Blizzards onlinerollspel World of Warcraft är en riktig långkörare, som sedan lanseringen år 2004 kontinuerligt har utökats med nytt innehåll och nya funktioner. Under 2018 hamnade den anrika titeln i rampljuset då den nya expansionen Battle for Azeroth släpptes, vilket kantades av information och spelbar demoversion för kommande World of Warcraft Classic.

I fjol strök också spelets stöd för grafikgränssnittet DirectX 9 på foten, till förmån för mer moderna DirectX 12. På AMD:s blogg uppmärksammas nu att det senaste tillägget för Battle of Azeroth bland annat innehåller optimeringar av DirectX 12, som därmed kan nyttja fler processortrådar.

Optimeringen medför att renderingen av spelet kan fördelas över fler trådar än tidigare, vilket innebär att processorer med många kärnor kan se ett rejält prestandaluft. I blogginlägget visar AMD resultat från interna tester gjorda med fyrakärniga Ryzen 5 2500X och åttakärniga Ryzen 7 2700X, som båda visar på omkring 35 procent högre bildfrekvens.

Rent konkret kliver Ryzen 5 2500X upp från 43,2 till 58,1 bildrutor per sekund (FPS), medan Ryzen 7 2700X har en snarlik ökning från 42,7 till 58,2 FPS. Enligt AMD parades processorerna med Nvidias Geforce GTX 1080, där upplösningen om 1 920 × 1 080 pixlar kombinerades med inställningsnivå "10". Eftersom det handlar om partiska tester bör resultaten dock tas med en nypa salt.

Det senaste tillägget till World of Warcraft: Battle for Azeroth heter Tides of Vengeance och släpptes i december 2018. Utöver optimeringar bjuds det i sann World of Warcraft-anda på nya uppdrag och föremål från dungeons.

Har du spelat World of Warcraft med uppdaterade DirectX 12, och har du i sådana fall märkt någon prestandaskillnad? Diskutera i kommentarerna!