Sedan 2013 har utgivaren Electronic Arts exklusiva rättigheter att utveckla spel baserade på Disneys varumärke Star Wars. Sedan dess har de gett ut två stycken Star Wars-spel som båda utvecklats av svenska DICE – Star Wars Battlefront och uppföljaren Star Wars Battlefront II.

Lanseringen av Star Wars Battlefront II kantades av många kontroverser, främst relaterade till speltitelns modell för mikrotransaktioner. Enligt uppgifter vid tidpunkten var Disney missnöjda med hur utgivaren hanterade situationen och funderade på att dra tillbaka licensen.

Vid presentationen av företagets finansrapport berättar dock Disneys VD Bob Iger att relationen med EA fortfarande är god.

And we’ve found over the years that we haven’t been particularly good at the self-publishing side, but we’ve been great at the licensing side which obviously doesn’t require that much allocation of capital. [...] We’ve had good relationships with some of those we’re licensing to, notably EA and the relationship on the Star Wars properties, and we’re probably going to stay on that side of the business and put our capital elsewhere.

Iger erkänner att Disneys försök att ge ut spel själva aldrig varit särskilt lyckade, vilket är varför de med största sannolikhet kommer fortsätta med den nuvarande modellen där utgivare som EA får hantera det. I dagsläget har de flera utvecklare som arbetar på spel baserade på licensen, varav en är Titanfall-utvecklaren Respawns Star Wars Jedi: Fallen Order.

Lite är ännu känt om speltiteln, men under Electronics Arts presentation av sin senaste kvartalsrapport framgick det att det är på god väg. Utgivaren berättade också att de har planer på att fortsätta utveckla spel inom Star Wars-universumet även framöver.

Läs mer om EA och Star Wars:

Källa: Variety