Antalet spel i genren Battle Royale-spel har fullkomligt exploderat i kölvattnet av Battlegrounds. Långt ifrån alla titlar blir dock så pass populära att de kan leva vidare under längre tid, men för senaste stjärnskottet Apex Legends ser det än så länge ljust ut – mycket tack vare en prislapp på rimliga noll kronor, vilket gör det öppet för alla att testa.
Titeln tar plats i Titanfall-universumet och äger rum 30 år efter händelserna i Titanfall 2. Spelet särskiljer sig från bland annat PUBG och Fortnite genom att ha förbestämda klasser med olika egenskaper. Med handen på hjärtat behövs det nog inte någon djupare beskrivning än så – extremt många har redan spelat det, och i princip ingen kan ha missat titelns framfart.
Som grädde på moset är spelet ganska lättdrive, och fungerar därmed på en myriad olika datorer. För att se hur olika grafikkort står sig mot varandra laddar redaktionen testriggen med en rad modeller. Målet är att undersöka vad som krävs för att hålla näsan över 60 FPS.
Komponent | Modell | |
---|---|---|
Processor | Intel Core i7-8700K | |
Moderkort | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | |
Minne | 2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB | |
Grafikkort |
| |
Kylning | Noctua NH-U12 | |
Lagring | OCZ Trion TR150 960 GB | |
Nätaggregat | Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W | |
Chassi | Streacom BC1 Open Benchtable | |
Skärm | Dell P2415Q | |
Operativsystem | Windows 10 Professional 64-bit (1809) |
Mätningarna görs i flerspelarläget som om det vore en vanlig spelstund på kartan Kings Canyon. Bildfrekvensen mäts med hjälp av mjukvaran OCAT två gånger i sekvenser om tre minuter per grafikkort. Det som presenteras är ett snitt av dessa körningar. För att få så korrekt mätning som möjligt utforskades flera områden av kartan under varje mätning.
I stället för att titta mot den absoluta prestandatoppen fokuserar redaktionen på en blandning av kort i mellanklassen. Tanken är att ge uppfattning om uppgraderingsvägar från till exempel äldre generationer. Som referens använda Geforce GTX 970 och AMD Radeon R9 390, två populära modeller för sin generation.
Det finns inga förinställda detaljnivåer i spelet, vilket redaktionen kompenserar med en egenkomponerad variant av "Ultra". För att uppnå denna ställs alla reglage till sina högsta möjliga. Upplösningarna som körs är vanliga 1 920 × 1 080 samt 2 560 × 1 440 pixlar.
Samtliga modeller från Geforce GTX 1660 Ti och uppåt klarar av att med god marginal putta runt Apex Legends över 60 FPS i alla lägen. Det är lovande – bra flyt är oftast viktigare än grafiska detaljer i ett spel som Apex Legends, speciellt då det sällan finns tillfälle att insupa miljöerna.
Även AMD Radeon RX 590 hamnar strax ovanför 60 FPS för lägsta värdet och klarar därmed att driva spelet i detaljnivån Ultra, men med risk för någon enstaka dipp. Äldre generationens MSI Geforce GTX 970 Gaming och Radeon R9 390 ger inte en lika silkeslen upplevelse. Medelvärdet klarar gränsen, men det handlar om tydliga dippar under som kan påverka spelupplevelsen negativt.
Med upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar är det inte många kort som håller sig på rätt sida av 60 FPS i lägsta värdet – enbart MSI Geforce RTX 2070 Armor. Nästa tre modeller i listan hamnar runt 50 FPS som lägsta notering. I det läget skulle undertecknad utan tvekan offra detaljnivå till fördel av fler bildrutor per sekund (FPS).
AMD Radeon RX 590 ligger precis på gränsen för 60 FPS i medelvärdet med spelet ställt till Ultra. Extra svårt är det för gamlingarna i listan, vilka parkerar längst ned. AMD Radeon R9 390 och MSI Geforce GTX 970 Gaming får verkligen kämpa för att hosta upp bildrutor, där speciellt Nvidia-modellen får lida.
Rekommenderade inställningar
Med en hel hög kort testade i Apex Legends passar vi även på att tipsa om detaljnivåer för respektive upplösning. Målet är att kunna hålla 60 FPS eller högre som lägsta värde. Att få jämnt flyt i spelet är enligt redaktionen mycket viktigare än att se närmaste sten med bästa möjliga texturer.
Modell | 1 920 x 1 080 px | 2 560 x 1 440 px |
---|---|---|
MSI RTX 2070 Armor ( ) | Ultra | Ultra |
AMD Radeon Vega 56 ( 3 700 kr ) | Ultra | High |
MSI RTX 2060 Gaming Z ( ) | Ultra | High |
MSI GTX 1660 Ti Gaming X ( ) | High | High |
AMD Radeon RX 590 ( 3 090 kr ) | High | Medium |
AMD Radeon R9 390 (-) | Low | - |
MSI GTX 970 Gaming (-) | Low | - |
Grafikinställningarna för Apex Legends är inte den enklaste, speciellt inte när bland annat Model detail inte fungerar som den ska – spelet ställer alltid om Model detail till High varje gång inställningen byts till något annat. Rätt värde går att tvinga med hjälp av Videoconfig-filen.
Raden som vi är ute efter heter Settings.r_lod_switch_scale och är ställd till värdet "1" som översätts till High i spelet. För att få en förändring måste värdet ändras till "0.6" eller "0.8", vilket motsvarar Low respektive Medium. Viktigt är att skrivskydda filen innan spelet startas, annars kommer ändringarna sparas över igen.
Störst skillnad på både prestanda och grafiska detaljer i spelet är inställningen Texture streaming budget. Med reglaget i botten blir texturerna väldigt suddiga och odefinierade – för den som faktiskt tittar efter. I ärlighetens namn har undertecknad knappt märkt av det i vanliga spelrundor där fokus är på fiender, snarare än marken och väggar.
Sammanfattade tankar
Det är inte allt för krävande att driva runt Apex Legends i högsta inställningen. Äldre kort får kämpa för att hålla en behaglig bildfrekvens, men modernare modeller klarar biffen utmärkt. Med Radeon R9 390 och Geforce GTX 970 finns det fortfarande möjlighet att spela med 60 FPS och över genom att dra ned detaljnivåerna, men för ännu äldre kort väntar sannolikt en rejäl uppförsbacke.
Självklart går det även att dra ned inställningarna till det extrema för att verkligen klämma ut så mycket bildrutor som möjligt, via bland annat lägre upplösning eller fler justeringar i Videoconfig-filen. Det kan också minska lite av belastningen på processorn och låta bildfrekvensen kliva till närmare 144 FPS för att matcha dagens allt vanligare 144 Hz-spelskärmar.
Nämnvärt är att spelet fortfarande är relativt nytt och att ändringar sannolikt väntar i framtiden. Dels sett till optimeringar, men även grafikändringar som kan kräva mer av korten. I dagsläget har spelet enbart en karta vilket ger relativt konsekventa FPS-värden, men det kan ändras när och om det dyker upp flera miljöer längre fram.
Något som alltid kommer finnas kvar är knep och tricks som folk sitter på. Vad gör ni för att få ut det lilla extra från Apex Legends? Dela med er i kommentarstråden, så syns vi i Kings Canyon!