En av de stora nya funktionerna med Nvidias arkitektur Turing är stöd för realistisk ljussättning via ray tracing, vilket i decennier beskrivits som den heliga graalen inom 3D-rendering. Tekniken kräver dock stöd för speciella acceleratorer i form av inbyggda RT-kärnor, med resultatet att endast Geforce RTX 2080 Ti, RTX 2080, RTX 2070 och RTX 2060 stöder detta.

Under Nvidias GPU Technology Conference meddelar Nvidia att det inom kort blir ändring på detta. Flera äldre grafikkort men även purfärska Geforce GTX 1660 Ti och GTX 1660, som bygger på arkitekturen Turing men utan RT-kärnor, får stöd för ray tracing och då mer specifikt Microsofts gränssnitt DirectX Raytracing (DXR).

Förutom Turing i mellanklassen handlar det uteslutande om grafikkort baserade på den föregående och idag ännu aktuella arkitektur Pascal, från mellanklassen och uppåt i hierarkin – Geforce GTX 1060 (6 GB), GTX 1070, GTX 1070 Ti, GTX 1080, GTX 1080 Ti, Titan X och Titan XP. Stödet gäller även grafikkortens bärbara diton inklusive energioptimerade Max-Q Design.

Att stödet begränsas till dessa modeller tillskrivs att DirectX Raytracing är en förlängning av DirectX 12, där grafikkort äldre än Geforce GTX 1000-serien ofta inte lever upp till förväntningarna. Vidare handlar det om en prestandakrävande teknik, varför Nvidia inte ger stödet till GTX 1060 (3 GB) och nedåt.

Till skillnad från Geforce RTX-serien som har inbyggt stöd för att accelerera just ray tracing är det något som saknas i resterande modeller, vilket gör dessa väsentligt långsammare för ändamålet. Grafikkorten utan RTX får därför endast stöd för enklare ray tracing-effekter med färre ljusstrålar.

The much larger install base of RT-capable GPUs will fuel developer adoption of ray tracing technology, bringing more games for both GeForce RTX and GeForce GTX users to experience. GeForce GTX gamers will have an opportunity to use ray tracing at lower RT quality settings and resolutions, while GeForce RTX users will experience up to 2-3x faster performance thanks to the dedicated RT Cores on their GPUs, enabling the use of higher-quality settings and resolutions at higher framerates.

Att Nvidia släpper den enskilt största nyheten med sin senaste grafikkortsserie på bred front motiveras med att de vill snabba på implementationen i spel. Nvidia hoppas således att spelutvecklare ska nappa på detta då installationsbasen med stöd för DirectX Raytracing, om än begränsat sett till funktion och prestanda, blir mångfaldigt större än i nuläget.

Nvidia planerar släppa en ny Game Ready-drivrutin som begåvar ovan nämnda modeller med stöd för DirectX Raytracing i april.

Läs mer om ray tracing: