När det kommer till spel på PC har Valve med sin plattform Steam länge varit den dominerande aktören. De har dock fått konkurrens från bland annat Electronic Arts och Ubisoft, som båda lanserat egna spelbutiker de senaste åren. Mot slutet av 2018 gav sig även Epic Games in i leken med Epic Games Store.

Epic Games Store har lockat till sig stortitlar som Metro Exodus och The Division 2, då de lockar med betydligt lägre avgifter för utvecklare. Många har kritiserat utvecklarnas beslut att endast släppa sin spel i Epic Games spelbutik, bland annat då det låser in användarna i en tjänst som anses vara sämre än konkurrenterna rent funktionsmässigt.

En av de utvecklare som valt att endast släppa sitt spel via Epic Games Store är Supergiant Games, som står bakom spel som Bastion och Transistor. I en intervju med USGamer berättar en av studions anställda Greg Kasavin om lanseringen och varför de valde Epic Games Store.

We wanted it to be in one spot. There are many early access games on Steam, and we had to weigh being quote unquote 'another early access game on Steam' and managing the expectations of our players who may be accustomed to complete games from us. [...] Being a part of something like the Epic Games Store launch felt like a really natural part of the story of something like this, so I think competition in the game industry is good for everybody. It's good for customers. It's good for people working in the industry.

Enligt Kasavin är ökad konkurrens genom fler spelbutiker som Epic Games Store endast positivt, både för kunder, utvecklare och andra som arbetar i branschen. Han berättar att Supergiant Games valde bort Steam för tillfället då de inte ville bli ytterligare ett i mängden av alla Early Access-spel som finns tillgängliga där.

Enligt honom har Steam också vuxit och blivit alltmer oöverskådligt på grund av den stora mängden spel. Därför är det lättare att synas på Epic Games Store, som har ett fåtal handplockade speltitlar.

Läs mer om Epic Games Store: