SweClockers prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick runt hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och Geforce GTX 1080 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig separat.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

IMG_6458.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

Prestandaindex för DirectX 11

Tabellerna nedan representerar nio olika spel – Tom Clancy's The Division, Assassin's Creed Origins, Far Cry 5, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided samt Total War: Warhammer II Samtliga är testade i DirectX 11-läge.

Den rekommenderade upplösningen för EVGA Geforce GTX 1660 XC Ultra är 1 920 × 1 080 pixlar där hamnar kortet nio poäng bakom storebror Geforce GTX 1660 Ti. Ställt mot XFX Radeon RX 590 Fatboy handlar det om en skillnad runt nio procent mot EVGA GTX 1660 XC Ultra.

Med fler pixlar i leken tappar EVGA Geforce GTX 1660 XC Ultra lite prestanda, medan XFX Radeon RX 590 Fatboy står kvar på sin position och därmed knappar in på nykomlingen. Upplösningen är möjlig att använda i spel, på bekostnad av detaljnivå för att uppnå en behaglig bildfrekvens.

Som visat är spelupplevelsen något bristande i upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar med EVGA GTX 1660 XC Ultra, som trots det hamnar runt samma poäng i prestandaindex för 4K UHD-upplösningen.

Prestandaindex för DirectX 12

Tabellerna nedan representerar fem olika spel – Tom Clancy's The Division, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided samt Civilization VI. Samtliga är testade i DirectX 12-läge.

EVGA Geforce GTX 1660 XC Ultra tappar drygt två poäng ställt mot DirectX 11 medan XFX Radeon RX 590 Fatboy kliver förbi nykomlingen med en enkel poäng. Ställt mot sin storebror Geforce GTX 1660 Ti handlar det om en prestandaskillnad runt 13 procent mot EVGA GTX 1660 XC Ultra.

När upplösningen dras upp till 2 560 × 1 440 pixlar tappar EVGA Geforce GTX 1660 XC Ultra några poäng. Det innebär en större prestandaskillnad mot storebror Geforce GTX 1660 Ti som nu hamnar kring 16 procent över lillebror.

Slutligen med upplösningen i högsta läget 3 840 × 2 160 pixlar tappar EVGA Geforce GTX 1660 XC Ultra ytterligare poäng och prestandaskillnaden utökas till 17 procent ställt mot Geforce GTX 1660 Ti.

Sammanvägt index

För en sista tabell samlas alla siffror. Här handlar det om många medelevärden av medelvärden, där varje test viktas lika mycket – oavsett upplösning eller gränssnitt. Det betyder att grafen endast är underlag för en mycket generell överblick.

Med alla grafer kombinerade slutar EVGA Geforce GTX 1660 XC Ultra ovanför XFX Radeon RX 590 Fatboy med dryga 3 procent i prestandafördel. Jämfört mot Geforce GTX 1660 Ti handlar det om en prestandaskillnad runt 13 procent mot EVGA GTX 1660 XC Ultra.