan snarare påpekade generella brister i styrningen av spelstudion och dess utveckling.

When I was offered the opportunity to return to BioWare as GM, I came into the role knowing the studio was experiencing significant challenges in team health, creative vision, and organizational focus. I was - and continue to be - excited to help drive improvements in those areas because I love this studio, and above all I want to create a place where all of you are happy and successful. [..] I’m not going to tell you I’ve done a good job at that, and on a day like today I certainly feel like I haven’t.

Hudson var en ledande figur i Biowares spel ända fram till Mass Effect 3, men lämnade bolaget 2014. Tre år senare kom han dock tillbaka i rollen som övergripande chef för Bioware. Detta var efter att Anthem varit i utveckling under flera år, och enligt Hudson visste han redan då att studion hade stora problem med internkulturen och anställdas välmående.

Hudson påpekar självkritiskt att han inte gjort ett fullgott arbete med att vända den negativa trenden på Bioware, men att det är ett arbete som fortskrider. Framledes ska roller bli tydligare, arbetsstrukturer spikas och planeringen förbättras för att undvika stress.

Han avslutar med att hans ambition är att Bioware ska bli en av världens bästa arbetsplatser. Huruvida Casey Hudson kan få Bioware på rätt köl igen inför nästa speltitel återstår således att se.

Läs mer om Bioware och Anthem: