Test, DX11: Battlefield 1

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 1

Utvecklare

EA DICE

Genre

FPS

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Intel Core i5-6600K, AMD FX-6350 eller bättre

  • Radeon HD 7850, Geforce GTX 660

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Ultra (upplösning varierar)

Svenska spelstudion DICE är mest kända för Battlefield-serien, där det senaste utspelar sig under en alternativ variant av första världskriget. Under huven arbetar den välanvända och numera väloptimerade Frostbite-motorn, vilken bjuder på gott om ögongodis för relativt lite prestanda.

Slingan som används är en del av enspelarkampanjen där en del soldater har hamnat bakom fiendelinjen, och ska med hjälp av pansarfordonet de själva har döpt till Black Bessy ta sig hem.

I Battlefield 1 återgår prestandan till det normala med Radeon VII strax efter Geforce RTX 2080 FE med drygt fem procent i prestandaskillnad.

Med upplösningen ett steg upp knappar Radeon VII in på rivalen som nu är strax två procent bakom. Det märks tydligt att nykomlingen trivs i högre upplösningar.

Tillslut lyckas Radeon VII ta sig förbi Geforce RTX 2080 FE i högsta upplösningen. Ju fler pixlar desto mer kan kortet visa framfötterna och hög chans att gå om sin gröna rival.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

För renderingstiderna är det något mer ojämnt för Radeon VII ställt mot Geforce RTX 2080 FE, där specifika delar är värre än andra.