SweClockers prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick runt hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och Geforce GTX 1080 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig separat.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

IMG_6458.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

Prestandaindex för DirectX 11

Tabellerna nedan representerar nio olika spel – Tom Clancy's The Division, Assassin's Creed Origins, Far Cry 5, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided samt Total War: Warhammer II Samtliga är testade i DirectX 11-läge.

Med resultat i hand lägger sig samtliga Geforce GTX 1660-modeller nära varandra i prestanda, med viss fördel för Gigabyte jämfört mot den något billigare kombattanten från MSI. I snitt handlar de strax över AMD:s senaste tillskott i mellanklassen, Radeon RX 590.

När vi skruvar upp upplösningen till 2 560 × 1 440 pixlar är det fortfarande rätt jämnt mellan kandidaterna, med viss fördel för Gigabyte-kortet. Även här presterar ett GTX 1660 oavsett tillverkare något bättre än AMD:s mellanklassare Radeon RX 590.