Test: Speltester (DirectX 12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt fem olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 × 1 080, 2 560 × 1 440 samt 3 840 × 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.

Med siktet och spelen ställt mot DirectX 12 hamnar Asus GTX 1660 Ti ROG Strix OC och MSI GTX 1660 Ti Gaming X lågt i The Division, där korten placerar sig runt GTX 980 Ti vid cirka 73 FPS. I resterande titlar kliver modellerna återigen upp och utmanar GTX 1070 i prestanda.

Trots att korten utsätts för fler pixlar ser ställningen likadan ut, med The Division som utstickare. Geforce 1660 Ti från Asus och MSI hamnar vanligtvis någon bildruta ifrån förra generationens GTX 1070 i upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar.

Bildfrekvensen för Asus GTX 1660 Ti ROG Strix OC och MSI GTX 1660 Ti Gaming X inte är riktigt spelbart i 3 840 × 2 160 pixlar. Däremot hamnar korten på liknande placeringar som tidigare upplösningar.