Panel, skalning, HDR och ljus
Acer XV273K använder ett matt filter som blir blankare ju längre åt sidorna i vinkel vi kommer. Det tar inte bort formerna från direkta reflexer. Ett fönster med dagsljus kan därför fortfarande teckna sig, med fönsterspröjs och allt, som en synlig rektangel i skärmen.
Filtret dämpar sekundära reflexer med gott resultat. Vi kan spegla oss själva i skärmen men inte urskilja några detaljer. Vi får se en diffus kontur teckna sig mot den ljusare väggen.
Filtret har en viss struktur och denna spräckliga struktur blir synligare ju längre från sidan du befinner dig samt hur ljusstark du kör skärmen. Rakt framifrån märks det inte. Du kanske kan börja ana strukturen mot kanter och hörn ifall du sitter nära skärmen. I vinklar blir skärmen också mörkare. Inte det bästa filtret vi sett men det ska samtidigt mycket till i fråga om din känslighet för att bli problematiskt.
Testexemplaret är fritt från synliga besvärligheter likt kantblödningar och skiftande färger. Det är en enhetlig bild som möter oss. Dock verkar panelen skifta i ljusstyrka något, men det visar sig vara reflexfiltret som i vinkel gör bilden mörkare.
Panelens mätbara kontrastförhållande är cirka 1 000:1 vilket är normalt för en IPS-panel. Belysningen är flimmerfri och skärmen är förhållandevis ljusstark då den når nästan hela vägen till 500 nits. Den är också ganska ljusstark även med Brightness-reglaget i botten.
Brightness | Ljusstyrka | Lämpligt rum |
---|---|---|
100 | 489 nits | Atrium |
80 (förval) | 425 nits | Ljust kontor med panoramafönster |
38 | 300 nits | Ljust kontor vid solsken |
22 | 200 nits | Kontor, dagsljus |
4 | 120 nits | Dämpad belysning, kväll |
0 | 100 nits | Bör gå lägre för mörka rum |
VRB-funktionen för eftersläpsreducering adderar som följd av hur det fungerar ett flimmer till bilden och tar ned ljusstyrkan. VRB: Normal ungefär en halvering och VRB: Extreme minskar ljusstyrkan till mindre än en tredjedel. Sänker vi Brightness-reglaget påverkas även vitbalansen som blir blåare ju lägre ljusstyrka vi kör hos skärmen.
HDR är misslyckat på XV273K
XV273K följer VESA DisplayHDR 400-klassificeringen. Denna klass har vi tidigare konstaterat inte har nog med dynamiskt omfång för att reproducera HDR, High Dynamic Range, i ordets rätta bemärkelse.
Det dynamiska omfånget finns inte där. Men skärmtillverkaren kan fortfarande ta tillvara på det informationstätare (fler nyanser, större färgomfång) innehållet i HDR-signalen och göra det bästa av situationen. Vilket då XV273K heller inte gör utan den klipper sönder HDR-bilden genom att återge ljusa nyanser som helt vitt.
HDR-läget är därför tämligen meningslöst. Bilden blir endast för ljus. Och det ser lika ut oavsett anslutning och grafikkort. Vilket är samma problem som vi konstaterat hos flera andra HDR-kapabla skärmar. Dock inte den nämnda Asus PG27UQ som visar upp utmärkta HDR-egenskaper. Ännu ett exempel på att likadan LCD-panel inte garanterar likadan bild.
Värt att påpeka är att ifall du aktiverar HDR i Windows måste du själv ställa om XV273K i Mode:HDR-läget. Annars får du HDR-bilddata applicerat inom SDR-omfång vilket ger en alldeles grå och matt bild. Denna process är faktiskt onödigt omständlig på grund av hur menysystemet fungerar med dess tröghet och där varje steg aktiverar en förändring i skärmen.
Skalning fungerar bra för spel
Den 27-tum stora 4K-panelen är som skrivet inte obekant. Vi har i tidigare test av Asus PG27UQ konstaterat att dess höga pixeltäthet och goda kvalitet gör att vi kan skala från 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440 pixlar utan problem. Bilden blir väldigt bra i spel och ser ofta bättre ut än många enklare spelskärmar tack vare panelen och dess tätare pixelstruktur.
Detta är en fördel om du har svårt att rendera spelen i 4K-upplösning. Kör 2 560 × 1 440 istället och behåll en högre bildhastighet. För Windows och reproduktion – och förstås produktion – av foto och grafik är 3 840 × 2 160 pixlar förstås att föredra. Där anpassar du istället skalningen.
Generellt blir resultatet bättre av att skala via GPU, det vill säga att köra en 3 840 × 2 160 pixlar-signal till skärmen men rendera spelet i exempelvis 2 560 × 1 440 pixlar. Matar du en lägre upplösning via signalen likt en 2 560 × 1 440-signal och låter XV273K stå för uppskalningen blir resultatet helt enkelt lite knöligare.
Grafikkortet gör detta jobb bättre och det resulterar i lugnare och mindre pixlig bild. Skärmens egen skalning tenderar att skapa tydliga konturer, trappstegseffekt, så kallade "jaggies".