Test: Speltester (DirectX 12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt fem olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.

Med siktet ställt mot DirectX 12 tappar EVGA Geforce GTX 1660 XC Ultra några bildrutor ställt mot tidigare gränssnittet, men hamnar trots det fortfarande runt XFX Radeon RX 590 Fatboy sett till prestanda.

Med upplösningen ställt till 2 560 × 1 440 pixlar har Geforce GTX 1660 och EVGA GTX 1660 XC Ultra svårt att hålla jämna steg med XFX Radeon RX 590 Fatboy i speltiteln The Division. Samma kort lyckas även hålla strax ovanför EVGA GTX 1660 XC Ultra i resterande speltitlar, även om marginalerna är försvinnande små.

Återigen handlar det om låg bildfrekvens för EVGA Geforce GTX 1660 XC Ultra, som igen kämpar med XFX Radeon RX 590 Fatboy. Nykomlingen lyckas bara ta sig förbi konkurrenten från AMD i Deus Ex: Mankind Divided, resterande hamnar modellen precis bakom.